برای مشاهده جدیدترین منابع کلیک کنید
وزارت آموزش و پرورش

عدم ابطال حد نصاب تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری سال ۱۴‍۰۱ 

رای شماره ۱۴‍۰۳۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰۲۸‍۰۱۶۱۲ مورخ ۱۴‍۰۳/۱۱/۲۳

عدم ابطال تعیین حد نصاب تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری سال ۱۴‍۰۱

* شماره پــرونـــده : هـ ت/ ۰۳۰۰۴۶۴

شماره دادنامه سیلور: ۱۴۰۳۳۱۳۹۰۰۰۲۸۰۱۶۱۲ تاریخ: ۱۴۰۳/۱۱/۲۳

* شاکی : خانم شنو منوچهری

*طرف شکایت : ۱- اداره کل آموزش وپرورش استان کرمانشاه، ۲- سازمان اداری و استخدامی کشور، ۳- وزارت آموزش و پرورش.

*موضوع شکایت و خواسته : ابطال تصمیم شماره ۸۶۸۱۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ سازمان امور اداری و استخدامی کشور و ابطال بخش ششم – بند ج – تذکر ۲ از دفترچه آزمون استخدامی آموزگاری و استثنایی ۱۴۰۱

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* شاکی دادخواستی به طرفیت ۱- اداره کل آموزش وپرورش استان کرمانشاه، ۲- سازمان اداری و استخدامی کشور، ۳- وزارت آموزش و پرورش به خواسته فوق الذکر به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیات عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد :

تذکر ۲ بند ج بخش ششم از دفترچه آزمون استخدامی آموزگاری و استثنایی ۱۴۰۱:

«تذکر۲ : داوطلبان باید در مرحله ارزیابی تکمیلی صلاحیت علمی توسط مراکز ارزیایی و سایر عوامل مربوط در مجموع حداقل ۴۷۰ امتیاز از حداکثر امتیاز ممکن (۱۰۰۰ امتیاز) را کسب نمایند.»

نامه شماره ۸۶۸۱۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ سازمان امور اداری و استخدامی کشور

«برادر ارجمند جناب آقای فرهادی

معاون محترم برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش

موضوع: تعیین تکلیف افراد معرفی شده مرحله تکمیل ظرفیت آزمون آموزگاری

بازگشت به نامه شماره ۷۰۰/۱۷۵۲۱ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۸ مبنی بر تعیین تکلیف افراد معرفی شده مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ابتدایی که در آزمون آموزگاری دارای نمره ارزیابی تکمیلی هستند موارد زیر را بر اساس توافقات فی مابین و آگهی آزمون منتشر شده به اطلاع میرساند:

۱- نمره افراد دارای ارزیابی تکمیلی در مرحله تکمیل ظرفیت ملاک عمل میباشد،

۲- کسب حداقل ۴۷۰ امتیار و حدنصاب های مندرج در دفترچه آزمون بدون هیچگونه تغییر، همچنان برای قبولی در آزمون آموزگاری لازم الاجراست.

۳- در صورتی که افراد به امتیاز ارزیابی تکمیلی خود اعتراضی داشته باشند تنها باید از طریق فرآیندهای پیش بینی شده اقدام نمایند.

۴- ایجاد فرصت ارزیابی مجدد برای برخی و محرومیت دیگران از این امکان خلاف عدالت استخدامی مصرح در قانون اساسی و قوانین موضوعه ی کشور است.

۵- مرحله تکمیل ظرفیت مشابه مرحله اول آزمون استخدامی است؛ چنانچه در این مرحله هر کدام از داوطلبان موفق به کسب تمام شرایط اعم از تایید گزینش، پزشکی، شرایط احراز، کسب حدنصاب ارزیابی تکمیلی و دیگر موارد نشوند پذیرش آنان طبق قوانین و مقررات جاری امکان پذیر نیست.

در پایان ضروری است بر اساس توافق مشترک و اعلام قبلی سازمان مبنی تامین سریع و با کیفیت معلم، هرچه سریع تر تحلیل وضعیت نیروی انسانی آن وزارت خانه در مهرماه سال ۱۴۰۳ را تدوین و برای این سازمان ارسال نمایید تا مجوزهای لازم در موقع مناسب صادر و آزمون بعدی به مرحله اجرا گذاشته شود.

علیرضا علیخان زاده

رییس امور جذب، به کارگیری و رشد»

* دلایل شاکیان برای ابطال مقرره مورد شکایت:

اینجانبه شنو منوچهری شاکی فوق بر اساس دفترچه آزمون استخدامی آموزگاری و استثنایی ۱۴۰۱ که از طریق سازمان سنجش کشور برگزار گردید، ثبت نام نمودم و با داشتن شرایط لازم و اخذ حداکثر نمره کتبی، صلاحیت علمی را دارا شده و برای مصاحبه و ارزیابی شفاهی در مصاحبه دعوت شدم. متأسفانه روند ارزیابی صحیحی صورت نگرفته و نمره ارزیابی را بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم، کم داده و این امر سبب اعتراضات گسترده از سوی داوطلبین گردید. به طوری که نمرات ارزیابی به قدری ناصواب و نامتعارف بوده که حایزین شرایط علمی بعد از اعلام نمره مصاحبه؛ کمتر از میزان ظرفیت اعلام شده بوده اند. این اعتراضات سبب شد تا وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه ای جدید و با انتشار دفترچه تکمیل ظرفیت در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۱ کلیه کسانی که دارای صلاحیت علمی در نمره کتبی بوده اند را مجدداً در تکمیل ظرفیت ثبت نام کند و برای ارزیابی مجدد برابر برنامه اعلامی دعوت به مصاحبه نماید. اینجانبه و هزاران داوطلب با شرایط مشابه با توجه به مندرجات و شرایط اعلامی در دفترچه تکمیل ظرفیت به ویژه بند ۷ آن، در تکمیل ظرفیت ثبت نام نموده اما بعد از ثبت نام و با توجه به وجود حق مکتسبه، با انتشار نامه شماره ۸۶۸۱۳ مورخه ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ سازمان اداری و استخدامی کشور علیرغم وجود حق مکتسبه بر اساس اطلاعیه های سازمان سنجش و مندرجات دفترچه تکمیل ظرفیت، از ثبت نام و مصاحبه و ارزیابی مجدد خودداری شده است و با انتشار کارنامه نهایی با همان ملاکهای اولیه از استخدام اینجانب خودداری شده است.

الف ) بر اساس مندرجات دفترچه تکمیل ظرفیت آموزگاری و استثنایی که در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش منتشر گردید ، به ویژه بند ۷ این دفترچه کسانی که دارای صلاحیت علمی در نمره کتبی بوده اند اما در ارزیابی تکمیلی نمره ایشان از حد نصاب اعلامی، کمتر بوده است، نیز مجاز به ثبت نام بوده و وزارت آموزش و پرورش خود را در این دفترچه متعهد به ارزیابی مجدد داوطلبین ثبت نام شده نموده است.

ب ) در دفترچه تکمیل ظرفیت آموزگاری و استثنایی، به ویژه بند یک این دفترچه افرادی که مجاز به شرکت در آزمون نبودند مشخص شده اما پس از صدور کارنامه برای داوطلبین و ازطریق نامه شماره ۸۶۸۱۳ مورخه ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت آموزش و پرورش مبادرت به حذف قبول شدگان با نمره نهایی زیر ۴۷۰ (سهمیه ایثارگران ۸۰ درصد حدنصاب ذکر شده) نموده است که این امر برخلاف حقوق مکتسبه داوطلبین در ثبت نام بوده است.

اینجانبه به اتفاق هزاران داوطلب حایز شرایط در این مرحله ثبت نام کرده ایم اما متأسفانه برای ارزیابی و مصاحبه دعوت نشده ایم و با انتشار کارنامه نهایی اساساً مندرجات این دفترچه لحاظ نشده است و تصمیم مورد اعتراض را بهانه این اقدام برشمرده اند.

ج ) توضیحاً در مورد مطالب بالا باید گفت:

اولاً : پس از اعلام نتایج، مرکز جذب وزارتخانه سامانه ای را برای اعتراضات باز کرد اما در کنار آن و به طور موازی با وجود اینکه پاسخ اعتراضات واصل نشده بود، مبادرت به انتشار دفترچه تکمیل ظرفیت نمود. عده ای با مشاهده دفترچه موصوف از اعتراضات منصرف شده و اگر هم اعتراضی را ثبت کرده بودند، با توجه به مندرجات دفترچه تکمیل ظرفیت حقی برای ایشان ایجاد شده است که نمیتوان آن را الغاء نمود.

ثانیاً : بر اساس دفترچه تکمیل ظرفیت چنانچه داوطلب در کارنامه اولیه نمره کتبی لازم را کسب نموده باشد (کارنامه سبز باشد.) باید برای ارایه مدارک و ارزیابی مجدد دعوت شود. اما مرکز جذب از دعوت و ارزیابی تکمیلی مجدد خودداری نمود و به رسیدگی به اعتراضات این افراد بسنده نمود. زیرا بر اساس تصمیم مورد اعتراض و همچنین اطلاعیه های بعدی کسب امتیاز نهایی به میزان ۴۷۰ (سهمیه ایثارگران ۸۰ درصد حدنصاب ذکر شده)، شرط پذیرش بوده اما چون این امتیاز کسب نشده از استخدام خودداری شده است. این در حالی است که اگر قرار بود همان ارزیابی اولیه ملاک عمل قرار گیرد چه نیازی به انتشار دفترچه تکمیل ظرفیت و ثبت نام بود؟ اگر ثبت نام صورت پذیرفت، چرا داوطلبین به مصاحبه دعوت نشدند. (مصداق بارز نقض حقوق مکتسبه) از طرفی امور استخدامی ارزیابی مجدد را خلاف عدالت می دانند در حالی که در تابستان در جریان برگزاری ارزیابی تکمیلی تعداد زیادی از داوطلبین را در کل کشور دو بار مورد ارزیابی قرار داده است.

ثالثاً: رسیدگی به اعتراضات به موازات تکمیل ظرفیت بوده و نه پیش شرط برای افراد زیر حدنصاب ۴۷۰ (سهمیه ایثارگران ۸۰ درصد حدنصاب ذکر شده)، که با این وجود، به گفته ی وزارت، افرادی که در تکمیل ظرفیت پذیرفته شدند، اعتراضاتشان بررسی شده و براساس اعتراضات نمره ی نهایی تعیین میگردد. در بررسی اعتراضات این گروه به برخی از داوطلبین نمره اضافه شده و این اضافه شدن نمره برای همه این افراد به صورت مساوی در هر سه حیطه بوده است، تعدادی از افراد با این طریقه ی امتیاز دادن قبول شده اند، تعدادی از افراد در نهایت با چند صدم اختلاف از فرآیند کنار گذاشته شده اند و نمره نهایی تعداد کثیری از داوطلبین هیچ تغییری نداشته است. جای سوال اینجاست که آیا در بررسی اعتراضات به طور یکسان در هر سه حیطه خطا وجود داشته که به این صورت و به طور مساوی در هر سه حیطه نمره اضافه شده است؟

موضوع قابل توجه این است که در بررسی اعتراضات در برخی استانها از جمله کرمانشاه و ایلام، بیش از ۱۰۰، ۱۵۰ امتیاز به داوطلبین داده شده و عده کثیری پذیرفته شدند، این در حالی است که نه در تکمیل ظرفیت و نه در اعتراضات مبنای قانونی به جهت اضافه کردن یا نکردن امتیاز وجود نداشته است.

موضوع مطرح شده بعدی در اینجا این است که متاسفانه در روند رسیدگی به اعتراضات در سه مرحله کارنامه نهایی آزمون صادر گردیده و در هر سه مرحله شاهد تناقض در نمرات نهایی هستیم که این خود نشانه ی عدم تدبیر در برگزاری و رسیدگی به شکایات می باشد.

لازم به ذکر است که دادگاه محترم این موضوع را از طریق سیستم کارنامه های صادر شده از سازمان سنجش می تواند بررسی کند.

رابعاً: عدم رعایت برابری: در مورد داوطلبین دبیری در شرایط مشابه، روند استخدام را تغییر دادند. به طوریکه در دفترچه آموزگاری و استثنایی، و دبیری هر دو حد نصاب نمره ۴۷۰ (سهمیه ایثارگران ۸۰ درصد حدنصاب ذکر شده) بوده است اما در مورد دبیری در مرحله صدور کارنامه نهایی و همچنین در تکمیل ظرفیت حد نصاب نمره را به ۳۵۰ (سهمیه ایثارگران ۸۰ درصد حدنصاب ذکر شده) نمره کاهش دادند و از این نظر بسیاری از داوطلبین قبول شدند. این موضوع سبب عدم رعایت ضابطه یکسان و نقض برابری است. چرا که در نامه شماره ۸۶۸۱۳ مورخه ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ سازمان اداری و استخدامی کشور، به صراحت به حدنصاب ۴۷۰ (سهمیه ایثارگران ۸۰ درصد حدنصاب ذکر شده) برای آموزگاری و استثنایی و عدم کاهش این حدنصاب تاکید شده است اما در نتایج نهایی مربی ابتدایی ( آموزگار ابتدایی ) حد نصاب ۴۷۰ حذف گردیده است.که این خود از موارد اعتراض می باشد که لازم است دیوان عدالت اداری در این مورد نیز بررسی کرده و با ابطال حد نصاب ۴۷۰ هم عدالت و برابری بین آزمون های آموزگاری و دبیری و مربی معلولین که با شرایط یکسان دردفترچه اولیه ثبت نام به عمل آمده اما در اعلام نتایج برای دبیری ۳۵۰ و برای آموزگاری ابتدایی حذف حد نصاب اما برای آموزگاری اصرار به اجرای حد نصاب ۴۷۰ انجام گردیده اجرا گردد و هم مشکل داوطلبین آموزگاری هم کلا رفع گردد.

نظر به اینکه روند استخدام در این سه حوزه در سالهای گذشته یکسان بوده، با در نظر گرفتن رای وحدت رویه به شماره ۹۹۳۵۳۲ در این آزمونها نیز این روند باید رعایت میشد که این اتفاق نیفتاده و در هر کدام متفاوت است.

لذا عاجزانه از شما تقاضامندم که به درخواست بنده که عمل به دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی و برگزاری ارزیابی تکمیلی و ابطال نامه امور استخدامی به شماره ۸۶۸۱۳ که بعد از صدور دفترچه و کارنامه منتشر گردیده است وهمچنین ابطال حد نصاب ۴۷۰ با توجه به عدم رعایت ضابطه یکسان و نقض برابری که رخ داده است و همچنین اجرای عدالت و برابری بین داوطلبین آموزگاری و دبیری و آموزش امور معلولین با دفترچه ثبت نام یکسان و نهایتا الزام به استخدام و بکارگیری با توجه به یک برابر ظرفیت بودن این آزمون خواستارم.

*در پاسخ به شکایت مذکور، سازمان اداری و استخدامی کشور به موجب لایحه ای به طور خلاص اظهار داشته:

«۱- طبق بند (۱) ماده (۲۱) دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان ،عمومی تخصصی و اختصاصی برای استخدام افراد در دستگاه های اجرایی کشور موضوع بخشنامه شماره ۱۰۱۲۴۳ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ سازمان اداری و استخدامی کشور دستگاههای اجرایی میتوانند پس از اعلام نتیجه نهایی هر آزمون در بازه زمانی برگزاری آزمون بعدی تا حداکثر به مدت شش ماه پس از اعلام نتیجه نهایی، با هماهنگی سازمان و مؤسسه مجری در هر یک از شغل محل هایی که داوطلب واجد شرایط و یا افراد پذیرفته شده کمتر از نیاز دستگاه باشند از طریق احصاء شغل محلهای فاقد داوطلب واجد شرایط به میزان سهمیه اعلام شده و تعیین حدنصاب مورد نیاز آن شغل محلها و تهیه دفترچه تکمیل ظرفیت توسط مؤسسه مجری نسبت به تکمیل ظرفیتهای باقیمانده اقدام نمایند. لذا در پاسخ به اظهارات شاکی در خصوص اینکه اعتراضات کثیر داوطلبین منجر به انتشار دفترچه تکمیل ظرفیت شد معروض میدارد؛ ۱- اساساً در ماده (۲۱) دستورالعمل فوق الاشاره راه حل مسیله خالی ماندن ظرفیت در آزمونهای استخدامی پیش بینی شده است و انتشار دفترچه تکمیل ظرفیت دلیل بر ضعف در اجرای آزمون نمیباشد.

۲- وزارت آموزش و پرورش پس از انتشار دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون ،آموزگاری طی نامه شماره ۷۰۰/۱۷۵۶۴۱ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۸ ابهام خود را در خصوص دستورالعمل ،آزمون تحت عنوان پرسش آیا ارزیابی تکمیلی داوطلبین فاقد حد نصاب نمره ارزیابی تکمیلی مجدداً با حضور ارزیاب بررسی شود یا خیر؟ مطرح نمود سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در بند (۴) نامه شماره ۸۶۸۱۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ به وزارت متبوع صراحتاً اعلام نمود که ایجاد فرصت ارزیابی مجدد و محرومیت دیگران از این امکان خلاف عدالت استخدامی مصرح در قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور است. شایان ذکر است که ایجاد فرصت مجدد ارزیابی تکمیلی برای داوطلبین دارای ارزیابی در مرحله اولیه از لحاظ آشنایی فرد با فرآیند فضا و سؤالات ارزیابی ،تکمیلی در صورتی که مابقی داوطلبین صرفاً برای بار اول در فرآیند ارزیابی تکمیلی شرکت مینمایند و از این مزایا بهره مند نیستند، مصداق بارز ناعدالتی است.

۳- در خصوص اعتراض ایشان به کیفیت فرآیند ارزیابی تکمیلی و ابهامات موجود در خصوص رسیدگی به اعتراضات خاطر نشان می سازد؛ اجرای فرآیند ارزیابی تکمیلی مربوط به دستگاه اجرایی میباشد و وزارت آموزش و پرورش در مقابل حفظ و رعایت حقوق عامه مسیول است لذا هرگونه تخلف دستگاه اجرایی در فرآیند ارزیابی تکمیلی باید از طریق مبادی ذیربط پیگیری شود.

۴- در خصوص اعتراض ایشان به کاهش حد نصاب آزمون دبیری از ۴۷۰ به ۳۵۰ نیز معروض میدارد؛ به دلیل خالی ماندن ظرفیتها در شغل محلهای آزمون دبیری و به منظور مرتفع نمودن مسیله کسری نیروی انسانی در مدارس و کلاسهای بدون معلم وزارت آموزش و پرورش طی نامه های شماره ۷۰۰/۱۶۲۳۹۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ و شماره ۷۰۰/۱۶۳۵۶۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ تقاضای کاهش حدنصاب آزمون دبیری را به این سازمان ارسال نمود و نامه موافقت این سازمان با کاهش حد نصاب آزمون مذکور به شماره ۸۱۵۵۸ مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۶ صادر شد. مضافاً آزمون آموزگاری و آزمون دبیری به صورت جداگانه برگزار شده اند و شرایط تغییر حدنصاب از ۴۷۰ به ۳۵۰ در آزمون دبیری برای تمامی داوطلبان اعمال شده است و لذا ناعدالتی اساساً معنا ندارد.

بنابر مطالب معنونه نامه شماره ۸۶۸۱۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ این سازمان مغایرتی با قوانین و مقررات نداشته و موجب تضییع حقی نیز نگردیده است لذا تقاضای رد شکایت شاکی را دارد.»

وزارت آموزش و پرورش اظهار داشته: « ایرادات شکلی

۱- مستحضر میدارد شکواییه ای با خواسته مفادا ،واحد به کلاسه پرونده شماره ۰۳۰۰۲۶۸ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۷ توسط آقای مهدی خلعت پور به طرفیت این وزارت مطرح و در آن هیات تحت رسیدگی میباشد، لذا برابر مواد ۵۱ و ۱۲۲ قانون دیوان عدالت اداری و مادتین ۱ و ۱۰۳ قانون آیین دادرسی در امور مدنی رسیدگی توامان یکجا) مورد تقاضاست.

۲- مرقومه شماره ۸۶۸۱۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ سازمان اداری و استخدامی کشور ، منحصرا یک نامه اداری بوده و از اقسام منقسمه در ماده ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری از جمله آیین نامه، نظامات و مقررات دولتی نبوده تا قابل طرح و رسیدگی در هیات عمومی دیوان عدالت اداری باشد . لذا به دلالت ماده ۸۵ اصلاحی دیوان عدالت اداری ( ۱۴۰۲/۰۲/۱۰ ) صدور قرار رد دادخواست مورد تقاضاست.

۳- با ملحوظ نظر قرار دادن قاعده فقهی «البینه علی المدعی و با عنایت به این مهم که مطابق بندهای “ت” و “پ” ماده ۸۰ قانون دیوان عدالت اداری در ابطال مصوبات می بایست حکم شرعی مواد قانونی مغایر و خروج از اختیارات مقام تصویب کننده، تصریح گردد مع ذلک خواهان محترم در تنظیم دادخواست وفق موازین یاد شده اقدام ننموده و بر همین اساس مطابق قسمت اخیر بند ۳ ماده ۸۱ قانون دیوان عدالت اداری صدور قرار رد دادخواست نامبرده مورد تقاضاست.

۴- فحوای خواسته شاکی بیش از آن که درخواست ابطال بخشنامه های یاد شده باشد به طور غالب ناظر بر ادعای پذیرش و استخدام در آزمون استخدامی و اعتراض به آن است و حتی قسمت نخست موضوع شکایت نیز به مطلب مزبور اختصاص یافته است. با وصف مزبور، رسیدگی به این موضوع در صلاحیت شعب بدوی دیوان عدالت اداری بوده و خارج از صلاحیت آن هیات می باشد.

دفاع در ماهیت

۱- با عنایت به مجوز شماره ۹۹۶۶۵ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۰۳ سازمان اداری و استخدامی کشور و در راستای اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحانات استخدامی در دستگاههای اجرایی مصوب ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش براساس معیارهای صلاحیت و شایستگی های مرتبط با احراز شغل معلمی و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی سال ۱۴۰۱ برگزار گردید.

۲- در آزمون مزبور علاوه بر آزمون فراگیر (کتبی که دارای وزن ۴۰ درصد میباشد آزمون ارزیابی تکمیلی (مصاحبه شفاهی ) نیز با وزن ۶۰ درصد از پذیرفته شدگان آزمون کتبی که دارای حد نصاب بوده بعمل آمده است. به عبارت دیگر آزمون ارزیابی شفاهی با امتیاز وزنی بیشتر بمنظور سنجش و ارزیابی صلاحیتها و شایستگیهای عمومی تخصصی حرفه ای مورد نیاز برای شغل آموزگاری با هدف تعمیق سنجش شایستگیهای معلمی علاوه بر امتحان مشترک کتبی صورت میگیرد پذیرش نهایی از بین داوطلبان معرفی شده به آموزش و پرورش (حداکثر) سه برابر در سقف ظرفیت پذیرش و بر اساس نتیجه امتحان مشترک فراگیر و ارزیابی تکمیلی و بر اساس اولویتهای در مقایسه با سایر داوطلبان و با رعایت سهمیه قانونی داوطلب به تعداد یک برابر ظرفیت صورت خواهد گرفت.

۳- با عنایت به اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی ویژه رشته های شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی سال ۱۴۰۱ و در اجرای بندهای ۱ و ۲ بخش پنجم دفترچه آزمون مذکور [ به منظور تکمیل ظرفیتهای باقی مانده مجوز شماره ۹۹۶۶۵ به تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۰۳ ] آزمون راجع به تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت متبوع براساس معیارهای صلاحیت و شایستگیهای مرتبط با احراز شغل معلمی و ضوابط عمومی و اختصاصی منطبق با مفاد دفترچه آزمون استخدامی صورت گرفته است.

۴- برابر تذکر ۲ از مرحله ۲ مندرج در قسمت “ج” دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی سال ۱۴۰۱ داوطلبان باید در مرحله ارزیابی ،تکمیلی حداقل ۴۷۰ نمره از ۱۰۰۰ نمره را کسب نماید. شرط مزبور مطابق آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۴۷۵ و ۴۷۴ – ۱۷ /۱۳۹۶/۵ و ۱۳۹۷/۹/۲۰ -۱۸۴۱ هم در آزمون اصلی استخدامی ملاک و معیار بوده و هم در آزمون تکمیل ظرفیت لازم الاجرا می باشد. به موجب آرای مزبور، شرایط قید شده در آگهی های استخدامی که داوطلبان با آگاهی از آن در آزمون شرکت می نمایند معتبر بوده و لازم الاجرا می باشد.

لذا ادعای شاکی مبنی بر نادیده گرفتن امتیاز ۴۷۰ و عدم پذیرش داوطلبانی که امتیاز کمتر از آن را اخذ نموده بر خلاف قوانین و مقررات و آرای وحدت رویه مزبور است.

۵- مطابق بند ۲ بخش پنجم دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی سال ۱۴۰۱ داوطلبان استخدام می توانند با رعایت مفاد دفترچه مزبور و ضوابط مربوط به امتیاز بومی شهرستانی حداکثر ۳ شغل محل را به شرط یکسان بودن شغل سهمیه جنسیت شرایط احراز و…) انتخاب نماید اولویت اول و دوم داوطلب به عنوان شغل محل اصلی و اولویت سوم انتخابی نیز برای تکمیل ظرفیت می باشد که به شرط موافقت دستگاه و سازمان اداری و استخدامی کشور و خالی ماندن ظرفیت اقدام خواهد شد. بنابراین ، اولا تکمیل ظرفیت زمانی محل بحث قرار خواهد گرفت که داوطلب استخدام در مراحل آزمون کتبی و شفاهی حد نصاب را کسب نموده و بمنظور تغییر در اولویتهای شغل محل، در آزمون تکمیل ظرفیت شرکت مینماید. لذا قبول شدگان مرحله(کتبی) که در مرحله شفاهی ارزیابی تکمیلی حایز اخذ حد نصاب نمره نشده اند حق شرکت در آزمون تکمیل ظرفیت را نخواهد داشت.چه اینکه مطابق آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۴۷۵ و ۴۷۴ – ۱۳۹۶/۵/۱۷ و ۱۸۴۱ – ۱۳۹۷/۹/۲۰ شرایط قید شده در آگهی های استخدامی که داوطلبان با آگاهی از آن در آزمون شرکت مینمایند معتبر و لازم الاجرا می باشد. همچنین به استناد ماده ۴۳ قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاههای اجرایی میتوانند با لحاظ نمودن قوانین و مقررات قبلی، شرایطی را علاوه بر شرایط عمومی استخدام، ملاک عمل قرار دهند.

ثانیا انتخاب اولویت سوم در آزمون تکمیل ظرفیت منوط به موافقت توامان سازمان اداری و استخدامی وزارت آموزش و پرورش و خالی بودن ظرفیت کد رشته می باشد.

ثالثا؛ اعطای فرصت مجدد به داوطلبانی که در مرحله با اهمیت مصاحبه شفاهی (با وزن ۶۰ از ۱۰۰ )حداقل نمره را کسب ننموده اند بمنظور شرکت در آزمون تکمیل ظرفیت و محرومیت سایرین بر خلاف بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی راجع به رفع تبعیض های غیر قانونی است.

۶- با عنایت به اینکه فرصت، تکمیل ظرفیت داوطلبان واجد شرایط از روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ لغایت روز جمعه به تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۱ به مدت ۴ روز محدود و غیر قابل تمدید بوده؛ لذا توجیه شاکی مبنی بر سلب فرصت اعتراض به ارزیابی تکمیلی اولیه (شفاهی) و انصراف برخی داوطلبان از اعتراض به بهانه شرکت در آزمون تکمیل ظرفیت مخدوش و غیر قابل ترتیب اثر هست.

۷-ادعای دیگر خواهان راجع به وجود حق مکتسب بمنظور شرکت در آزمون تکمیل ظرفیت پذیرفتنی نیست؛ به این دلیل که حق مکتسب حقی است که با اجتماع کلیه شرایط قانونی ایجاد و بدون مانع مستقر شده باشد ؛ شرکت در آزمون تکمیل ظرفیت نیز مشروط به موافقت سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش و خالی بودن ظرفیت در کد رشته جدید می باشد که نامه شماره ۸۶۸۱۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ سازمان اداری استخدامی موید مخالفت با شرکت مردودین مرحله مصاحبه شفاهی در آزمون تکمیل ظرفیت می باشد لذا وجود حق مکتسبه منتفی است.

۸- بند ۱ دفترچه آزمون تکمیل ظرفیت که در آن قید شده قبول شدگان نهایی این آزمون و افرادی که در کارنامه نهایی آنان کد ۱۹ درج شده است مجاز به انتخاب کد شغل محل در مرحله تکمیل ظرفیت نیستند مثبت” تجویز شرکت سایرین، در آزمون تکمیل ظرفیت نخواهد بود؛ زیرا در بندهای بعدی نیز اشخاصی از شرکت در آزمون تکمیل ظرفیت محروم شده اند. برابر بند ۲ دفترچه آزمون تکمیل ظرفیت داوطلبان شرکت کننده در آزمون آموزگاری که برای بررسی مدارک و تکمیل پرونده به آموزش و پرورش معرفی شده و در مرحله ارزیابی تکمیلی که به دلایلی از جمله عدم احراز شرایط در آزمون عملی صلاحیتهای عمومی، عدم تطابق رشته تحصیلی نداشتن شرط سنی و نظام وظیفه پایان خدمت-معافیت و عدم احراز شرایط پزشکی حایز شرایط نشده اند، مجاز به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت نیستند، لذا بنا به قاعده اثبات شیی نفی ما عدا نمیکند استدلال شاکی در این زمینه نیز قابل پذیرش نمی باشد. با عنایت به موارد فوق الذکر و عدم تخطی از قوانین و مقررات ، رد شکایت شاکی مورد تقاضاست.»

پرونده شماره هـ ت/۰۳۰۰۴۶۴ مبنی بر تقاضای ابطال ۱- تذکر ۲ از مرحله دوم بند ج در بخش ۶ صفحه ۱۲ از شرایط دفترچه راهنمای استخدامی وزارت آموزش و پرورش در رشته شغلی آموزگار ابتدایی و استثنایی سال ۱۴۰۱ و ۲- ابطال تصمیم شماره ۸۶۸۱۳ مورخ ۱۴۰۲/۸/۱۰ سازمان اداری و استخدامی کشور متعاقب طرح در جلسه مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۹ و اتخاذ تصمیم مبنی بر دعوت از نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش مجدداً در جلسه مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۶ هیات تخصصی استخدامی با حضور نمایندگان دستگاه ‌های فوق مورد رسیدگی قرار گرفت و اعضای هیات در خصوص تقاضای ابطال مورد یک تصمیم شماره ۸۶۸۱۳ مورخ ۱۴۰۲/۸/۱۰ سازمان اداری و استخدامی کشور به شرح ذیل اعلام نظر نمودند:

رای هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری

اولاً: تعیین نصاب قبولی برای سهمیه آزمون‌های استخدامی یا علمی از ضروریات برگزاری آزمون بوده و بدون آن امکان اعلام نتیجه و تعیین پذیرفته‌شدگان به دلیل محدودیت ظرفیت پذیرش فراهم نخواهد بود.

ثانیاً: نصاب قبولی در هر آزمون متناسب با تعداد شرکت‌کنندگان و ظرفیت استخدام اخذ شده از سازمان اداری و استخدامی کشور تعیین می‌شود و این نصاب برای کلیه شرکت‌کنندگان در همان آزمون به‌ صورت عادلانه اعمال می‌شود و تفاوت آن در سایر آزمون‌ها و برای شرکت کنندگان آزمون‌های دیگر موجبات تبعیض ناروا را فراهم نمی‌سازد و اساساً مقایسه نصاب قبولی میان آزمون‌های مختلف به دلیل تفاوت شرکت‌کنندگان و اعمال یکسان آن برای همان آز مون منطقی نمی‌باشد.

با عنایت به مراتب فوق تذکر ۲ از مرحله دوم بند ج در بخش ۶ صفحه ۱۲ از شرایط دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و استثنایی سال ۱۴۰۱ موضوع مجوز شماره ۹۹۶۶۵ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۳ سازمان اداری و استخدامی کشور قابل ابطال نمی‌باشد.

این رای به استناد بند ب ماده ۸۴ قانون دیوان عدالت اداری اصلاحی ۱۴۰۲ ظرف مهلت ۲۰ روز از تاریخ صدور توسط رییس یا ۱۰ نفر از قضات دیوان عدالت اداری قابل اعتراض می‌باشد.

ابراهیم هدایتی- نایب رییس هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری

کتابهای انتشارات آراه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام