آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

اعطای گواهینامه اولین دوره آموزش و تربیت مدیران آینده/ آخرین دوره انجام گرفته به صورت متمرکز در مرکز آموزش مدیریت دولتی

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور: هدف از طرح تربيت مديران آينده شناسايي سرمايه‌هاي مديريتي دولت و پرهيز از انتصاب‌هاي سليقه‌اي است

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور گفت: هدف غايي از مجموعه تلاش‌هايي كه تحت عنوان «تربيت مديران آينده» صورت مي‌گيرد، ايجاد نوعي الزام و بستر قانوني است براي آنكه انتخاب مديران در دستگاه‌هاي اجرايي سليقه‌اي نباشد.

به گزارش روابط عمومي سازمان اداري و استخدامي كشور، مهندس جمشيد انصاري در جلسه اعطاي گواهينامه اولين دوره آموزش و تربيت مديران آينده اظهار داشت: در انتخاب و انتصاب مديران، علاوه بر داشتن برخي توانمندي‌ها و شايستگي‌هاي عمومي ضروري است به برخي شاخص‌ها و ويژگي‌هاي خاص نيز توجه شود.

وي جوان بودن همراه با تجارب مفيد مديريتي، دارا بودن تخصص‌هاي لازم در حوزه تخصصي مديريت، جسارت خروج از مناسبات و قواعد سنتي، داشتن روحيه خلق فرصت با امكانات موجود، داشتن شناخت از محيط داخلي سازمان، داشتن دانش مديريت و پايبندي به آن و تقويت مهارت‌هاي مديريتي را از لوازم و شايستگي‌هايي دانست كه توجه به آن در فرآيند انتصاب مديران ضروري است.

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور اضافه كرد: همچنين توجه به مديريت دانش در سازمان و اينكه بتوانيم تجارب سازماني را به عنوان مديريت دانش جمع‌بندي و تدوين كنيم، ضروري است تا دستاوردهاي سازمان‌ها به حال خود رها نشود.

مهندس جمشيد انصاري همچنين تاكيد كرد: ضروري است خلاقيت در مديريت را به عنوان يك مهارت در افراد تقويت كنيم و روحيه آينده‌پژوهي و آينده‌نگري را در مديرانمان ارتقاء دهيم.

وي در ادامه ضمن تقدير از همكاران مركز مديريت آموزش دولتي در اجراي آزمايشي موفق يكي از مصوبات شوراي عالي اداري در خصوص تقويت و تربيت مديران آينده افزود: اميدوارم با جمع‌بندي اين تجربه اجرايي بتوانيم در خصوص توسعه و فراگيركردن اين قسم آموزش‌ها تصميم‌گيري كنيم و طبق دستورالعملي كه در حال نهايي شدن است، اين موضوع را در دستگاه‌هاي اجرايي در قالب مدل شايستگي پيش‌ ببريم.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور با بيان اين مطلب كه در انتخاب مديران در دستگاه‌هاي اجرايي به دو شيوه تامين مدير از بيرون و سرمايه‌گذاري به منظور شناسايي و تربيت نيروي دروني سازمان اشاره كرد و گفت: ما در كشورمان هر دو اين رويكردها را تجربه كرده‌ايم. در مقاطعي شرايط به گونه‌اي بود كه جذب مديران از بيرون سازمان‌ها اجتناب‌ناپذير بود ولي در حال حاضر وضعيت تحصيلي و توانمندي‌ نيروهاي انساني درون سازمان‌ها به گونه‌اي است كه رويكرد دوم به عنوان رويكرد غالب مطرح است.

مهندس انصاري در ادامه به مجموعه اقداماتي كه در گذشته در ارتباط با تربيت مديران انجام شده است، اشاره كرد و ادامه داد: علاوه بر اين كه در وزارت نفت برنامه راهبري توسعه مديران را داشتيم و همچنين علاوه بر برخي پويش‌هاي پراكنده وزارت نيرو در اين ارتباط، در سازمان اداري و استخدامي كشور نيز طي دهه ۷۰ طرحي با عنوان طرح شهيد بهشتي به منظور تربيت مديران آينده اجرايي شد كه با توجه به تغيير و تحولات ساختاري سازمان رها شد.

وي اضافه كرد: مصوبه سال ۱۳۹۳ شوراي عالي اداري آخرين طرح در اين ارتباط است كه اجراي آزمايشي آن از سوي مركز آموزش مديريت دولتي، دستاوردهايي را در اختيار ما قرار مي‌دهد. ان‌شاء الله با جمع‌بندي اين تجربه و تجارب ديگر به چارچوبي خواهيم‌ رسيد كه به زودي به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ مي‌شود.

رئيس سازمان ادراي و استخدامي كشور اظهار داشت: بر اساس طرح جديد بر اثر تجربه به دست آمده از اين پس اين كار را به صورت متمركز دنبال نخواهيم كرد و روشي كه طي دو سه سال گذشته پيگيري شده است، تداوم نخواهد يافت، دستگاه‌هاي اجرايي نسبت به شناسايي جمعي از نيروهاي انساني توانمند و واجد صلاحيت اقدام مي‌كنند و سپس با ارزيابي كه كانون‌هاي ارزيابي انجام مي‌دهند، عده‌اي از آنها را واجد صلاحيت تشخيص مي‌دهند و براي جمعي ديگر دوره‌هاي آموزشي به منظور توانمندسازي آنان اقدام خواهند كرد.

به گفته مهندس انصاري بر اساس دستورالعمل جديدي كه ابلاغ خواهد شد، كانون‌هاي ارزيابي مديران هم در خود دستگاه‌ها و هم به صورت تشكل‌هاي خصوصي تشكيل و گواهينامه توسط آنان صادر خواهد شد و حاصل كار در بانك اطلاعات مديران اجرايي براي استفاده‌ دستگاه‌ها تجميع مي‌شود.

 دستورالعمل ابلاغی مربوط

وي تاكيد كرد با اجرايي شدن اين طرح در آينده اين دستگاه‌ها هستند كه از ابتدا نيروهاي واجد شرايط را شناسايي مي‌كنند و آموزش مي‌دهند و حداكثر براي سطح خاصي از مديريت مثلا برخي مديران راهبردي يا مديريت سياسي اين كار احتملا به صورت متمركز برنامه‌ريزي خواهد شد.

رئيس سازمان ادراي واستخدامي كشور ادامه داد: در ارتباط با كانون‌هاي ارزيابي نيز علاوه‌بر اينكه دستگاه‌هاي اجرايي خود مي‌توانند نسبت به تشكيل آن اقدام كنند، بخش خصوصي نيز مي‌تواند اين كانون‌هاي ارزيابي را ايجاد كند و كار سازمان اداري و استخدامي در اين ارتباط بررسي و تاييد صلاحيت كانون‌هاي ارزيابي در بخش دولتي و خصوصي است.

مهندس انصاري تصريح كرد: گواهينامه‌هاي صادره نيز از سوي كانون‌هاي ارزيابي كه از سوي سازمان داراي صلاحيت تشخيص داده مي‌شوند و دستگاه اجرايي به صورت مشترك صادر مي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام