آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

نوبخت: اگر زنی وزیر نشد به‌حساب عدم استفاده از ظرفیت بانوان تلقی نکنید./ تصمیمات جدید دولت برای بازنشستگی پیش از موعد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نشست خبری دکتر محمدباقر نوبخت امروز در ساختمان کوثر برگزار شد.

این جلسه آخرین نشست خبری دکتر نوبخت در دولت یازدهم بود. او در ابتدای این نشست گزارش کوتاهی از آخرین مصوبات و رخدادهای دولت ارائه کرد و گفت: گزارش نهایی هیئت عالی نظارت بر قراردادهای نفتی نشان می‌دهد قرارداد نفتی با توتال و شرکت چینی مورد تائید نهایی قرارگرفته است.

شناسنامه قانون | nobakht6

وی با اشاره به مستندات قانونی تشکیل این هیئت عالی که وظیفه نظارت بر قراردادهای نفتی را بر عهده دارد، بیان داشت: نظارت بر اجرای قراردادهای مهم نفتی، مهم‌ترین وظیفه این هیئت عالی است. این هیئت عالی دارای اعضایی از 3 قوه است و دولت یازدهم علاوه بر این هیئت، تعهدی نیز برای خود ایجاد کرده است. برای روزآمدسازی قراردادها و رقابت‌های منطقه‌ای، در چهارچوب قانون اساسی نوآوری‌هایی شد که پارسال قراردادهای آن عنوان شد و از عالی‌ترین رده‌های نظام درباره آن نظر دادند. همچنین هیئت‌وزیران تصویب کرد اگر قراردادی می‌خواهد ذیل این چهارچوب بسته شود باید هیئت دیگری تائید کند که آیا قراردادها با چهارچوب‌های کلی تطبیق دارد یا نه. همچنین شورای اقتصاد باید پیش از انعقاد قراردادها تصویب کند از لحاظ مالی، فنی و زیست‌محیطی قراردادها مورد تائید است یا خیر.

او با اشاره به اینکه کل قرارداد توتال با همه جزییات و تفاسیر در اختیار هیئت قرار داده شد بیان کرد: کارشناسان متعدد قرارداد را بررسی کردند. بررسی این هیئت عالی درباره دارا بودن مصوبه شورای اقتصاد بود. همچنین بررسی شد قرارداد توتال با چهارچوب‌های نوین مورد قبول است. بحث‌های مالی، فنی و… هم موردبررسی قرار گرفت و همه دیروز به‌اتفاق آرا این قرارداد را تصویب کردند.

دکتر نوبخت با اشاره به اینکه قرارداد نفتی مزبور 85 میلیارد دلار عواید دارد که فقط 12 میلیارد دلار آن متعلق به سرمایه‌گذاران خارجی است، گفت: چرا برخی در شیرینی این قرارداد، تردید می‌کنند؟ باید سالانه 65 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور انجام شود ولی ما برای جذب سرمایه 5 میلیاردی، این‌قدر دچار حرف‌وحدیث شدیم. همچنین سلسله قراردادهایی با 6 کشور جهان منعقدشده و این قرارداد، دنباله آن قرارداد طولانی‌مدت است که هیئت دیپلماسی ایران با کشورهای خارجی منعقد کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش خرید تضمینی گندم از کشاورزان گفت: تا این تاریخ 7 میلیون و 900 هزار تن گندم به ارزش 10 هزار و 300 میلیارد تومان خریداری‌شده که حدود نیمی از این مبلغ پرداخت‌شده است.

او در ادامه سخنانش افزود: مهم‌ترین هدف برنامه ششم تأمین رشد اقتصادی 8 درصدی است. برای این کار باید سالانه 770 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم که باید بخش‌های مختلف این سرمایه را تأمین کنند تا 955 هزار فرصت شغلی در سال تأمین شود.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها درباره تیم اقتصادی دولت گفت: اگر می‌خواهیم قضاوت دراین‌باره کنیم باید مأموریت آن‌ها را ببینیم که کنترل رکود تورمی بود. لذا اظهارنظرهای بدون دلیل را نباید پذیرفت.

دکتر نوبخت با اعلام اینکه تاکنون به 25 هزار و 433 واحد تسهیلات در حجم 17 هزار و 861 میلیارد تومان پرداخت‌شده است، گفت: در کنار این پرداخت‌ها، برای طرح‌های عمرانی 16 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پرداخت شد که 22.6 درصد کل بودجه  است. تفکیک این بودجه برای استان‌ها 4800 میلیارد تومان بوده که 1900 میلیارد تومان به‌صورت اسناد یک تا 3 ساله، 1900 میلیارد تومان به‌صورت اوراق و 1000 میلیارد تومان نقدی بوده است.

او در ادامه گفت: برای طرح‌های ملی 9 هزار و 500 میلیارد تومان به‌صورت 7600 میلیارد تومان اوراق مالی 1 تا 3 ساله، 1900 میلیارد تومان هم به‌صورت اوراق یک‌ساله و 1800 میلیارد تومان به‌صورت نقدی پرداخت‌شده و امیدوارم امسال بیش از 42 هزار میلیارد تومان در این راستا پرداخت شود. همچنین جایگزینی تاکسی‌های فرسوده تاکنون برای 52 هزار و 591 تاکسی انجام‌شده است.

کابینه جدید چه شد؟

سؤالی درباره ترکیب کابینه جدید طرح شد. دکتر نوبخت گفت: لیست نهایی کابینه تقریباً در مراحل نهایی است. آقای رئیس‌جمهور همه پیشنهادها را از جریان‌های مختلف شنیدند و از هر 3 فراکسیون مجلس دعوت شد. افراد هم به‌صورت حقیقی و حقوقی نظراتشان را دادند و آقای رئیس‌جمهور خودشان باید دراین‌باره تصمیم بگیرند. این اطمینان را می‌دهیم از بهترین و مناسب‌ترین و هماهنگ‌ترین همکاران استفاده خواهد شد. اگر کسی در این لیست نباشد به معنی ناشایست بودن دوستان نیست، ممکن است سرجمع معدل دیگری مبنای تصمیم آقای رئیس‌جمهور شده باشد. هفته دیگر تمام اعضای کابینه جدید به مردم معرفی می‌شوند.

او درباره حضورش در کابینه نیز خبرنگاران را به هفته آینده ارجاع داد و گفت: در دولت 3 منبع درآمدی داریم که همگی تحت تأثیر نفت است. قیمت نفت در تیرماه هم 44 دلار بوده و سازمان برنامه‌وبودجه آینده باید دراین‌باره مدیریت کند. قطعاً در کابینه شاهد تغییراتی خواهیم بود و تا سه‌شنبه هفته آینده همه این مسائل مشخص می‌شود.

خبرنگاری درباره گرفتاری مردم با موسسه کاسپین سؤال کرد و گفت بخشی از پول مردم را می‌دهند ولی رسید یا قولی برای بقیه پول نمی‌دهند. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: الان در شرایط فعلی در این مؤسسات، تا200 میلیون تومان از سپرده‌ها پرداخت می‌شود و همه در تلاشیم مردم به اصل پول خود برسند. آقای سیف در بانک مرکزی خود را موظف به ساماندهی به این مؤسسات می‌داند و امروز بعدازظهر هم جلسه شورای پول و اعتبار دراین‌باره تشکیل می‌شود.

تصمیم تازه‌ای درباره لغو حصر نداشتیم

خبرنگاری پرسید آیا درباره حصر یا رفع حصر تصمیم جدیدی در شورای عالی امنیت ملی اخذشده؟ دکتر نوبخت در پاسخ گفت: در 10 روز اخیر جلسه شورای عالی امنیت ملی نداشتیم و در جلسه گذشته هم بحثی دراین‌باره نبوده.

او در ادامه گفت: ضمن آرزوی سلامتی برای این عزیزان امیدوارم شرایط به‌گونه‌ای باشد که دغدغه‌ای برای مردم، خانواده این عزیزان و کشور نباشد. همه فرزندان این ملتیم و باید از منافع ملی دفاع کنیم.

دولت خود را مسئول وضعیت کارگران بیکار شده می‌داند

مطالبات کارگران شرکت پارس قو و وعده وزیر کار درباره پرداخت حقوق آن‌ها، سؤال خبرنگار دیگری بود. دکتر نوبخت در پاسخ گفت: خبر خوبی نیست کارگران درجایی بیکار شوند. تردیدی ندارم آقای دکتر ربیعی برای حل مشکلات کارگران اقدامات خود را انجام می‌دهند. این شرکت ظاهراً غیردولتی است و طبعی دولت خود را دراین‌باره مسئول می‌داند.

مسکن مهر محور سؤال بعدی بود. دکتر نوبخت اعلام کرد دولت 1000 میلیارد تومان برای تأسیس زیرساخت‌های مسکن مهر اختصاص و وام مسکن را در این بخش افزایش داد تا متقاضیان قادر به تأمین هزینه مسکن مهر باشند. تکمیل کامل مسکن مهر در تعهد دولت یازدهم است و باید ظرف همین ماه‌ها این طرح تمام می‌شد.

او درباره تحقق اهداف برنامه پنجم گفت: طبعی همه اهداف محقق نشده ولی گزارش‌های بودجه مربوط به هرسال در قالب برشی از این برنامه، تقدیم مجلس می‌شود.

وزرای وزارتخانه‌های جدید معرفی می‌شوند

خبرنگاری درباره معرفی وزیر برای وزارتخانه‌های تفکیک‌شده سؤال کرد. دکتر نوبخت گفت: طبعی درباره وزرای این وزارتخانه‌ها هم‌فکری شده است و با معرفی کابینه جدید به مردم و مجلس شناسایی می‌شوند.

تصمیم درباره برجام و نقض آن، خارج از دولت است

سؤالی درباره اظهارات دکتر عراقچی در خصوص نقض فاحش برجام عنوان شد. دکتر نوبخت گفت: تصمیم دراین‌باره در خارج از دولت گرفته می‌شود و هیئتی که دراین‌باره نظارت می‌کند، قطعاً منافع ملی را در تمام تصمیمات خود مدنظر خواهد داشت.

از ظرفیت بانوان در کابینه استفاده می‌شود

خبرنگاری درباره عدم حضور زنان در وزارتخانه‌ها پرسید. سخنگوی دولت پرسید: همکاری در کابینه فقط به وزیر شدن محدود نمی‌شود. برای همکاری در کابینه، اگر زنی وزیر نشد به‌حساب عدم استفاده از ظرفیت بانوان تلقی نکنید. خانم‌ها همچنان نقش مهمی را در دولت دوازدهم ایفا خواهند کرد.

دولت برای سلامت همه شهروندان مسئول است

خبرنگاری درباره امور درمانی یکی از حصرشدگان سؤال کرد. دکتر نوبخت گفت: اگر وزیر بهداشت دراین‌باره اقدامی انجام می‌دهد، به‌عنوان یک پزشک عادی نیست، سلامت هر شهروند در این کشور برای دولت مهم است. ما خود را برای سلامت یکایک شهروندان مسئول می‌دانیم. انشالله این شخصیت‌ها سلامتی عاجل یافته و کدورت‌ها رفع شود. مقام معظم رهبری هم هیچ‌چیزی را در این خصوص غیرقابل‌حل ندانستند.

مسکن حمایتی و اجتماعی دنبال می‌شود

سؤالی درباره ده‌ها هزار مسکن خالی در کشور پرسیده شد. سخنگوی دولت گفت: برای دولت دوازدهم علاوه بر اتمام مسکن مهر، طرح‌های مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی را خواهیم داشت تا فشار تقاضا را برای بازار مسکن استیجاری کاهش دهیم. امیدواریم قیمت‌ها معقول شود ولی تلاش ما این است از طریق تولید مسکن حمایتی و اجتماعی پاسخی برای نیاز به مسکن اقشار مختلف بدهیم.

خبرنگاری پرسید اصولگرایان بیشتر خواهان حضور در کابینه بودند یا اصلاح‌طلبان؟ دکتر نوبخت گفت: مرزبندی به این صورت چندان مهم نیست. آقای رئیس‌جمهور از بسیاری اشخاص نظر پرسیدند و بسیاری هم بدون درخواست ایشان، نظر دادند. رئیس‌جمهور به‌جای بده بستان‌های سیاسی، به نیاز مردم و مطالبات شهروندان فکر می‌کند. کابینه، فراجناحی خواهد بود و بر اساس واقعیاتی که می‌دانیم در انتخابات‌های اخیر چه کسانی همراهی داشتند و چندین متغیر دیگر، آقای رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری می‌کند. ایشان در برابر مردم مسئول است. بگذاریم نهایتاً خود آقای رئیس‌جمهور تصمیم نهایی را بگیرد. موفقیت رئیس‌جمهور موفقیت نظام است. همه‌کسانی که مردم را دوست دارند در چهارچوب‌های منطقی خود را موظف به کمک بدانند.

دکتر نوبخت در پاسخ گفت: ارزیابی جهان درباره نظام مردم‌سالاری دینی در ایران، مثبت است و انتخابات اخیر خیلی مسائل را که به‌ناحق در اذهان بود، برطرف کرد. ایران جایگاه خاصی در منطقه ناامن و غیردموکراتیک دارد. این‌که حضور مسئولان سایر کشورها در مراسم تحلیف به نفع امنیت ملی است، تردید نکنید.

دولت سابق درباره خساراتی که به کشور زده پاسخ دهد

خبرنگاری درباره احکام صادرشده علیه رئیس‌جمهور سابق سؤالی را عنوان کرد. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: دادستان دیوان محاسبات این ارقام را 7-8 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود. خسارات بسیار سنگین است. مردم وقتی درباره منافع ملی حساس باشند و شرایطی که درباره سلامتی برخی عزیزان طرح می‌شود را بیان می‌کنند، باید بدانیم این شرایط محصول آن دوره است و آن دولت باید درباره شرایط و خساراتی که به کشور وارد کرد پاسخ دهد.

افزایش نرخ برخی خوراکی‌ها فصلی است

سؤالی درباره افزایش نرخ برخی از اقلام خوراکی پرسید. دکتر نوبخت جواب داد: برخی از تورم‌ها، فصلی و قابل‌کنترل است. سرکوب قیمت‌ها و به‌زور پایین کشیدن این اقلام، درست نیست چون با واردات گسترده می‌توان قیمت‌ها را سرکوب کرد ولی به تولید داخل ضربه زیادی می‌خورد.

آمریکا در مواضع خود در خصوص برجام دست تنهاست

خبرنگاری درباره اقداماتی که باعث فرار سرمایه از کشور می‌شود، سؤال کرد. دکتر نوبخت گفت: برجام یکی از دستاوردهای انقلاب است. تندروهای آمریکایی گفتند نمی‌گذاریم این برجام به نتیجه برسد. رژیم اشغالگر قدس هم این را گفتند. دشمنان هیچ‌گاه کوتاه نیامدند. فردی با محاسبات آقای ترامپ در آمریکا حاکم شد که دنیا با تردید به او نگاه می‌کند. آمریکا یک کشور از 6 کشور است ولی 5 کشور دیگر با ما هستند و می‌گویند باید برجام اجرایی شود. به‌جز بحث موشک ماهواره‌برِ سیمرغ که باید آن‌ها توجیه شوند، با این کشورها مشکلی نداشتیم. قرارداد توتال و سایر قراردادهایِ در دست اجرا نشان می‌دهد برجام در حال اجراست. تا زمانی که برجام دستاورد داشته باشد از آن استفاده می‌کنیم.

تفکر مضیق از حضور زنان را نمی‌پذیریم

خبرنگاری پرسید چرا از زنان در کابینه استفاده نمی‌شود؟ دکتر نوبخت گفت: تفکری می‌گوید از زنان استفاده نشود. اصلاً آقای رئیس‌جمهور چنین اعتقادی ندارد. نگاه مضیق درباره زنان برای ما قابل‌پذیرش نیست. ظلم به زنان و جوانان است که فکر کنیم باید از آن‌ها در همین پست‌های اندک وزارتخانه‌ای استفاده شود. مبنای عمل، کار افراد است نه سن یا جنسیت آن‌ها.

او در ادامه گفت: در سازمان برنامه‌وبودجه، 3 خانم اخیراً منصوب‌شده‌اند. یک خانم رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، خانم دیگر رئیس مرکز فناوری‌های این سازمان شده و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان البرز هم یک مدیر خانم تعیین‌شده است. از حضور زنان در مدیریت‌های کشور استفاده خواهد شد. تعداد خانم‌ها انشالله در کابینه کم نخواهد شد.

رشد  اقتصادی در جلسه سران قوا بحث شد

خبرنگاری درباره جلسه سران قوا سؤال کرد. سخنگوی دولت گفت: این جلسه بسیار مهم بود. الان هیچ‌چیزی مهم‌تر از رشد اقتصادی 8 درصدی کشور نیست. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز در روزهای اخیر مصوباتی برای برداشتن موانع برای توسعه اقتصاد، مصوبات مهمی داشت. قوه محترم قضاییه و مقننه هم باید همکاری می‌کردند که در جلسه سران سه قوه، دراین‌باره بحث شد.

تصمیمات جدید دولت برای بازنشستگی پیش از موعد اعلام می‌شود

خبرنگاری درباره بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت به‌خصوص بانوان سؤال کرد. سخنگوی دولت دراین‌باره توضیح داد: در این رابطه قانون وجود دارد و نیازمند به‌روزرسانی بوده، هیئت‌وزیران چند هفته پیش مصوبه‌ای داشت که در سایت سخنگوی دولت منعکس خواهد شد.

لغو کنسرت‌ها به نفع نظام نیست

خبرنگاری درباره اقدام گروه‌های خودسر و برخی مراجع قانونی در لغو آزادی‌های مردم و برخورد با برخی سفارتخانه‌ها نظر دولت را جویا شد. دکتر نوبخت در پاسخ گفت: ما اجازه نخواهیم داد این اتفاقات بیفتد و منافع مردم در این کنش‌ها مخدوش شود و مصالح ملی به خطر بیفتد. ازجمله حمله به سفارت عربستان با قانون مجلس و حتی نگاه قضات مغایر بود و دولت هم با این اقدامات بشدت مخالفت کرد. این کارها رفتار اشتباه سعودی‌ها را توجیه نمی‌کند. اگر آن‌ها از موازین انسانی خارج می‌شوند ما نباید این موازین را زیر پا بگذاریم. امیدواریم به خاطر منافع مردم از این کارها دست برداشته شود. لغو کنسرت استاد بزرگ موسیقی جناب آقای شهرام ناظری مورد تأسف است.

وی ادامه داد: انتظار داریم مسئولان استانی واقع‌بینانه شرایط استانی را مدیریت کنند و کاری نکنند مسائل استانی، باعث دغدغه ملی شود. موضوع هنر و هنرمندان برای دولت بسیار حائز اهمیت است. وقتی من شنیدم شخصیت بسیار محترم و هنرمندی مانند استاد ناظری دچار این مشکل شدند، بسیار متأسف شدم و قطعاً آقای رئیس‌جمهور هم بسیار متأسف شدند. امیدواریم مسئولین استانی و محلی با درک این ملاحظات ملی به‌خوبی اقدام کنند تا این حوادث پیش نیاید. درباره لغو کنسرت، حرف‌های متناقضی شنیده شد که همه خارج از حوزه کار دولت بود. ما نمی‌خواهیم پیام دهیم نظام اسلامی با هنرمند اصیلی مانند شهرام ناظری و عقیلی مشکل دارد. این برای نظام خوب نیست.

رئیس‌جمهور تحت تأثیر فضاسازی قرار نمی‌گیرد

سؤالی درباره تحرکات مجازی برخی هواداران مسئولان در فضای مجازی طرح شد. دکتر نوبخت گفت: در چینش کابینه‌ها این‌که فضاسازی در تخریب یا تکریم برخی چهره‌ها شود، موردتوجه رئیس‌جمهور است. ایشان زیرک و شجاع است و بیان ظریفی در تصمیم‌گیری درباره این مسائل دارد. ایشان جوگیر نمی‌شود. در برخی سفرهای استانی در مقابل برخی مطالبات مردمی، ایشان با پختگی و صبوری زیر بار فضاسازی قرار نگرفتند. بنابراین فکر نمی‌کنم این فضاسازی‌ها در محیط‌های مجازی و غیرمجازی در تصمیم ایشان اثر بگذارد. آقای رئیس‌جمهور پیش از اینکه خود را پاسخگوی مطالبات جریان‌های سیاسی بدانند خود را پاسخگوی مردم می‌دانند. به همین جهت دنبال کسانی هستند که می‌توانند در این راستا پاسخگو باشند.

وی توضیح داد: فرض کنید در تقسیم غنائم، همه جریانات سیاسی را راضی کنیم ولی مردم ناراضی باشند. آیا این درست است؟ هرچند تمام زحمات و خدمات مدنظر ایشان است ولی نباید پیش‌داوری کنیم. در تیم آینده دولت هرکسی باشد، جمع‌بندی آقای رئیس‌جمهور این است که این اشخاص می‌توانند پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

صادرات غیرنفتی کاهش یافت

خبرنگاری درباره میزان صادرات نفت و دلیل کاهش صادرات غیرنفتی سؤال کرد. دکتر نوبخت در پاسخ گفت: در تیرماه 3 میلیون و 850 هزار بشکه صادرات نفت به‌صورت متوسط در هرماه داشتیم. ولی صادرات غیرنفتی تقلیل یافته و بررسی دقیق کردیم. امیدواریم صادرات غیرنفتی ما طبق برنامه افزایش یابد. در ستاد اقتصاد مقاومتی کلیه اقلام صادرات غیرنفتی به ریز عنوان شد و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و گمرک به‌صورت تفکیکی دراین‌باره گزارش خواهند داد.

منتقدان باانصاف رفتار کنند

وی با انتقاد از برخی منتقدان گفت: شخصی گفته بود 100 کارشناس غیرمرتبط در دولت به کار گرفته‌شده. گفتم شما اسم 10 نفر را بدهید تا پیگیری کنیم. متأسفانه مسائل بی‌اساس بیان می‌شود. مثلاً می‌گویند چرا طرح‌های غیر کارشناسی انجام‌شده. یکی از طرح‌ها را بگویند غیر کارشناسی است تا بررسی کنیم. البته برخی از اشخاص دسترسی به اطلاعات ندارند و سخنانی را بیان می‌کنند. انتظار داریم افراد منصفانه و با داشتن اطلاعات کارشناسی قضاوت کنند و از قضاوت ظالمانه خودداری کنند.

تحریم‌های دولت بررسی‌شده است

خبرنگاری درباره تحریم‌های اخیر آمریکا سؤال کرد موضع دولت دراین‌باره چیست؟ دکتر نوبخت گفت: هیئتی که قانونا باید نسبت به موارد نقض برجام بررسی کند، دراین‌باره بررسی‌های خود را جمع‌بندی کرده. محورهای تعهدات ما برجام است و بر مبنای آن‌ها، موارد تحریم‌ها را بررسی کرده‌اند. آنچه هیئت نظر بدهد برای ما لازم الاتباع است. به‌زودی دراین‌باره اطلاع‌رسانی می‌شود و به‌هیچ‌وجه از منافع ملت کوتاه نخواهیم آمد. مطمئن باشید دولت در کنار سایر قوا با رهبر معظم انقلاب هماهنگ است و باوجود اختلاف سلایق، در راستای منافع ملی، همه هم‌نظر هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام