آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

رئيس امور آمار و تأمين نيروي انساني سازمان اداري و استخدامي كشور: آموزش و پرورش بايد به سمت ساماندهي درست نيروي انساني برود

رئيس امور آمار و تأمين نيروي انساني سازمان اداري و استخدامي كشور: آموزش و پرورش بايد به سمت ساماندهي درست نيروي انساني برود

رئيس امور آمار و تأمين نيروي انساني سازمان اداري و استخدامي كشور گفت: حدود ۱۸۰ هزار نفر در آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۰ بازنشسته مي شوند و سازمان اداري و استخدامي كشور رقم ۳۰۰ هزار نفر را كه در برخي از اظهار نظرها مطرح مي شود، قبول ندارد.

به گزارش روابط عمومي سازمان اداري و استخدامي كشور، علي جمالي قمي، رئيس امور آمار و تأمين نيروي انساني اين سازمان با حضور در برنامه پرسشگر با موضوع چالش‌هاي نيروي انساني در آموزش و پرورش تاكيد كرد: وزارت آموزش و پرورش نقش مهمي در توسعه كشور دارد و در واقع خروجي آموزش و پرورش در رشد و اعتلاي كشور اثرگذار است.

رئيس امور آمار و تأمين نيروي انساني سازمان اداري و استخدامي كشور در پاسخ به اين پرسش كه «استاندارد دانش‌آموز به معلم بايد چقدر باشد؟»، گفت: بر اساس سند جامع نيروي انساني با آموزش و پرورش به توافقاتي رسيده‌ايم؛ بر اين اساس بايد استاندارد دوره ابتدايي ۱۹,۲، متوسطه اول ۱۹,۱ و متوسطه دوم نظري ۱۸.۳۶ باشد. البته بايد سه شاخص ديگر نهايي شود كه يكي از آنها تعداد دانش‌آموزان به كل كاركنان آموزش و پرورش است.

جمالي ادامه داد: با آموزش و پرورش بحث‌هايي داريم از جمله اينكه ميزان خروجي تا سال ۱۴۰۰ رقم ۳۰۰ هزار نفر نيست؛ عدد ما حدود ۱۸۰هزار نفر است؛ بايد يكبار تكليف آمار را بر اساس اسناد قابل اطمينان مشخص كنيم كه در آموزش و پرورش قول دادند اطلاعات را در اختيار ما قرار دهند؛ ما معتقديم در بحث نيروي انساني، روند تغييرات جمعيت دانش‌آموزي و تغييرات نيروي انساني در طول سال‌هاي آتي و سياست هاي موجود بسيار تعيين كننده است.

رئيس امور آمار و تامين نيروي انساني سازمان اداري و استخدامي كشور با بيان اينكه يك اختلاف ديگري كه داريم اين است كه آموزش و پرورش در سال ۹۶ حدود ۶۰ هزار نفر كمبود نيروي انساني داشت اما بر اساس همين تغييرات، در كادر پشتيباني ۱۰۰ هزار نيروي مازاد دارد، گفت: آموزش و پرورش پاسخ دهد چرا بهره وري در حوزه پشتيباني و خدمات درست نيست؟ ما مبتني بر مطالعات تطبيقي به اين ارقام رسيديم. در تهران كلاس شما با چه تعداد دانش آموز اداره مي‌شود؟ در برخي مناطق كمتر از نُرم و برخي مناطق بالاتر از تراكم استاندارد است و حتي كلاس ۳۰ و ۳۵ نفره در تهران داريم.

وي با بيان اينكه مطالعه‌اي درباره نيروي انساني در سال گذشته انجام شده است، گفت: جمعيت دانش‌آموزي از ۱۳ ميليون نفر در سال ۹۶ به حدود ۱۴ ميليون نفر در سال ۱۴۲۰ مي‌رسد؛ بين سال‌هاي ۱۳۹۶ تا ۱۴۲۰ روندجمعيت دانش‌آموزي سينوسي است و كاملاً افزايشي نيست؛ بايد به سمت ساماندهي درست نيروي انساني برويم تا تجربه دهه ۷۰ تكرار نشود و در انتهاي ۳۰ سال باز با تورم نيروي انساني روبه‌رو نشويم.

وي ادامه داد: البته با همه اينها قطعا قبول داريم كه خروجي قابل توجهي در سال‌هاي آتي داريم؛ پيشنهاد ما به آموزش و پرورش اين است كه تأمين نيروي انساني صرفاً با صدور مجوز استخدام مورد تأييد نيست و قطعا حفظ افراد به سن بازنشستگي رسيده كه در اوج پختگي هستند با مشوق‌هايي بايد صورت گيرد؛ همچنين از الان بايد روند جابجايي از بخش آموزشي به پشتيباني را متوقف كنيم.

جمالي افزود: بايد روش‌هاي مديريتي در آموزش و پرورش را هم از منظر كميت و هم كيفيت معلم تغيير دهيم؛ كيفيت نيرو در سال‌هاي اخير ناديده گرفته شده است. سازمان اداري استخدامي جلسات مشترك خوبي با آموزش و پرورش داشته است.

رئيس امور آمار و تامين نيروي انساني سازمان اداري و استخدامي كشور كه در برنامه «پرسشگر» حضور يافته بود، با بيان اينكه نگاه ما به آموزش و پرورش كاملا متفاوت از ديگر دستگاه‌ها و كاملا مهم است زيرا جنبه حاكميتي است، گفت: علي‌رغم اينكه در همه دستگاه‌ها كاهش حجم نيرو مورد تأكيد است اما آموزش و پرورش بر خلاف ديگر دستگاه‌ها ديده مي‌شود؛ بايد به تغيير توجه كرده و به بهينه سازي برسيم.

جمالي ادامه داد: ما براي امسال هم مجوز براي جذب از دانشگاه فرهنگيان و هم مجوز جذب از طريق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگيان داده‌ايم؛ ضمن آنكه براي جبران خروجي‌هاي فعلي نمي‌توانيم با سازوكار دانشگاه فرهنگيان جلو برويم زيرا ورودي امسال چهار سال ديگر به كلاس درس مي‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام