آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

“دوباره مردم”، شبکه اجتماعی بخش عمومی برای اعلام نظرات و خواسته ها به دولتمردان

در جلسه اصلی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت، که با حضور وزرا و معاونان رئیس جمهور برگزر شد، پیشنهاد و برنامه «دوباره مردم» مورد بررسی قرار گرفت.

 

در این جلسه، پیشنهاد برنامه «دوباره مردم» مطرح شد و بر ضرورت آن به دلیل اهمیت و نقش مشارکت در اصول حکمرانی و افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد و مشارکت به دنبال افزایش توجه به مطالبات عمومی تاکید شد.

پیشنهاد “دوباره مردم” به عنوان یک ضرورت در بهسازی حکمرانی و سازوکارهای تصمیم گیری و سیاستگذاری عمومی طراحی شده است. و تلاش دارد تا بر پایه جلب مشارکت عمومی در فرایند سیاستگذاری از یک سو و افزایش توجه به مطالبات عمومی از سوی دیگر، بتواند از تبدیل اعتراضات مدنی به ناآرامی های همراه با آشوب جلوگیری نماید. و به صورت همزمان هر گونه دیدگاه متنوع را تبدیل به منبعی در تصمیم سازی نماید.

بر اساس این پیشنهاد، با ایجاد سازو کار مناسب، شبکه اجتماعی برای بخش عمومی ایجاد می شود تا نظرات و خواسته های خود را به دولتمردان اعلام نمایند.

نماینده مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری به عنوان سازمان پیشنهاد دهنده در توضیح این پیشنهاد گفت: در کشورهای توسعه یافته سامانه های الکترونیکی طومار نویسی دارند که هر شهروند می تواند یک مطالبه عمومی را مطرح کند.

وی افزود: در این برنامه کمیته بررسی با اعضای مشخص وجود دارند که ضوابط اجرایی لازم برای هر مطالبه را بررسی و سطح پاسخگویی را بر اساس تعداد درخواست کنندگان تعیین می کنند.

حریرچی، معاون وزیر بهداشت در این خصوص گفت: باید سازکار مشخص در این زمینه وجود داشته باشد زیرا مطالبه گری بی پاسخ، موجب بی اعتمادی دولت و مردم می شود.

هم چنین، دکتر اشتریان، دبیر کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک گفت: پیش از این مردم در شبکه های اجتماعی این مطالبه گری را آغاز کرده اند و جلوتر از دولت هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای اجرای این پیشنهاد فرایند تعریف شود، افزود: فرهنگ سازی یک پروسه شدن است که نیازی به تعریف از پیش ندارد و ما نیازمند مواجه مستقیم مردم و حاکمیت هستیم.

در پایان مقرر شد، مصوبه ای با این موضوع تعریف شود و دولت شورای عالی اطلاع رسانی را مکلف کند سامانه را طراحی و مستقر نموده و نحوه پاسخ گویی به دولت اعلام و تصویب شود.

این نشست در روز یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 از ساعت 14 تا 16 در ساختمان شهید رجایی ریاست جمهوری با حضور وزرا، معاونان رئیس جمهور و نمایندگان دستگاههای ذی ربط برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام