آزمون تعیین صلاحیت
اندیشه‌های حقوقی

ساعات کار قانونی موظفی سال ۱۳۹۹

ساعات کار قانونی 1399

ساعات کار قانونی موظفی سال ۱۳۹۹

جدول ساعات کار قانونی سال ۹۹ شامل ساعات کار موظفی که یک کارگر باید در طول یک ماه از سال ۱۳۹۹ باید کار کند تا حقوق ۹۹ قانون کار را کامل دریافت کند را نمایش می دهد.

جدول ساعات کار قانونی در سال ۱۳۹۹ هم یک مرور سالیانه تقویم ۱۳۹۹ است و هم تعداد روزهای کاری، تعداد روزهای جمعه، تعداد روزهای تعطیل غیر جمعه در آن گردآوری شده است و به عنوان یک جدول کاربردی برای هم کارگران و هم کارفرمایان و هم کارکنان اموراداری که وظیفه تنظیم لیست های حقوق و مزایای ۹۹ کارگران را بر عهده دارند قابل استفاده است.

جدول ساعات کار قانون کار کارگران در سال 1399

ماه روزهای ماه تعداد جمعه تعداد تعطیل رسمی غیرجمعه تعداد روزکاری ساعات کار موظفی
فروردین 31 5 6 20 147
اردیبهشت 31 4 1 26 191
خرداد 31 5 5 21 154
تیر 31 4 0 27 198
مرداد 31 5 1 25 183
شهریور 31 4 2 25 183
مهر 30 4 2 24 176
آبان 30 5 2 23 169
آذر 30 4 0 26 191
دی 30 4 1 25 183
بهمن 30 4 1 25 183
اسفند 30 5 3 22 161
جمع 30 53 24 289 2119

توضیحات جدول بالا:

مزد و حقوق قانون کار ۹۹ نیز مانند سال های گذشته برای یک روز کاری تعیین می شود و ساعات کار قانونی سال ۹۹ که کارگران در ماه های مختلف باید مشغول به کار باشند تا مزد و حقوق ۹۹ را دریافت کنند از روی ماده ۵۱ قانون کار استخراج می شود.

برابر با با تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون کار ساعات کار هفتگی نباید از ۴۴ ساعت در هفته تجاوز کند. این ماده ریشه تعیین ساعات کاری روزانه کارگران است. هر هفته ۷ روز است که ۶ روز آن غیر تعطیل و یک روز جمعه آن تعطیل است.

بنابراین از تقسیم ۴۴ تقسیم بر ۶ روز غیر تعطیل عدد ۷.۳۳ بدست می آید. ساعات کاری روزانه قانون کار از روی این محاسبات ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه خواهد بود.

البته همانگونه که در تبصره ی ۱ ماده ۵۱ قانون کار ذکر شده در برخی مشاغل می شود که ساعات کاری برخی روزها کمتر یا بیشتر شود ولی در مجموع ساعات کار هفتگی با ۴۴ ساعت تکمیل شود.

مثلا فرض کنیم یک شرکت خدماتی وابسته به اداره گاز است. چون اداره گاز پنج شنبه ها تعطیل است و روزهای دیگه از ۷:۳۰ شروع می شه تا ساعت ۱۶:۳۰ کار می کند. وقتی اداره گاز تعطیل است شرکت خدماتی هم عملا کاری ندارد. بنابراین این شرکت ساعات کاری خود را در روزهای شبنه تا چهارشنبه روزانه ۸ ساعت و ۵۰ دقیقه تنظیم می کند و روز پنج شنبه رو تعطیل می کند. مجموع ساعات کار هفتگی این شرکت ۴۴ ساعت می شود و کارگران این شرکت با ۵ روز کار و هر روز ۸ ساعت و ۵۰ دقیقه ساعات کار قانونی سال ۹۹ را پر کرده و حقوق کامل ۹۹ را دریافت می کنند.

در جدول ساعات کار قانونی سال ۹۹ نیز از روابط ساده بالا استفاده شده است و هر فرد به راحتی می تواند آن را تهیه نماید. در این جدول ساعات کار موظفی قانون کار ۹۹ به صورت ماهانه محاسبه شده است و در آن تعداد روزهای غیر تعطیل یک ماه ضرب در عدد ۷.۳۳ شده است.

نکته: چون حقوق قانون کار ۹۹ به صورت ماهانه پرداخت می شود بنابراین جدول ساعات کار موظفی کارگران ۹۹ نیز به صورت ماهانه تنظیم شده است.

اگر کارگری در طول یک ماه ساعات کاری مندرج در جدول ساعات کاری ۹۹ را تکمیل کند باید حقوق قانون کار سال ۹۹ کارگران و مزایای قانون کار ۹۹ را به طور کامل دریافت کند.

توجه نمایید که فرقی نمی کند کارگر ساعات کاری ۹۹ کارگران را در چه روزهایی از ماه و یا در چه ساعاتی از روز پر کند مهم این است که در طول ماه کارکرد موظفی کارگر تکمیل شود.

اضافه‌کاری سال ۹۹ نیز از روی همین جدول استخراج می شود. ساعات اضافه کاری ۹۹ کارگران به کارکرد مازاد بر کارکرد موظفی گفته می شود.

ببینید: محاسبه اضافه کاری، تعطیل کاری و جمعه کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام