اخبار اداری و استخدامی

جمشید انصاری: هم‌اکنون دعوا بر سر حدود مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش است

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با اشاره به اینکه هم‌اکنون دعوا بر سر حدود مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش است، گفت:‌ یک زمانی گفته شد معلم باید ۲۴ ساعت در هفته تدریس کند، آیا نمی‌توان آن را تغییر داد؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ جمشید انصاری در همایش اقتصاد مدرسه در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: اداره مسائل کشور در سه سطح مورد توجه قرار می‌گیرد، سطح اول آن موضوع نظری است، به معنای آن که دولت در حکومت چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد. سطح دوم سطح سیاستگذاری است و سطح سوم سطح اجرایی است و به موضوعاتی می‌پردازد که تحت عنوان حکمرانی خوب از آن یاد می‌شود و به کیفیت بخشی و بهره‌وری لازم می‌پردازد.

وی افزود: قانون تحصیلات رایگان را مکلف به فراهم کردن امکانات تحصیل رایگان می‌کند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اصل 30 قانون اساسی تاکید شد که آموزش تا دوره متوسطه رایگان و همگانی است و در این زمینه مناقشاتی نداریم.

دعوا بر سر مشارکت بخش غیردولتی در آموزش‌وپرورش

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت:‌اما در سطح دوم، مناقشات نظری در حوزه آموزش و پرورش 30 سال است که وجود دارد و دعوا بر سر آن است که حدود مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش به چه میزان باشد و تصدی‌گری دولت در این میان چطور باشد، این بحث به جز جنبه سیاستگذاری، وجه سیاسی هم پیدا کرده است و این وجه بر سایر ابعاد غلبه دارد.

انصاری ادامه داد:‌ منابع در اختیار آموزش و پرورش امکان کاستن ندارد و بحث اساسی بهره‌وری و استفاده حداکثری از منابع است همچنین نیاز است که چند سوال مطرح شود، نخست آنکه آموزش رایگان یعنی چه؟ در قانون اساسی بر اصل آموزش و پرورش رایگان اشاره شده است و باید حد رایگان بودن را تعریف کنیم.

چرا 40 سال است برای مدارس مدیر تربیت نمی‌کنیم

وی افزود: سال 69 نامه‌ای به آقای نجفی وزیر وقت آموزش و پرورش نوشتم و پرسیدم چرا در استان لرستان پایین‌ترین و در تهران بالاترین سرانه را تخصیص می‌دهیم، کجای این عدالت است که برای هر دانش آموز لرستانی سه هزار تومان در سال و برای دانش‌آموز تهرانی سه برابر هزینه کنیم؟ اگر قبول داریم مدیریت تخصص است چرا 40 سال است برای واحد‌های آموزشی مدیر تربیت نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم هر کسی که معلم است، مدیر هم می‌تواند باشد! البته این موضوع را در واحد‌های اداری هم داریم، اگر برنامه‌ریزی و کارگزینی تخصص است چرا نیرو برای آن تربیت نمی‌کنیم.

 

آیا نمی‌توان 24 ساعت کار معلمی را تغییر داد

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: وقتی بسیاری از مدارس و ادارات آموزش و پرورش مشکل جدی دارند، این موضوع به این بر می‌گردد که معلم و مدیری دو تخصص جدا از هم است و افرا‌دی که خبره کار نبوده در مصدر مدیریت قرار گرفته‌اند؛ بسیاری از موارد است که اگر بخواهیم با رویکرد اقتصادی بنگریم باید در آن تجدید نظر کنیم یک زمانی گفته شد معلم باید 24 ساعت در هفته تدریس کند چرا نمی‌گوییم اکنون می‌تواند 28 ساعت هم تدریس داشته باشد؟ آیا نمی‌توان آن را تغییر داد؟ باید تجدید نظر جدی در نحوه سازماندهی و به‌کارگیری نیروی انسانی داشت اینکه ما دنبال تغییرات اساسی نباشیم و فقط بر رویه‌های قبلی بیافزاییم به معنای اقتصادی اداره کردن نیست، بلکه هزینه‌زایی برای دولت است.

وی ادامه داد: در دنیا نسبت معلم به عوامل پشتیبانی 25 به 75 درصد است در حالیکه در ایران بالای 35 درصد است هستیم که باید ببینیم این موضوع چقدر با اهداف تعلیم و تربیت منطبق است، به طور کلی آموزش و پرورش را باید به سمت تخصصی کردن و متناسب کردن مشاغل پیش ببریم.

انصاری بیان کرد: در حوزه سیاستگذاری نیروی انسانی باید به مناقشات پایان دهیم و تصمیمات بزرگ بگیریم، حتی اگر شده چند وزیر را قربانی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام