اخبار اداری و استخدامی

استخدام در نظام اداری برای جذب شایسته‌ترین افراد فقط از طریق آزمون

معاون رئیس‌جمهوری: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب توزیع امکانات زیربنایی در تمام مناطق کشور و کاهش فاصله طبقاتی است

مهندس انصاری در ابتدای سخنان خود در جلسه شورای اداری استان چهارمحال‌وبختیاری، به مردم شریف این استان و مسئولان حاضر در جلسه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و افزود: یاد و خاطره امام راحل، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم و از خداوند مسئلت دارم به همه ما توفیق شناخت آرمان‌های حضرت امام (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی، و پیگیری و عمل به این آرمان‌ها را عنایت بفرماید.

انصاری در تشریح ویژگی و تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌‎های مشابه عصر حاضر، اظهار داشت: تفاوت اصلی‌ای که میان انقلاب اسلامی و خیلی انقلاب‌های معاصرش است، جهت‌گیری و رویکردی است که این انقلاب در تحقق عدالت داشته است. بنده در طول سال‌های گذشته چندین بار به استان چهارمحال‌وبختیاری سفر کرده و شاهد توسعه تدریجی آن بوده‌ام؛ در خیلی استان‌های دیگر هم همین وضعیت وجود داشته است.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به مطالبات مردم در انقلاب اسلامی سال ۵۷، تأکید کرد: توقع این بود که با پیروزی انقلاب و تغییر حاکمان، رنج‌ها و کمبودهای مردم کاهش پیدا کند و بتوانیم مناطق محروم‌تر را از مزایای توسعه بیش از قبل بهره‌مند کنیم. مجموعه اقداماتی که در طول ۴۱ سال پس از پیروزی انقلاب اتفاق افتاده، نشان می‌دهد ما در جهت‌گیری به سمت توسعه عدالت اجتماعی و بهره‌مندی یکسان‌تر مناطق از امکانات ملی توفیقات قابل توجهی را به دست آورده‌ایم.

وی اضافه کرد: امروز بیش از ۹۵درصد جمعیت روستایی ما از برق استفاده می‌کنند، درحالی‌که در سال پیروزی انقلاب می‌شد تعداد روستاهای دارای برق را شمرد. اگر بخواهیم از منظر اقتصادی به این مسئله نگاه کنیم، اصلاً کار اقتصادی‌ای نبوده که به روستاهای ده تا بیست خانوار برق‌رسانی کنیم؛ این مسئله نه توجیه اقتصادی بلکه توجیه اجتماعی از منظر عدالت داشته است. درحوزه تأمین آب، ارتباطات، آموزش و پروش، بهداشت و درمان، امور فرهنگی و امکانات زیرساختی نیز وضعیت به همین صورت است؛ در زمان پیروزی انقلاب تعداد باسوادان ما در کل کشور کمتر از ۵۵درصد بوده است و در مناطق محروم‌تر حتماً کمتر بوده است، درحالی‌که امروز اعلام می‌شود ۵/۹۹ درصد از دانش‌آموزان لازم التعلیم در این استان تحت پوشش آموزش و پرورش قرار دارند.

مهندس انصاری نتیجه‌گیری کرد: ما به کاری دست زده‌ایم که ممکن است برخی ما را نقد کنند و بگویند کار درستی نبوده است، آن هم این است که ما در طول چهل سال گذشته یک طبقه متوسط فربه در کشور شکل داده‌ایم؛ یعنی فاصله طبقات را کم کرده‌ایم، به این صورت که حجم طبقه نیازمند و محروم جامعه که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌داد را کم و به طبقه متوسط اضافه کرده‌ایم. همچنین جمعیت طبقات بالای جامعه نیز کاهش یافته است و الان حدود ۷۰درصد جامعه ما را طبقه متوسط تشکیل می‌دهد؛ این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است که کمتر هم به آن توجه شده است.

وی با اشاره به این‌که اولین وظیفه دولت، ارائه کالاها و خدمات عمومی است، اظهار کرد: تأمین امنیت، نظم عمومی و فراهم‌کردن دسترسی آحاد مردم به دادخواهی عادلانه و… از جمله این وظایف است. در دسته دوم، خدماتی قرار دارند که تصدی‌های تکلیفی دولتند و دولت موظف است این خدمات را ارائه کند، دولت موظف است امکان آموزش را برای آحاد فرزندان این جامعه فراهم کند؛ دو حوزه تأمین بهداشت عمومی، توسعه فرهنگی و تأمین اجتماعی همگانی اقدام کند. دسته سوم، زیرساخت‌هایی است که دولت باید برای زمینه‌سازی فعالیت‌های اقتصادی مردم ایجاد کند همانند ایجاد راه، تأمین انرژی و ارتباطات و آب مورد نیاز فعالیت‌های کشاورزی، این خدمات باید به بهترین نحو و بالاترین کیفیت به مردم ارائه شود تا سطح بالاتری از رضایتمندی را فراهم کنیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: نظام اداری ما تشکیل نشده است تا به کسی حقوق بدهد یا کسی را استخدام کند تا صرفاً مشکلات آن‌ها را حل کند، لذا نظام اداری جای توان‌مندترین و شایسته‌ترین افراد است برای این‌که بهترین خدمت را به مردم ارائه کنند. اگر به هر دلیلی افراد شایستگی خدمت درخور مردم را ندارند، باید فکری برای آنان کنیم. علت این‌که چند سال است ما محکم ایستاده‌ایم و تأکید می‌کنیم استخدام فقط از طریق آزمون باید صورت بپذیرد به همین دلیل است که هم بهترین نیروها را جذب کنیم و هم خدمت‌کردن به مردم حق همه شایستگان است و ما باید امکان حضور آنان را در نظام اداری فراهم کنیم و این همان شایسته‌سالاری و عدالت استخدامی است که در سیاست‌های کلی نظام اداری تأکید شده است.

وی تأکید کرد: از همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و کارکنان دولت توقع داریم نهایت تلاش خود را برای این‌که خدمتی که به مردم در حوزه وظایف خود ارائه می‌دهند، خدمتی با کیفیت بالاتر و همراه با رضایتمندی مردم باشد، به عمل آورند و مطمئن باشند این مسئله علاوه بر افزایش بهره‌وری نظام اداری و ارتقای رضایتمندی مردم، حتماً رضایت خداوند را نیز به همراه دارد.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور که برای شرکت در آیین‌های سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی به شهرکرد سفر کرده بود، ضمن شرکت در مراسم تجلیل از مادران و همسران شهدای استان، در مراسم بهره‌برداری از ۵۵ طرح و پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی ۱۸ طرح و پروژه عمرانی جدید با اعتباری بالغ بر ۱۹۵ میلیارد ریال شرکت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام