آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

پاسخ روابط عمومي سازمان اداري و استخدامي كشور در پي درج خبري مبني بر «استخدامی‌های دولت سناريویی از پيش تعيين شده‌اند»

پاسخ روابط عمومي سازمان اداري و استخدامي كشور در پي درج خبري مبني بر «استخدامی‌های دولت سناريويي از پيش تعيين شده‌اند» در خبرگزاري فارس از قول آقاي حاجي دليگاني، نماينده محترم مجلس شورای اسلامی در تاريخ يازدهم آذرماه ۱۳۹۶

شناسنامه قانون | edari estekhdami

متاسفانه در روزهاي گذشته يكي از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي بدون هيچ استناد روشني در خصوص استخدام­هاي صورت گرفته در دولت اظهارات خلاف واقعي را بيان كردند. از آنجا كه مباحث مربوط به استخدام در دولت يكي از موضوعات مهمي است كه افكار عمومي همواره نسبت به آن حساسيت ويژه‌اي دارد و خلاف‌گويي و انتشار موارد نادرست در اين باره موجب بي‌اعتمادي مردم به اصل نظام خواهد شد. لذا شايسته است همه رسانه‌ها در انتشار اخبار مرتبط با آن قبلا صحت و درستي آن را مورد سنجش قرار دهند.

با اين حال در خصوص اين اظهارات برخي نكات جهت تنوير افكار عمومي بيان مي­شود:

۱-در دولت يازدهم و دوازدهم تلاش شده است كه در صدور مجوزهاي استخدامي دستگاه­‌هاي اجرايي با در نظر گرفتن اسناد بالادستي، شرايط نظام اداري كشور و دستگاه‌­هاي اجرايي و وضعيت بودجه‌­اي دولت، تامين نيروي انساني دستگاه­‌ها و مناطق جغرافيايي كه نياز بيشتري به نيروي انساني جديد دارند در اولويت قرار گيرد. در اين راستا بر اساس مصوبه شوراي عالي اداري دستگاه­‌هاي اجرايي نسبت به تدوين سند برنامه نيروي انساني خود اقدام و به سازمان اداري و استخدامي كشور ارائه نموده‌اند و صدور مجوزهاي استخدامي پس از بررسي سند مذكور صورت مي‌پذيرد. علاوه بر اين، تامين نيروي انساني مناطق محروم و كمتر توسعه يافته در اولويت مجوزهاي صادره بوده است.

۲- بر خلاف اظهارات نماينده محترم مبني بر عدم توجه به شايستگی‌ها در استخدام­‌ها، به اطلاع مي‌­رساند دستورالعمل مربوط به آزمون‌هاي استخدامي در سال ۱۳۹۳ بازنگري شده و بر اساس ماده ۴۴ قانون مديريت خدمات كشوري مبناي استخدام پيماني در دولت، شركت و قبولي در آزمون­‌هاي استخدامي مي‌­باشد. به گونه‌­اي كه در طول دوره دولت يازدهم كليه استخدام‌­ها از طريق برگزاري آزمون انجام شده است.

۳- اگر چه در برخي از آزمون­هايي كه از محل مصوباتي نظير طرح مهرآفرين، مصوبات مربوط به استخدام­‌هاي موردي كه برخي از آنها با مصوبه مجلس محترم نيز صورت گرفته است، برخي از نيروهاي شاغل در دستگاه‌­ها تبديل وضع يافته‌­اند، ليكن اين دولت همواره مخالف استفاده از چنين ساز وكارهايي بوده و از زمان شروع به كار خود هيچ گونه مصوبه­‌اي، لايحه‌­اي يا دستورالعملي براي چنين استخدام­‌هايي صادر نكرده است و هيچ­گونه تبديل وضعيت نيروهاي قراردادي جز از طريق قبولي در آزمون استخدامي صورت نگرفته است.

۴- در آزمون­‌هاي استخدامي برگزار شده، همواره تلاش بر اين بوده و خواهد بود كه بر اساس قوانين و مقررات مربوطه عدالت براي كليه داوطلبان رعايت شود. از اين رو ايجاد هر گونه شائبه در ذهن داوطلبان در خصوص مشخص بودن افراد پذيرفته شده در آزمون‌هاي استخدامي سخن و عمل نادرستي است. كما اينكه بررسي مشخصات پذيرفته­‌شدگان و فرايند استخدامي آنها در سال­‌هاي اخير مي­‌تواند ناصحيح بودن ادعاي عدم رعايت عدالت استخدامي را نشان دهد و اين سازمان آمادگي دارد مواردي كه نماينده محترم مدعي استخدام خارج از ضوابط آن هستند را به صورت مصداقي بررسي و نتيجه را جهت استحضار مجلس شوراي اسلامي اعلام نمايد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام