آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

محدودیت‌های اِعمال یک مدرک تحصیلی بالاتر پابرجاست

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور: تلاش داریم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق شاغلان از مهرماه اجرایی شود

دکتر سید صدرالدین صدری نوش‌آبادی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور صبح امروز به مناسبت روز کارمند در برنامه ایران امروز رادیو سراسری ایران حضور یافت و به سوالات شنوندگان این رادیو پاسخ داد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، دکتر صدری درآغاز سخنان خود ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان و گرامی‌داشت هفته دولت و روز کارمند، با اشاره به اینکه اقدامات سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان راهبر نظام اداری، مبتنی بر سه خاستگاه است، بیان داشت: اولین خاستگاه، قوانین است؛ از جمله قانون برنامه توسعه، قانون برنامه و بودجه و قانون مدیریت خدمات کشوری. دومین خاستگاه، سیاست‌گذاری دولت‌ها و سومین خاستگاه، برنامه‌ها است. ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، دو دوره برنامه اصلاح نظام اداری را اجرا کردیم که الان در نیمه آخر دوره دوم این برنامه هستیم.

وی ادامه داد: از مجموعه برنامه‌های اصلاح نظام اداری، محور چهارم؛ تحت عنوان برنامه سرمایه انسانی نام‌گذاری شده است. اهم اقدامات ما در این محور، متناسب‌سازی نیروی انسانی دولت، کیفی‌سازی نیروی انسانی، اجرای برنامه ارزیابی و توسعه مدیران، استقرار سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، عدالت در نظام پرداخت و همسان‌سازی یا متناسب‌سازی حقوق شاغلان با بازنشستگان و … است.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به هشتمین دوره آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی، گفت: ان‌شاءالله در چند روز آینده و تا قبل از ۱۰ شهریورماه، آگهی هشتمین آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی منتشر خواهد شد و بر مبنای این آگهی، حدود ۴۵ هزار نفر در صورت قبولی در آزمون و طی‌کردن مراحل بعدی، به دستگاه‌های اجرایی ورود خواهند کرد. مجری این آزمون سازمان سنجش است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشخص‌شده، آن را برگزار می‌کند. البته این آزمون به دلیل مشخص‌نبودن زمان برگزاری کنکور سراسری به تعویق افتاد و بر خلاف رویه عادی این آزمون که سالی دو بار برگزار می‌شود، به دلیل شرایط ناشی از ویروس کرونا، این اولین آزمون استخدامی سال جاری است.

وی افزود: در دولت دو دسته شغل وجود دارد، یک دسته شغل‌های تصدی‌ دولت و یک دسته نیز شغل‌های حاکمیتی دولت؛ در حوزه مشاغل تصدی، به ازای سه نفر خروجی، یک نفر ورودی داریم، اما در مشاغل حاکمیتی چنین قاعده‌ای وجود ندارد و باتوجه به نیاز دولت، می‌توان مجوزهای لازم را برای دستگاه‌های اجرایی صادر کرد.

دکتر صدری در ادامه به مسئله ارتقای مدرک تحصیلی اشاره کرد و گفت: طبق بخشنامه شورای‌عالی اداری و شورای توسعه مدیریت در این خصوص، حداکثر مدرک تحصیلی‌ای که برای کارکنان دولت در زمان خدمتشان می‌توان احتساب کرد، یک مدرک تحصیلی بالاتر از مدرک تحصیلی‌ای است که با آن وارد دستگاه‌های اجرایی شده‌اند.

وی تأکید کرد: هیچ منعی برای ادامه تحصیل افراد وجود ندارد اما این مسئله که اعمال مدرک به ارتقای شغلی کمک کند، بیش از یک مقطع تحصیلی بالاتر انجام‌پذیر نیست.

دکتر صدری همچنین تأکید کرد آزمون استخدامی صرفاً مختص دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری است و شرکت‌های همچون شرکت نفت و سایر دستگاه‌های غیرمشمول که قانون خاص خود را دارند، از طریق آزمون‌های استخدامی فراگیر نسبت به جذب نیرو اقدام نمی‌کنند و معمولاً بر اساس نیازهایی که دارند افراد را استخدام می‌کنند و نه براساس تعداد متقاضیان.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه سخنان خود از برنامه‌ریزی‌های سازمان استخدامی مبنی بر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق شاغلان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که از مهرماه امسال این برنامه‌ها اجرایی شوند.

دکتر صدری با بیان اینکه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از جمله دستگاه‌هایی است که از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنا شده است، گفت: این سازمان، قوانین و مقررات خاص خود را دارد و نحوه تعیین و حقوق مزایای این دستگاه با توجه به این مقررات خاص وضع می‌شود.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که قبولی در آزمون استخدامی به معنی استخدام در دستگاه‌ها نیست، اظهار داشت: بعد از قبولی در آزمون، مرحله گزینش است که در این مرحله، صلاحیت‌های اخلاقی و سیاسی افراد بررسی می‌شود و اگر این صلاحیت‌ها احراز شود، افراد به دستگاه‌های اجرایی ورود می‌کنند.

وی در ادامه به پرسش‌های مطرح‌شده از سوی شنوندگان این برنامه، پاسخ داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام