اخبار اداری و استخدامی

جمشید انصاری: پرداختن به مفهوم بهره وري يك مطالبه ملي و ضرورت اساسي است

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور گفت: براي تحقق اهداف تعيين شده در برنامه ششم توسعه در زمينه بهره وري به كاري فراتر از ارتقاء بهره ­وري در فعاليت هاي اقتصادي نيازمنديم.

شناسنامه قانون | File2

مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران برگزارو برجایگاه ویژه بهره‌وری در برنامه ششم توسعه تاکید شد.

جایگاه ویژه بهره وری در برنامه توسعه و مطالبه در بالاترین سطح مدیریتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در این مراسم خاطرنشان کرد: یک سوم رشد اقتصادی کشور باید از رشد ارتقای بهره وری کشور محقق شود، به ویژه در برنامه ششم توسعه نیز به موضوع ارتقای بهره وری و استقرار چرخه مدیریت بهره وری در دستگاه های اجرایی و اندازه گیری شاخص های بهره وری تاکید شده است. 

وی ادامه داد: همچنین بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید بررسی کرد که چه فعالیت هایی در زمینه ارتقای بهره وری صورت گرفته است، بنابراین کار فراتر از عرصه محض اقتصاد در برنامه ششم مطرح است و شناخت از دستگاه های اجرایی و محیط نظام اداری کشور نیز لازم دارد که خوشبختانه آقای اولیاء، در یکسال گذشته به عنوان معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور این فرصت را یافت اطلاعات خود را از نظام اداری به ویژه مقوله مهمی چون نیروی انسانی تکمیل کند.

آینده درخشان در انتظار بهره وری کشور

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه تصریح کرد: به دو دلیل بسیار امیدوارم که دوره جدید فعالیت سازمان ملی بهره وری ایران با حضور آقای اولیاء، دوره درخشان و قابل قبولی در تاریخ فعالیت این سازمان باشد؛ اولین دلیل نیاز کشور به پرداختن به موضوع بهره وری و ضرورت تقویت این مفهوم در اداره این کشور است.

وی ادامه داد: وضعیت نظام اداری، کمبود منابع و مشکلات متعددی که در تامین هزینه های کشور بروز کرده است، همه ما را به این نقطه رسانده که پرداختن به بهره وری راهکاری جدی برای برون رفت از شرایط دشوار کنونی است و در واقع این موضوع، صرف نظر از اینکه به درک ضرورت مدیران تبدیل شده، به یک مطالبه در بالاترین سطح مدیریت کشور بدل شده و خود این احساس ضرورت و مطالبه کمک می کند که این سازمان بتواند برنامه های خود را آسان تر نسبت به دوره ای که نسبت به مقوله بهره وری مقاومت وجود داشت، پیش ببرد.

جمشید انصاری در ادامه گفت: نکته مورد دوم در این زمینه روحیات، علاقه مندی و تجارب خود آقای اولیاء است که از معدود مدیران کشور هستند که ضمن اینکه به مفهوم بهره وری در نظام اداری و اجرایی کشور باور دارند، از تجارب عملی در این زمینه برخوردارند و قطعا می توانند کار را با مدیریت خود، بهتر پیش ببرند.

بنابر گزارش روابط عمومی سازمان ملی بهره وری ایران، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ضمن قدردانی از تلاش های شایسته خانم رویا طباطبایی یزدی طی دوره چهار ساله ریاست خود بر سازمان ملی بهره وری ایران، گفت: همان طور که در گزارش اجمالی خود ایشان نیز ارائه شد، سازمان ملی بهره وری ایران از شرایطی که چندان مورد عنایت و توجه نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری کشور نبود، با اهتمام و تلاش های ایشان، همچنین با همکاری صمیمانه و بی شائبه همکاران و مدیران سازمان ملی بهره وری ایران و البته حمایتی که مجموعه دولت که از این سازمان داشته، امروزه به جایگاهی رسیده که در مقایسه با آن جایگاهی که 4 سال قبل بود، تفاوت های محسوسی به لحاظ توانایی های نیروی انسانی، حیطه های عملکردی سازمان ملی بهره وری ایران و برنامه هایی را که این سازمان به آن ورود پیدا کرده، داراست.

وی افزود: امروزه سازمان ملی بهره وری ایران، شناخته شده تر در سطح ملی برای دستگاه های اجرایی و بنگاه های اقتصادی است و طبعا توقعات بیشتری هم از این سازمان در ایفای نقش موثرتر در برنامه های توسعه و برنامه های اقتصادی کشور وجود دارد.

معاون رئیس جمهور با بیان این که تلاش های شخص خانم طباطبایی یزدی در توفیقاتی که در این سازمان حاصل شده، بسیار موثر بوده است ، ادامه داد: همین طور انجام برنامه های زیربنایی که برای شروع فعالیت اساسی سازمان صورت گرفته و هم توان کارشناسی، علاقه مندی و دانش ایشان در این حوزه، به این توفیقات کمک کرده، همچنین همکاری و همراهی کارکنان خدوم و تلاش گر و مدیران سازمان ملی بهره وری ایران نیز بسیار موثر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: البته اقتضای کار دستگاه های اجرایی این است که همیشه بتوانیم یک گردش نیروی انسانی به ویژه در مدیریت ارشد سازمان ها داشته باشیم، هر کسی که مسئولیتی را عهده دار می شود، فکر، ایده و برنامه ای دارد که تلاش می کند آن را اجرایی و عملیاتی کند و طبعا با گذشت زمان ایده های جدیدتر، فکرهای نوتر و همین طور انرژی بیشتری برای تلاش و فعالیت به خاطر نوبودن محیط خواهد داشت که بر این اساس بتوانیم شاهد ارتقای جایگاه و فعالیت های سازمان ها باشیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به تجارب آقای اولیاء در زمینه بهره وری اشاره کرد و درباره دلایل انتخاب وی به ریاست سازمان ملی بهره وری ایران تصریح کرد: ایشان علاوه بر اینکه از مجموعه سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور یا همان سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق هستند، دوره ای نیز در سازمان ملی بهره وری ایران به عنوان معاون این سازمان همکاری داشته است ، لذا ایشان از پیشینه سازمان و فعالیت های آن و تحولاتی که در سازمان ملی بهره وری ایران اتفاق افتاده بوده، شناخت دارد. حتی در دوره ای که در این سازمان نبود، مدتی در انجمن ملی بهره وری کشور به عنوان مدیرعامل این انجمن فعالیت می کرد که جمعی از مدیران علاقه مند به بهره وری کشور به عنوان یک NGO تشکیل داده اند، یعنی آقای اولیاء هم در بخش دولتی و هم در بخش غیردولتی و در جمع فعالان و علاقه مندان بهره وری حضور داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: در مجلس هشتم نیز که در حال تدوین برنامه پنجم بود، ایشان به عنوان نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی حضور داشت و احکام و مواد قانونی که درباره بهره وری در قانون برنامه پنجم توسعه گنجانده شد، با پیگیری ایشان صورت گرفت. همچنین شناخت آقای اولیاء از موضوع و مفهومی که این سازمان به آن می پردازد و تجارب اجرایی ایشان به عنوان استاندار و مدیر مسئول در بخش برنامه ریزی و توسعه بر کسی پوشیده نیست.

بیافتد و با جاری و ساری کردن این مفهوم در نظام اجرایی و اقتصادی کشور، بهره لازم را از مقوله بهره وری در جهت کاستن از هزینه های ملی و همچنین رشد و توسعه مطلوب اقتصادی به دست آوریم.

در این مراسم، همچنین محسن حاج میرزایی، دبیر هیئت دولت و رئیس اسبق سازمان ملی بهره وری ایران نیز با اشاره به اینکه با توجه به مسئولیت خود و همچنین فعالیت در انجمن بهره وری ایران شاهد فعالیت های این سازمان طی این سال ها بوده ام، گفت: دوره خدمت خانم طباطبایی یزدی در سازمان ملی بهره وری ایران دوره درخشانی است و فاصله کنونی با زمانی که ایشان مسئولیت خود را چهار سال پیش در این سازمان آغاز کرد، قابل توجه است. 

وی حضور آقای اولیاء در این مسند را بسیار مثبت ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که دوره مدیریت آقای اولیاء در سازمان ملی بهره وری ایران، استمرار توفیقات سرکار خانم دکتر طباطبایی باشد.

بدون داشتن نگاه بهره وری، چشم انداز روشن در اداره کشور وجود ندارد

در ادامه این مراسم، علی اکبر اولیاء، رئیس جدید سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به پیشینه و ماموریت های این سازمان گفت: سازمان ملی بهره وری ایران بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، ارتقا سطح سازمان پیدا کرد، بعلاوه با وجود ماموریت قانونی بسیار جدی تر در برنامه های توسعه یعنی ضرورت تحقق یک سوم رشد اقتصادی از طریق بهره وری و با ظرفیت سازی که در این سال ها شکل گرفته انتظار می رود که این سازمان ماموریت و مسئولیتی را که بر دوش دارد، به نتیجه برساند تا انتظاراتی که مجموعه نظام از سازمان ملی بهره وری ایران دارد، محقق شود.

وی در ادامه با بیان اینکه موارد متعددی از سیاست های کلی نظام معطوف به امر بهره وری و تحقق آن است، تصریح کرد: امروزه بدون داشتن نگاه بهره وری، چشم انداز روشنی در اداره کشور وجود ندارد. در حالی که با محدودیت منابع مواجهیم، حتما باید با رویکرد بهره وری و با استفاده بهینه از ظرفیت ها و منابع محدودی که در اختیار داریم، شرایطی بهتری را برای کشور و اداره آن فراهم کنیم. 

تحقق بهره وری در کشور؛ نیازمند همکاری همه بخش ها

اولیاء با اظهار امیدواری نسبت به اینکه سازمان ملی بهره وری ایران بتواند نقش شتاب دهندگی و ترغیب کننده بقیه سیستم ها را داشته باشد، تصریح کرد: اینکه این سازمان نیز به عنوان زیرمجموعه سازمان اداری و استخدامی کشور قرار گرفته است، پیام روشنی دارد که اگر این سازمان در حوزه امور اداری کشور قرار گرفته، باید نگاه ویژه ای به بهره وری در نظام اداری کشور داشته و بتواند تاثیرگذاری بیشتر، مستقیم تر و موثرتری را در کمک و تجهیز سایر دستگاه های دولتی در ارتباط با بهره وری داشته باشد.

همچنین تعامل بیشتری نیز با این دستگاه ها داشته باشد تا بهره وری که از قبل دستگاه ها و فعالیت های دستگاه های اجرایی کشور مدنظر است، بیشتر محقق شود.

وی با بیان اینکه در این راه نیاز است تا رابطه تنگاتنگی هم با سازمان برنامه و بودجه کشور داشته باشیم، خاطرنشان کرد : این تعامل و همکاری و ارتباط نزدیک با این سازمان کمک خواهد کرد تا امر بهره وری بهتر محقق شود و با ارتباط گسترده ای با دستگاه های دولتی بتوانیم گام های موثری در حوزه بهره وری برداریم.

پیوستن به «نهضت جهانی» بهره وری

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به همکاری های سازمان ملی بهره وری ایران و سازمان بهره وری آسیایی (APO) گفت: این ارتباط و تعامل سرمایه بزرگی برای کشور به شمار می آید که خوشبختانه در حال حاضر در سطح بالایی است. ما نیاز داریم که تجربه و شناخت جهانی از حوزه بهره وری را دریافت کرده، یافته های خود را به آنها عرضه کرده و از یافته های آنها بهره بگیریم و در نهضت بهره وری که در حال حاضر، یک نهضت جهانی است، ما بتوانیم در حد خود ایفای نقش کنیم.

وی تصریح کرد: قطعا از ایران اسلامی انتظار می رود که در حوزه بهره وری حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد که این مستلزم برنامه ریزی دقیق در داخل سازمان ملی بهره وری ایران با هدایت سازمان اداری و استخدامی کشور و همکاری و استفاده از ظرفیت های بیرون سازمان از جمله اندیشمندان و تشکل هایی است که می توانیم از کمک آنها استفاده کنیم. 

ضرورت ایجاد شبکه فعال و ترویج فرهنگ بهره وری

علی اکبر اولیاء اظهار امیدواری کرد که در یک شبکه شبکه فعال و متعامل بهره وری در سطح ملی بتوان اقدامات شایسته ای که از جمهوری اسلامی انتظار می رود، ثبت کرده تا شرایط کشور، شرایط بهتری بوده و مردم اداره بهتری از کشور، رفاه، امنیت و توسعه بیشتری را شاهد باشند.

وی در پایان بر مباحث و فعالیت های فرهنگی در راستای ارتقای بهره وری تاکید کرد و گفت: لازم است مفاهیم بهره وری را در سطح گسترده ای در جامعه گسترش داده و نشر دهیم. چرا که اگر شاهد رشد منفی بهره وری بوده ایم، به این دلیل است که ما بسیاری از مفاهیم بهره وری را باور نکرده ایم. 

در این مراسم، رویا طباطبایی یزدی، رئیس سابق سازمان ملی بهره وری ایران نیز به ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت های چهارساله این سازمان پرداخت و گفت: تدوین برنامه جامع بهره وری کشور، ارتقای فعالیت های بین المللی سازمان در همکاری با سازمان بهره وری آسیایی (APO)، گسترش تعاملات فیمابین سازمان ملی بهره وری ایران، دستگاه های اجرایی کشور و بنگاه های اقتصادی و گسترش فعالیت های آموزشی و ترویجی سازمان بخشی از فعالیت های سازمان طی این چهار سال است، علاوه بر این، در این چهار سال تلاش شد با بهره گیری از نیروهای تحصیلکرده و دانشگاهی، توان نیروی انسانی این سازمان تقویت شود.

در این مراسم، حکم ریاست سازمان ملی بهره وری ایران به جناب آقای علی اکبر اولیاء از سوی جناب آقای انصاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تقدیم شد. همچنین معاون رئیس جمهور تقدیرنامه ای را نیز به پاس تلاش های سرکار خانم رویا طباطبایی یزدی، به وی تقدیم کرد. همچنین همکاران سازمان ملی بهره وری ایران نیز به رسم یادبود، لوح تقدیر و یک تابلو منقش به هنرهای ایرانی و اسلامی به طباطبایی یزدی، رئیس سابق سازمان ملی بهره وری ایران تقدیم کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام