آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

جمشید انصاری: لزوم توسعه مديريت مشاركتي و بازگشتي مناسب به نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات

شناسنامه قانون | ansari2

جمشيد انصاري: نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات بدون مشاركت بخش غيردولتي موفق نخواهد بود.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور با بيان اينكه گفتمان و مصوبات توسعه مديريت مشاركتي بايد مورد اهتمام مجدد قرار بگيرد، گفت: نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات بدون مشاركت بخش غيردولتي و مشاركت موثر مشاوران بيرون از بدنه دولت قابليت استقرار موفق و مطلوب نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومي سازمان اداري و استخدامي كشور، جمشيد انصاري، معاون رئيس‌جمهور در چهاردهمين همايش و هشتمين جشنواره ملي نظام پيشنهادات در دانشگاه تهران با اشاره به سابقه نظام پيشنهادات در كشور گفت: يكي از پارادايم­هاي دولت اصلاحات توسعه مشاركت بود. به همين منظور توسعه مديريت مشاركتي در دستگاههاي اجرايي به عنوان يكي از رويكردهاي سازمان امور اداري و استخدامي كشور مورد اهتمام جدي قرار گرفت.

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور موضوع مديريت مشاركتي را مفهومي جديد براي مديران و كارمندان در دهه هفتاد معرفي كرد و افزود: در مرداد سال ۱۳۷۷ شوراي عالي اداري در مصوبه اي بر توسعه مشاركت­هاي مردمي در نظام اداري تاكيد كرد و براساس يكي از بندهاي اين مصوبه سازمان اداري و استخدامي كشور موظف شد در تعدادي از سازمان ها و بنگاه هاي دولتي نظام هاي توسعه مشاركتي از جمله نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات را به صورت آزمايشي مستقر  و نتيجه آن را ارزيابي كند.

مهندس انصاري افزود: اجراي آزمايشي اين موضوع در نهايت منجر به صدور مصوبه ­اي توسط شوراي عالي اداري در اسفند ۷۹ مبني بر توسعه مديريت مشاركتي در نظام اداري كشور شد. در اين مصوبه بر نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات به صورت ويژه­اي تاكيد شده بود. به طوري كه بايد در تمام دستگاههاي اجرايي كشور نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات شكل مي­ گرفت  و نحوه انتخاب مديران و كاركنان عضو اين شورا توسط سازمان اداري و استخدامي كشور معين مي­شد.

وي با اشاره به اينكه پيش­ بيني­ هاي خوبي در آن مصوبه به عمل آمده بود، تصريح كرد: يكي از نقاط قوت اين مصوبه پيش­ بيني استفاده دستگاههاي اجرايي كشور از مشاوران مديريت، خارج از نظام اداري براي استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات بود. همچنين بر طبق اين مصوبه سازمان اداري و استخدامي كشور و مركز آموزش مديريت دولتي موظف به تربيت ارزيابان نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات شدند به گونه ­اي كه در عمل امكان شكل­ گيري گروه هاي مشاوره خدمات مديريت در اين حوزه فراهم شود.

مهندس انصاري تصريح كرد: بنا بود با همين تفكر انجمن توسعه مديريت مشاركتي در كشور شكل بگيرد تا اين نهاد در بيرون دولت نقش محوري را در اين زمينه داشته باشد كه متاسفانه بعد از تشكيل سازمان مديريت و برنامه­ ريزي كشور اين مساله مغفول ماند.

معاون رئيس جمهور افزود: خوشبختانه در قانون مديريت خدمات كشوري كه در سال ۸۶ به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد در ماده ۲۰ آن نظام پيشنهادات از مصوبه شوراي عالي اداري تبديل به قانون شد و هيات وزيران نيز در سال ۸۹ همان مصوبه شوراي عالي اداري و آيين نامه ­هاي آن را تنفيذ كرد و به عبارتي تلاش هاي صورت گرفته در دهه هفتاد به نوعي نهادينه شد.

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور افزود: مسيري كه به لحاظ تاريخي بيان شد از يك پارادايم توسعه مشاركت در نظام اداري آغاز ولي در عمل با انحرافاتي مواجه شد تا جايي كه نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات در سطح گسترده­اي از نظام اداري مورد اقبال و توجه قرار نگرفت و تنها در تعدادي از شركت ها و بنگاههاي دولتي از اين برنامه استقبال شد و بخش حاكميتي دولت و بخش اجتماعي و فرهنگي دولت كمتر به اين موضوع عنايت كرده است.

مهندس انصاري در تشريح رويكرد انحرافي صورت گرفته در نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات گفت: به جاي اينكه تمركز اين نظام بر وظايف دستگاهها، ماموريت آنها ، نحوه ارائه خدمات به جامعه هدف و مشتريان و يا كاهش هزينه­هاي يك سازمان باشد عمدتا پيرامون مسائل داخلي كاركنان از جمله اضافه كار، هزينه رفاهي و… قرار گرفت. مسائل داخلي كاركنان مهم است ولي بايد در نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات بعد از مدتي از اين مسائل عبور مي شد و در اين سطح توقف نمي شد.

معاون رئيس جمهور تصريح كرد: در دوره جديد فعاليت سازمان اداري و استخدامي كشور كارهاي صورت گرفته در گذشته را مورد بررسي قرار داديم. واقعيت آن است كه با نگاهي به مجموعه مصوبات دهه هفتاد شوراي عالي اداري مشخص مي شود كه بنيه كارشناسي كه آن مصوبات توليد كرد از آنچه امروز به عنوان خروجي مصوبات شوراي عالي اداري مشاهده مي شود بسيار قوي تر بوده است.

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور خاطر نشان كرد: در نتيجه نمي ­توان از آن سرمايه ارزشمند كه به عنوان توان كارشناسي در مصوبات متبلور شده به سادگي عبور كرد. يكي از آن مصوبات كه بنا داريم با روش هاي جديد دوباره آن را احيا كنيم همان بحث توسعه مديريت مشاركتي و بازگشتي مناسب به نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات است.

مهندس انصاري افزود: نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات بدون مشاركت بخش غيردولتي و مشاركت موثر مشاوران بيرون از بدنه دولت قابليت استقرار موفق و مطلوب نخواهد داشت. و سازمان اداري و استخدامي كشور و دستگاههاي تخصصي بايد در شكل گيري گروههاي مشاوران خدمات مديريت و استفاده از خدمات آنها در اين حوزه اهتمام ويژه اي داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام