آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور: نگرش‌های فرهنگي درباره مديريت جوانان بايد تغيير كند

معاون رييس جمهور و رييس سازمان اداري و استخدامي كشور، جوان بودن جمعيت ايران را از ويژگي ها بارز جامعه امروز كشور معرفي كرد و گفت: اين جامعه داراي ويژگي هايي است كه با بسياري از كشورهاي مشابه نيز متفاوت است.

شناسنامه قانون | 201807105738112994

به گزارش روابط عمومي سازمان اداري و استخدامي كشور مهندس جمشيد انصاري كه در دومين همايش ملي جوانان و قانون گذاري در محل مركز پژوهش هاي مجلس سخن مي گفت، داشتن جوانان تحصيلكرده يكي از ويژگي جامعه جوان كشور دانست و گفت: در تمام دنيا كساني كه وارد تحصيلات دانشگاهي مي شوند حدود ۵۰ درصد آنان از دانشگاه فارغ التحصيل شده و خيلي از اين افراد در نيمه راه متوجه مي شوند كه نيازي به ادامه تحصيل ندارند.

وي با بيان اينكه بخش قابل توجهي از جمعيت جوان ايران داراي تحصيلات دانشگاهي است، افزود: ۷۲ درصد از كساني كه وارد دانشگاه شده‌­اند و  فارغ التحصيل مي شوند و در حوزه اشتغال نيز به  همين ميزان انتظاراتي دارند كه گاه با مشكلاتي دراين زمينه روبرو هستيم.

مهندس انصاري با اشاره به اينكه جامعه جوان كشور بصورت عرفي علاقمند به سياست­‌ورزي است، افزود: كمتر كشوري در دنيا مانند جامعه ما جوانان سياسي دارد و اين قشر ضمن اينكه تاثير گذارند ، مطالبه گر نيز هستند.

وي با اشاره به حضور بيشتر جوانان در فعاليت هاي مدني و اجتماعي افزود: در بسياري از جوامع دنيا فعاليت هاي مدني و اجتماعي براي سنين بالاتر از ۳۰ تا ۳۵ سال ديده مي شود اما در ايران از سنين جواني در اين عرصه حضور پر رنگ دارند و اين ويژگي، جامعه جوان ما را به جامعه اي آگاه، مطالبه گر و سياست ورز تبديل كرده است.

رئيس سازمان داري و استخدامي كشور در ادامه با اشاره به ايجاد اشتغال براي جوانان گفت: در خصوص جذب نيرو براي دولت به غير از جوانان افراد ديگري را نمي توانيم جذب كنيم و در بعضي مواقع كه شرايط سن را مطرح مي كنيم مورد اعتراض بعضي از جوانان بالاتر از ۳۰ سال  واقع مي شويم و توقع دارند سن استخدام را به ۳۵ تا ۴۰ سال افزايش دهيم.

وي افزود: باتوجه به آنچه در سياست هاي كلي ابلاغ شده و در قوانين داريم تمام تلاش ما بر اين است كه هم عدالت استخدامي و هم شايسته گزيني را در استخدام رعايت كنيم . افرادي را به كار مي گيريم كه مي خواهند خدمات شايسته اي را به مردم ارايه بدهند و مي بايد بهترين افراد را براي ارايه خدمت به مردم انتخاب كنيم .

معاون رييس جمهور و رييس سازمان داري و استخدامي كشور گفت :در سال در تمام بخش هاي حاكميت حدود ۴۰ هزار نفر بيشتر استخدام نمي كنيم و از اين تعداد ۳۰ هزار نفر در بخش دولت و قوه مجريه است و حدود ۱۰ هزار نفردر بخش نيروهاي مسلح و نهادهاي عمومي غير دولتي و بخش هاي ديگر حاكميتي است در حاليكه فارغ التحصيلان سالانه دانشگاه‌هاي ما  در سطوح مختلف بالاتر ۵۰۰ هزار نفر جمعيت است.

وي با اشاره به برگزاري آزمون استخدامي هفته جاري افزود: در اين آزمون كه براي ۱۸  هزار نفر فرصت استخدام تعريف شده تعداد ۴۰۰ هزار نفر داوطلب ثبت نام كرده اند و نشان‌دهنده آن است كه براي هر فرصت شغلي ۲۲ نفر داوطلب داريم.

مهندس انصاري در ادامه با اشاره به ضرورت تصدي پست هاي مديريتي توسط جوانان گفت: بعد از انتخابات و براساس نظر رييس جمهور، شرايط تصدي مشاغل مديريت توسط جوانان را مورد بازنگري قرار داديم و هركس دو سال سابقه در دولت داشته باشد مي‌تواند تصدي مشاغل مديريتي پايه را عهده دار شود.

 ببینید: مصوبه شورای عالی اداری در خصوص اصلاح دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای با هدف بهره‌گیری از توانمندی‌های زنان و جوانان مستعد کشور برای تصدی پست‌های مدیریت حرفه‌ای و افزایش سهم و نقش آنان در مدیریت اجرایی کشور

وي با بيان اينكه مشكل ما بيشتر مشكل فرهنگي است، خاطر نشان كرد: چه در نظام اداري به عنوان باور بخشي از مديران و چه در بيرون نظام اداري انتصاب و واگذاري مسووليت به نيروهاي جوان‌تر را برنمي‌تابد. اين موضوع به اصلاح مقررات باز نمي گردد چرا كه اين مقررات در تابستان سال گذشته براي تصدي مديريت زنان و جوانان با منظور شدن تسهيلاتي اصلاح شد اما بايد بُعد فرهنگي اين امر اصلاح شود و اين يكي از ويژگي هاي فرهنگي جامعه ايراني است كه در مقابل تصدي مديريت توسط جوانان مقاومت مي كند.

رييس سازمان اداري و استخدامي كشور با اعلام آمادگي دولت براي ايجاد تسهيلات بيشتر براي تصدي مسووليت هاي مديريتي براي جوانان خاطر نشان كرد؛ خواست و حركت اجتماعي براي تغيير اين نگاه در كشور اولويت مهمتري است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام