دستورالعمل اصلاح فرآیندها و روش‌های انجام کار موضوع ماده (36) قانون مدیریت خدمات کشوری (بخشنامه شماره 137047 مورخ 7/11/1393 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور)

(27)

 مشاهده متن کامل بخشنامه در فرمت پی دی اف

به تمامی دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها

به منظور تحقق «بند 12 سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری» و در اجرای «ماده 36 قانون مدیریت خدمات کشوری» و «برنامه توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری موضوع نقشه راه اصلاح نظام اداری مصوبه شورای عالی اداری ابلاغی ریاست محترم جمهور به شماره 560/93/206 مورخ 20/1/1393، «دستورالعمل اصلاح فرآیندها و روش‌های انجام کار» به شرح سند پیوست (29 صفحه) ابلاغ می‌گردد. دستگاه‌های اجرایی مکلفند، نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه عملیاتی مذکور مطابق مفاد این سند اقدام نمایند.

از آنجایی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ضمن نظارت بر اجرای دستورالعمل مذکور و اِعمال نتایج پیشرفت در نظام ارزیابی عملکرد هر یک از دستگاه‌ها، موظف است گزارش عملکرد اجرای این دستورالعمل را هر شش ماه یکبار به شورای عالی اداری ارائه نماید، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌ها گزارش نتایج اقدامات مربوطه را به این سازمان ارسال کنند.

محمود عسکری آزاد

دستورالعمل اصلاح فرایندها و روش‌های انجام کار

اهداف و تعاریف

ماده 1- اهداف:

  • افزایش رضایت ذینفعان (شهروندان، مراجعان، کارمندان و سایر دستگاه‌های اجرایی ذینفع)
  • افزایش کارایی دستگاه و کاهش هزینه‌ها
  • افزایش شفافیت، سرعت، دقت، صحت و کیفیت اجرای فرآیندها
  • قابلیت مدیریت فرآیندها

ماده 2- تعاریف و اصطلاحات:

سازمان: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

دستگاه اجرایی: دستگاه‌های مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری

خدمت: عبارت است از یک تحویل دادنی دارای ارزش برای دریافت‌کننده خدمت، که ممکن است به کالای فیزیکی وابسته باشد یا نباشد. ارائه گذرنامه، پاسخ به استعلام یک دستگاه اجرایی، ارائه تسهیلات، ارائه شناسنامه و ارائه یک مجوز، نمونه‌هایی از یک خدمت هستند.

خدمات منتخب: گروهی از خدمات دستگاه هستند که بیشترین اهمیت را با توجه به مأموریت‌های اصلی دستگاه داشته و نقش کلیدی، در ارتقای رضایت شهروندان یا مراجعان دارند.

فرآیند: مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با هم و ساختاریافته است که یک خدمت، کالا یا اطلاعات مشخصی را (به منظور تحقق یک هدف معین) برای یک متقاضی معین، ایجاد و تولید می‌کند.

تیم بهبود: گروهی از کارشناسان، مدیران و صاحبنظران با تخصص و تجربه هستند که در جستوجی فرصت‌ها و اجرای طرح‌هایی به منظور بهبود فرآیند، فعالیت می‌کنند.

ساختار اجرایی

ماده 3- مسئول اجرای این دستورالعمل در دستگاه، واحد "برنامه‌ریزی، نوسازی و دولت الکترونیک" یا عناوین مشابه، با راهبری و نظارت "کارگروه توسعه خدمات الکترونیکی" دستگاه، موضوع ماده 5 ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی مصوبه شورای عالی فنآوری اطلاعات به شماره 145/200 مورخ 11/6/1393 و آیین‌نامه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی مصوبه شورای عالی اداری به شماره 7740/93/206 مورخ 10/6/1393، است که وظایف ذیل را بر عهده دارد:

در حال تکمیل...