آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

ثبت اطلاعات پاکنا حقی در استخدام یا به‌کارگیری ایجاد نمی‌کند

ثبت اطلاعات یک میلیون و ۷۰۰ هزار کارمند در سامانه پاکنا

رییس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: تاکنون اطلاعات یک میلیون و ۷۰۰ هزار کارمند در سامانه «پاکنا» که یکی از زیرسیستم‌های سامانه کارمند ایران است، ثبت شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور به نقل از ایرنا، تکالیفی برای ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه‌های اجرایی و حقوق و مزایای آنان همواره در قوانین و مقررات مختلف مطرح بوده است و امسال در بند الف تبصره ۲۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور این تکلیف به صورت جامع برای دستگاه‌ها تعریف شده است. بر این اساس، هیات وزیران در جلسه ۲۶ مردادماه امسال به پیشنهاد سازمان‌های اداری و استخدامی کشور، برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند الف تبصره ۲۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی ثبت اطلاعات کارمندان دستگاه‌های اجرایی و دریافتی‌های آنان در سامانه کارمند ایران را تصویب کرد.

طبق این آیین‌نامه، تمام دستگاه‌های اجرایی مکلفند اطلاعات کارکنان و پرداخت‌های مستقیم و مستمر و سایر پرداخت‌ها به تمامی آنان را در سامانه کارمند ایران (زیرسامانه‌های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا) ثبت و همواره به‌روزرسانی کنند.

مرتبط: آیین‌نامه ثبت اطلاعات و پرداخت‌های کارکنان در سامانه کارمند ایران و حقوق و مزایا

در خصوص جزئیات سامانه کارمند ایران، هدف از راه‌اندازی این سامانه، تعداد اطلاعات ورودی و موارد دیگر با رییس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت‌وگو کردیم.

«علی‌اله قنبری» با بیان اینکه سامانه کارمند ایران، سامانه‌ای اطلاعاتی و عملیاتی است، گفت: این سامانه، یک ابرسامانه است که در داخل خود ۱۰ زیرسامانه همچون استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی، پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا)، ثبت حقوق و مزایای کارکنان، مدیریت مشاغل دستگاه‌های اجرایی، استعلام نیروی انسانی دستگاه‌ها، مدیریت ساختار دستگاه‌های اجرایی و موارد دیگر دارد.

وی هدف از طراحی این سامانه را توسعه دولت الکترونیک، تسهیل، تسریع و افزایش دقت در کارها، افزایش هوشمندی سیستم و استفاده بیشتر از کنترل‌های سیستم‌محوری دانست. 

این مقام مسئول درباره تأخیر در شروع به کار سامانه کارمند ایران و تصویب آیین‌نامه اجرایی گفت: پس از ابلاغ قانون بودجه در اواخر سال گذشته، بلافاصله اجرای آن در زمینه طراحی و پیاده‌سازی سامانه پاکنا در دستور کار قرار گرفت و قرار بود ۲۰ اردیبهشت‌ماه سامانه آماده شود و این مهم میسر شد و بخشنامه‌ای هم در ۱۳ اردیبهشت‌ماه به دستگاه‌های اجرایی ارسال شد.

وی افزود: پس از ابلاغ بخشنامه دستگاه‌ها شروع به ارسال اطلاعات کردند اما با توجه به اینکه سامانه توسط سازمان اداری و استخدامی کشور طراحی شده بود و ورود اطلاعات توسط افراد مختلف در دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شد، برای اینکه این ثبت اطلاعات به صورت یک‌شکل انجام شود، نخست نیاز به آموزش و رفع اشکالات احتمالی دستگاه‌ها و سپس، یکپارچه‌کردن اطلاعات موجود در دستگاه‌های اجرایی متعدد برای امکان ورود در سامانه پاکنا بود و این خود موجب می‌شد تا این کار زمانی ببرد، بنابراین نمی‌توان گفت که در طراحی و پیاده‌سازی سیسستم تأخیر اتفاق افتاده است.

رییس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور اظهارداشت: سامانه کارمند ایران در حال حاضر به سیستم سازمان ثبت احوال کشور متصل شده و اطلاعات افراد پس از ورود به سامانه با مشخصات شناسنامه‌ای مطابقت داده می‌شود.

قنبری گفت: آمار کارکنان دولت در ابتدای سال ۱۳۹۹، دو میلیون و ۲۴۱ هزار و ۴۶۲ نفر بوده که هم اکنون اطلاعات حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت وارد سامانه کارمند ایران شده و از این تعداد اطلاعات یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد نهایی شده است.

وی ادامه داد: طبق جزء ۴ بند الف تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، ورود اطلاعات برخی از کارکنان دولت همچون کارکنان وزارت دفاع، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سازمان انرژی اتمی، حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و وزارت اطلاعات از رویه عمومی مورد عمل در سامانه کارمند ایران مستثنی شده و مقرر گردیده برای این‌گونه نیروها شیوه‌نامه مستقلی تدوین شود.

این مقام مسئول درباره اهرم قانونی برای دستگاه‌هایی که از تکلیف خود شانه خالی کرده‌اند، گفت: قانون مقرر کرده پرداخت حقوق و مزایا منوط به ورود اطلاعات در سامانه کارمند ایران است و با توجه به اینکه این سیستم با سامانه‌ جامع بودجه سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری وزارت امور اقتصادی و دارایی در ارتباط است، بنابراین لازمه تخصیص و پرداخت به نیروی انسانی شاغل در دستگاه‌های اجرایی ثبت اطلاعات آن‌ها در این سامانه است.

ورود اسامی افراد در سامانه حقی برای استخدام یا به‌کارگیری آن‌ها ایجاد نمی‌کند

قنبری با اشاره به اینکه ورود اسامی افراد در سامانه کارمند ایران، حقی برای آن‌ها برای استخدام یا به‌کارگیری در دستگاه‌های اجرایی ایجاد نمی‌کند، گفت: بند ۳ تبصره ۲۱ قانون بودجه در این زمینه تعیین تکلیف کرده است و در این بند آمده است که ثبت این اطلاعات، حقی برای استخدام و به‌کارگیری افراد ایجاد نمی‌کند. در صدور شماره مستخدم و شناسه، پس از طی فرایندهای قانونی مربوطه و کنترل آن‌ها، برای کارکنان رسمی و پیمانی شماره مستخدم و برای کارکنان قرارداد کارمعین و کارگری شماره شناسه صادر می‌شود.

وی درباره ویرایش و به‌روزرسانی اطلاعات در سامانه کارمند ایران، گفت: امکان به‌روزرسانی اطلاعات برای دستگاه‌ها وجود دارد زیرا ممکن است برای فرد حکم جدیدی صادر شود یا افرادی بازنشسته شوند، بنابراین باید پیوسته این اطلاعات به‌روزرسانی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام