اندیشه‌های حقوقی

ضریب حقوق

ضریب حقوق سال 1399

با توجه به بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 99 (قسمت 1-1بند مورد اشاره) ضریب ریالی کلیه کارکنان و حقوق بگیران ثابت دولت به میزان 15 درصد نسبت به سال 98 افزایش می یابد. بنابراین با توجه به اینکه ضریب ریالی مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 98 عدد 2120 بود لذا ضریب سال 99 به عدد 2438 افزایش می‌آبد.

لازم به ذکر است، در خصوص افزایشات احکام کارگزینی کارکنان رسمی و پیمانی و قرارداد انجام کار معین و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری، در قانون بودجه سال 99 کل کشور برای حقوق‌بگیران زیر 2 میلیون و 800 هزار تومان و همچنین تا 6 میلیون تومان فرایند تکمیلی برای افزایش حقوق دیده شده است که در یادداشت مستقل تحت عنوان: محاسبه افزایش حقوق 99 در احکام و قراردادهای کارمندان و بازنشستگان به آن پرداخته شده است.

نحوه محاسبه حقوق سال ۱۳۹۹

در احکام حقوقی سه نوع ردیف وجود دارد،

1⃣ ردیفهای دارای امتیاز

2⃣ ردیفهای بدون تغییر ( تفاوت تطبیق و سایر )

3⃣ ردیف بدون امتیاز ولی متغییر ( بدی آب و هوا، کمتر توسعه یافته، فوق العاده ویژه، ماده ۵۱ ایثارگران )

– با توجه به اینکه افزایش حقوق سال ۹۹  نسبت به سال قبل ۱۵% تعیین شده است، پس ضریب سال ۹۸ از ۲۱۲۰ در سال ۹۹  احتمالا عدد ۲۴۳۸ خواهد بود، در نتیجه بندهای دارای امتیاز را در ۲۴۳۸ ضرب کنید تا رقم جدید بدست آید.

– تفاوت تطبیق و سایر در احکام بدون تغییر خواهد ماند، میتوانید همان رقم سال ۹۸ را با ارقام بالا جمع کنید.

– ماده ۵۱ ایثارگران ۲۵% حداقل حقوق تعیین شده است، با توجه به اینکه حداقل حقوق سال ۹۹ رقم ۲۸۰۰۰۰۰۰ ریال می باشد درنتیجه ماده ۵۱ ایثارگران در سال ۹۹ احتمالا معادل ۷۰۰۰۰۰۰ ریال خواهد بود.

– سایر ردیف های حکمی ( بدی آب و هوا ، کمتر توسعه یافته و فوق العاده ویژه ) از برخی از ردیف های حکمی استخراج می شوند، شما می توانید این ارقام را + ۱۵% کرده و رقم حدودی را بدست آورید.

چند نکته: 

?افرادی مشمول حداقل دریافتی هستند افزایش ناشی از اعمال ضریب سال جدید معمولا از رقم حداقل دریافتی آنها کسر می گردد، چنانچه با اعمال ضریب سال ۹۹ حقوق آنها به حداقل حقوق تعیین شده نرسد، احتمالا کماکان تا رسیدن به حداقل حقوق مشمول حداقل دریافتی یا عناوین مشابه خواهند بود. 

?قانون بودجه سال ۹۹ این اختیار را به دولت داده است تا به افرادی که از حقوق پایین تری برخوردار هستند افزایش بیشتری را اعمال نماید که این موضوع توسط سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور تعیین و پس از تصویب اجرا خواهد شد، لذا آنچه به عنوان در صد افزایش حقوق در فضای مجازی منتشر شده است وجهه قانونی ندارد.

? افرادی که ابتدای سال ۹۹ بنا به هر دلیلی (ارتقاء شغلی، افزایش اولاد، اعمال مدرک و … ) مشمول افزایش حقوق می شوند، احکام آنها پس از اعمال ضریب ۹۹/۰۱/۰۱ صادر خواهد شد.

ضریب حقوق چیست؟

اگر به بند 21 حکم حقوقی خود دقت کنید در ستون سمت راست بندهای حقوق و فوق العاده ها و در ستون وسط قسمت امتیاز را ملاحظه خواهید کرد و در ستون سمت چپ مبلغ به ریال درج گردیده است.

هیئت دولت در ابتدای هر سال به استناد ماده (76) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب 1386- و در سال‌های اخیر احکام قانون برنامه و بودجه سنواتی، ضریب ریالی حقوق را اعلام می‌نماید و امتیاز درج شده در احکام در ضریب حقوق ضرب می‌گردد. به عنوان مثال، مطابق مصوبه سال 1398 هیئت دولت، ضریب حقوق شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت -مصوب ۱۳۷۰- (از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلین پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه) برای سال ۱۳۹۸ با 18 درصد افزایش نسبت به سال قبل، به میزان ۱۲۰ر۲ ریال تعیین شد.

به طور مثال، اگر امتیاز حق شغل فردی 5115 باشد، امتیاز 5115 در عدد 2120 ضرب می شود که حق شغل وی برای سال 98 برابر با 10.843.800 ریال می شود.

تقریبا مبلغ تمام بندهای حکم به ضریب حقوقی بستگی دارند. امتیاز هر بند با ضریب حقوقی که هرسال باتوجه به افزایش حقوق مشخص میشود ضرب شده و مبلغ هر بند حکم بدست می آید. منتها بندهایی که به صورت درصد محاسبه می شوند از جمله فوق العاده بدی آب و هوا یا فوق العاده ویژه، ارتباط مستقیم به این امتیاز ندارند و درصدی از چند آیتم دیگر خواهند بود که البته آنها به صورت امتیازی محاسبه شده اند.

نکته در خصوص سالهای 1397 به بعد

تا سال ۱۳۹۶ ضریب حقوقی تمام کارمندان به صورت یکسان بود. مثلا درسال 96 ضریب حقوقی 1695 ریال و سال 95 ضریب حقوقی 1541 ریال بود.

اما در سال ۱۳۹۷ چون احکام حقوقی بصورت پلکانی افزایش داشت تقریبا برای هر نفر با توجه به اخرین حکم سال ۹۶،  افزایش حقوقی متفاوتی ایجاد شد درنتیجه ضریب حقوقی متفاوتی در بین همکاران مشاهده شد. در آن سال برای بدست آوردن مقدار ضریب حقوقی خود می‌بایست مبلغ یکی از بندهای اخرین حکم خود در سال 97 را تقسیم بر امتیاز همان بند نمایید. مثلا اگر بند حق شاغل دارای امتیاز ۳۰۶۳ و مبلغ ۵،۸۷۴،۸۳۴ باشد با تقسیم مبلغ بر امتیاز به عدد ۱۹۱۸ میرسیم درنتیجه ضریب حقوقی ۱۹۱۸ ریال است.

 

در سال 1398، این ماجرا را به گونه دیگری مدیریت کردند و ضریب را یکسان نگه داشتند و مبلغ افزایش افرادی که مطابق قانون بودجه آن سال بیشتر از ضریب تعیین شده، افزایش داشتند، در ردیف های جداگانه درج شد. 

همچنین بخوانید:

تعیین ضریب افزایش حقوق کارمندان، اعضای هیئت علمی و قضات در سال 99

افزایش ضریب حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق در سال 99

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام