اخبار اداری و استخدامی

تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به پیمانی و رسمی در لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری

دکتر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز اعلام کرد ایران به خودکفایی گندم رسیده و در سال جاری، افزایش تولید منجر به صادرات گندم خواهد شد.

http://shenasname.ir/images/ax-khabar/2.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، نشست خبری امروز سخنگوی دولت اولین نشست پس از برگزاری انتخابات شکوهمند دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بود. دکتر نوبخت اولین خبر خود را به خرید تضمینی گندم اختصاص داد و گفت: تاکنون یک میلیون و 964 هزار تن گندم به ارزش 2هزار و 571 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که هزار و 298 میلیارد تومان پرداخت شده و برنامه ریزی برای پرداخت هزار و 275 میلیارد تومان دیگر از مطالبات کشاورزان انجام شده است. پیش بینی می کنیم امسال 11 میلیون تن گندم  به ارزش 15 هزار و 252 میلیارد تومان خریداری شود. در جلسه هیات وزیران تصویب شد 8 هزار میلیارد تومان از این رقم از طریق خزانه پرداخت شود. 3 هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی استفاده کنیم و بقیه را شرکت بازرگانی دولتی پرداخت کند. تلاش می کنیم با تسویه ارقام خریداری شده، فرصتی برای کشاورزان فراهم شود تا برای افزایش تولید اقدام کنند.

او افزود: اگر کشاورزان مستقیما گندم خود را به بورس عرضه کنند، در حد 665 تومان برای هر کیلوگرم در بورس، شرکت بازرگانی مابه التفاوت پرداخت می کند. اگر هم کارخانجات آرد مستقیما گندم را از کشاورزان خریداری کنند، ما تا سقف 665 تومان ما به التفاوت قیمت خرید را از شرکت بازرگانی دولتی می پردازیم. امسال هم پیش بینی می کنیم نسبت به صادرات گندم اقدام کنیم. سالهای گذشته بعضا تا 10 میلیون تن گندم از خارج خریداری می شد ولی ما امسال نه تنها خودکفا هستیم، بلکه صادرات گندم را در دستور کار داریم.

بانک مرکزی و وزارت نفت شفاف سازی می کنند

تجمعات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری مقابل بانک مرکزی اولین سوالی بود که از سوی خبرنگاران طرح شد. نوبخت درباره این موضوع گفت: در جلسه یکشنبه گذشته، آقای دکتر سیف، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از این نوع موسسات اعتباری ارائه کرد. با توجه به برنامه ریزی بانک مرکزی امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات اینها حل شود. البته التفات دارید برخی از این موسسات در سالهای گذشته بدون طی مراحل قانونی، اقدام به فعالیت کردند و بانک مرکزی الان برای صیانت از سپرده های هموطنان، اقدامات لازم را انجام داده است.

همچنین خبرنگاری درباره صادرات سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز رایگان به ترکیه سئوال پرسید. سخنگوی دولت گفت: این مسئله در ارتباط با قرارداد صادرات گاز است که در این زمینه وزارت نفت قرار است گزارش مشروح را منتشر کند.

 صندوق توسعه ملی به روستاییان وام می دهد

برداشت از صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی روستاییان هم توسط خبرنگار دیگری سئوال شد. دکتر نوبخت در پاسخ گفت: قرار نیست دولت از صندوق توسعه ملی، پولی را برداشت کند. هر سال، بر اساس قیمت نفت، پولی به صندوق وارد می شود که بخشی به صورت ارزی و بخشی به صورت ریالی تسهیلات داده می شود. طبق قانون برنامه، 10 درصد از مبالغ صندوق به صورت ریالی در بخش صنعت و 10 درصد هم به بخش کشاورزی داده می شود. الان یک حکم تکمیلی آمده که غیر آن 10 درصد، ما بتوانیم 1.5 میلیارد دلار تسهیلات بدهیم. اصلا کار صندوق، تسهیلات دادن است. دولت نمی آید 1.5 میلیارد دلار از پول صندوق را برداشت و تبدیل به ریال کرده و توزیع کند. بلکه، 1.5 میلیارد دلار خاص به صورت ریالی برای اشتغال روستاییان تسهیلات داده می شود.

او در ادامه گفت: اگر قرار است جلوی مهاجرت از روستا به شهر گرفته شود، باید زمینه اشتغال در روستاها فراهم شود. در مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه و لایحه دولت هم مشخص است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این تسهیلات را در اختیار روستاییان قرار می دهد تا برای تهیه ابزار کار خود استفاده کنند. تمام این موارد در آیین نامه اجرایی عنوان می شود.

افزایش مستمری، احتمال دو رقمی شدن تورم را می دهد؟

خبرنگاری پرسید آیا ممکن است به دلیل افزایش یارانه خانوارهای تحت پوشش، تورم در اقتصاد به وجود بیاید؟ رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ گفت: تورم، ریشه های دیگری دارد و اینها با همدیگر ارتباطی ندارد. تورم را مرکز آمار ایران 7.1 درصد اعلام کرد. بالابردن انتظارات تورمی، به اقتصاد جامعه کمک نمی‌کند. تورم از سه محل به وجود می آید: یکی از سمت تقاضا و افزایش حجم پول در بازار است. راه دوم، از طریق افزایش هزینه های تولید است و راه سوم هم انتظارات تورمی است که موجی راه بیفتد و تورم ایجاد کند. احساس می کنیم برخی رسانه ها به این مسئله دامن می زنند. برخی از صاحبنظران منتقد می گفتند چرا دولت نرخ تورم را پایین برده و رکود به وجود آمده. باید اندکی تورم بالا برود و رکود درست شود.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: متوسط مستمری خانواده های تحت پوشش 70 هزار تومان بود. ما از طریق افزایش یارانه، این مبلغ را به 240 هزار تومان رساندیم و 2 ماه هم پرداخت شد. آنچه موجب اعتراض بود، این بود که می گفتند ما می خواهیم یارانه همه خانوارها را 3 برابر کنیم. این شدنی نبود.

به ادعاهای اخیر پاسخ نمی دهیم

خبرنگاری درباره بحث مهندسی انتخابات که از سوی یکی از شکست خوردگان انتخابات اخیر عنوان شده بود، از موضع دولت سئوال کرد. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: ما نسبت به گفته دیگران پاسخ نمی دهیم. ما نسبت به اجرای سیاستهای دولت، مسئولیت‌پذیریم و پاسخ می دهیم. سیاست دولت این است که همه ملت ایران بدون تقسیم‌بندی که برخی در آرا و طبقات می کنند، دارای احترام هستند. برای رشد 8 درصدی اقتصادی، نیازمند همکاری همه مردم هستیم. ما بین مردم فرق قائل نمی شویم و دولت مصمم است ضمن احترام به 16 میلیونی که به کاندیدای دیگری رای دادند، به خواسته های آنان توجه کرده و همچنین از توانمندی های آنان در راستای توسعه ملی استفاده کند.

 شورای نگهبان پاسخ مهندسی انتخابات را می دهد

نوبخت گفت: قطعا مهندسی انتخابات، سخن درستی نیست. باید واژگان تعریف شود! مهندسی انتخابات را تکذیب می کنیم. همه فرآیند انتخابات از سوی شورای نگهبان تحت نظارت بوده. همه کاندیداها در تبلیغات خود از برنامه هایشان دفاع می کردند و متاسفانه شاهد بودیم برخی کاندیداهای محترم مرزهای اخلاق را درنوردیدند. لزومی ندارد یادآوری کنیم هر کس در هر جایی بوده، از فرصتهای خود برخوردار شده. مردم روز 29 اردیبهشت با شنیدن سخن همه کاندیداها، رای خود را دادند. کسی از رقبای آقای روحانی از بیان نظرات خود که بعضا غیرواقعی بود، فروگذار نکردند. مردم همه این سخنان را شنیدند و در روز رای گیری، رای دادند. در شمارش آرا، برای همه صندوقها، شورای نگهبان، ناظر داشت. به صورت صحیح و سالم شمارش آرا صورت گرفت. به دفعات سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد اتفاقی که در نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد، پیش نیامده.

دکتر نوبخت در ادامه افزود: انتظار  داریم شورای نگهبان در وقت مقرر قانونی، نظر خود را بیان کند. بالاخره 15-16 میلیون هم رای خوبی است. دوستان خیلی احساس شکست نکنند. برنده انتخابات ملت ایران بود که ساعتها صف کشید و منتظر ماند و رای داد. همه کسانی که در خارج صف کشیدند، به همان کسی رای دادند که در داخل رای آورد. این نشان دهنده اعتماد مردم به مردمسالاری دینی است. به نظر می رسد باید اقدامات جوانمردانه، اخلاقی و مردمسالارانه جناب آقای ناطق نوری در 2 خرداد 76 را که هنوز شمارش آرا به اتمام نرسیده بود، به رقیب خود تبریک گفت، یادآوری کنیم. دولت مصمم است سریعتر به مطالبات مردم پاسخ دهد. برای مردم احترام قائلیم و از ظرفیت همه برای پاسخگویی به انتظارات ملی استفاده خواهیم کرد.

 مردم همه حرفها را شنیدند و تصمیم گرفتند

خبرنگاری درباره تشنج آفرینی برخی از شکست خوردگان انتخابات و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و روند جذب سرمایه های خارجی سئوال کرد. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: از دوستداران ملت دعوت می کنیم به جای اختلاف افکنی و فتنه‌جویی، فضا را آنقدر باثبات سازند که سرمایه گذاران خارجی تمایل برای حضور در کشور داشته باشند. هیچ کشوری در دنیا نیست که بدون منابع خارجی به رشد بالا برسد. استفاده از منابع خارجی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. آنهایی که واقعا مردم را دوست دارند، نباید فضای کشور را متشنج کنند. برخی از یک سال قبل به پیشواز انتخابات رفتند و چه تهمتها، حرفهای نادرست و پروژه هایی را طرح کردند. همه اینها را مردم شنیدند. هر یک از این پروژه ها چقدر طول کشید، از حقوقهای نجومی تا مسایل اشرافیت را طرح کردند. حتی خانه تک تک افراد را که در یک مجتمع زندگی می کردند به عنوان خانه یک فرد نشان دادند. همه را گفتند. در مناظره ها هم شاهد بودید چقدر بی پروا مطالب را گفتند. مردم همه را شنیدند. دیگر کوتاه بیایید، به نظر نمی رسد کسانی خیرخواه مردم باشند و بخواهند با متشنج کردن فضا، به مردم کمک کنند.

دکتر نوبخت در ادامه گفت: شاهدید برای سند 2030 چه کردند، پشت وانت بار نشستند، با بلندگو، در روستاها فریاد زدند. دیدید چقدر شبنامه منتشر کردند. مردم همه اینها را شنیدند. قبول کنید همه حرفها را زدید. ملت فهیم بود و همه اینها را شنید و باز هم رای داد. رئیس جمهور چند روز اخیر تلفنی با روسای جمهور کشورهای دیگر از جمله فرانسه، آذربایجان و قطر صحبت کردند. اظهارنظر وزیر امور خارجه عمان را شنیدید. نشان داده شد آن «شو» که در عربستان برگزار شد، اراده کشورهای عربی نیست. اگر کسانی واقعا خیرخواه مردمند نگذارند شرایط داخلی متشنج شود و حلاوت و شیرینی انتخابات با این حرفها تلخ شود. البته انتظار داریم پس از اعلام نظر شورای نگهبان این مباحث به اتمام برسد. آنها هم باید دست به دست دولت دهند و برای خدمت به مردم همراه دولت شوند.

 متعهد به اتمام طرح مسکن مهر هستیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره مسکن مهر در دولت آینده گفت: دولت در کنار مسئله مسکن مهر که خود را موظف به اتمام آن می داند، با وجود همه کمبودها 1000 میلیارد تومان سال گذشته برای تجهیزات و زیرساخت مسکن مهر پرداخت کردیم و نسبت به افزایش تسهیلات هم اقدام شد. طرح ساخت 100 هزار مسکن روستایی از طریق بنیاد مسکن هم در دست اجراست. مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی نیز در شهرها انجام می شود. بخشی از اینها از طریق افزایش تسهیلات است و در آینده نزدیک اجرایی می شود.

همچنین دکتر نوبخت افزود: دولت مصمم است مصوبات شورای عالی اشتغال را اجرایی کند. در پراخت حق بیمه، سهم حق کارفرما را دولت تقبل می کند و همچنین طرح کارورزی را برای فارغ التحصیلان پرداخت می کند. سامانه کارانه هم فعال است و از فارغ التحصیلان ثبت نام می کند.

 افزایش نرخ اقلام خوراکی کنترل شد

خبرنگاری درباره افزایش نرخ اقلام خوراکی در ماه مبارک رمضان پرسید. سخنگوی دولت درباره این سئوال پاسخ داد: در خصوص اقلام خوراکی و مسئله گوشت قرمز، دولت کمبود بازار را از طریق واردات و ارائه گوشت در بازار و میادین کنترل می‌کند. درباره مرغ هم وضعیت اینطور است. دولت نظارت کافی را از طریق نهاد تنظیم بازار برای مراقبت از افزایش قیمت که معمولا در ماه رمضان اتفاق می افتد، با مساعی فراوان دارد. به نظر می رسد الان تقریبا از ثبات در بازار برخورداریم.

 توصیه می کنم مسایل را در شورای عالی امنیت ملی بگویید

سخنگوی دولت درباره اظهارات دیروز آیت الله آملی لاریجانی در خصوص برداشته شدن حصر، موضع‌گیری کرد و گفت: قدرت در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، بین سه قوه توزیع شده است و رئیس جمهور طبق قانون اساسی، هم رئیس قوه مجریه است و هم مسئول اجرای قانون اساسی. بنابراین آقای رئیس جمهور از همه اختیارات خود استفاده می کند. به نظر نمی رسد اگر رئیس محترم قوه ای مطلبی دارد باید این را در جامعه به این ترتیب منعکس کند. جریانهای سیاسی که با همدیگر تخاصم و تضارب آرا دارند، نباید به قوا تسری کند. توصیه می کنم سروران مسایل خود را در جلساتی مانند شورای عالی امنیت ملی بیان کنند. رئیس قوه قضاییه عضو شورای عالی امنیت ملی است، اگر در جلسات این شورا شرکت بفرمایند می توانند نظرات خود را درآنجا بیان کنند. این مسایل را می توان در شورای عالی امنیت ملی به بحث و محاجه گذاشت ولی اینکه مطالب را به سطح جامعه بکشانیم، پیام خوبی در داخل و خارج به مردمی که انتظار خدمت و کمک دارند، نمی رسد.

لایحه مدیریت خدمات کشوری در حال تدوین است

خبرنگاری درباره ابطال بخشنامه دولت برای دادن امتیاز به کارکنان قراردادی خود در آزمون استخدامی توسط دیوان عدالت اداری پرسید. نوبخت در پاسخ گفت: درباره نخست، مصوبه دیوان عدالت اداری را ندیدم. دولت در حال تنظیم لایحه مدیریت خدمات کشوری است. در این لایحه چگونگی تبدیل کارکنان قراردادی به پیمانی و رسمی آزمایشی و قطعی مورد بررسی قرار گرفته است. دولت تلاش دارد امنیت شغلی را برای کسانی که سالها به صورت قراردادی مشغول ارائه خدمت در واحدهای دولتی هستند فراهم کند. از این جهت فکر می کنم با تنظیم و تکمیل لایحه مدیریت خدمات کشوری بتوانیم نسبت به ایجاد امنیت شغلی برای کارکنان قرارداد اقدام کنیم.

 مستمری همیشگی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد قطع شده بود

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره قطع مستمری همیشگی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد پس از افزایش اخیر یارانه این خانوارها گفت: ماه اول این اتفاق افتاد که باعث نگرانی شد. سریعا با مسئولان محترم کمیته امداد صحبت شد و آنها پذیرفتند مبالغی را که به صورت ماهانه پرداخت می کردند، ادامه دهند. قرار نیست ما چیزی را قطع کنیم. باید چیزی را اضافه می کردیم و به اینها می دادیم. اعتبارات کمیته امداد از دو طریق یکی از طریق خزانه و دیگری از محل یارانه ها تأمین می شود. این مبلغ قرار شد به مستمری قبلی اضافه شود، اگر اضافه نشود که برای خانوارها اثری ندارد. همچنین سازمان هدفمندی قطع یارانه خانوارهای نیازمند را تکذیب کرد.

او در ادامه توضیحاتش گفت: افزایش یارانه این خانوارها در چهارچوب قانون بودجه سال 95 است. تبصره 14 قانون بودجه، چگونگی تامین منابع را مشخص کرده. بر اساس محاسبه دیوان محاسبات 36 هزار و 600 میلیارد تومان مجموعه منابع هدفمندی یارانه هاست. همچنین سالانه حدود 11 تا 12 هزار میلیارد تومان از محل خزانه برای یارانه ها پرداخت می شود که بین 46 تا 47 هزار میلیارد تومان می شود. ولی کل پرداخت یارانه نقدی بین 41 تا 42 هزار میلیارد تومان است و از مابه التفاوت این مبالغ می شود برای افزایش یارانه خانوارهای نیازمند استفاده کرد. حذف خانواده های برخوردار هم باعث می شود که دست دولت برای افزایش یارانه نیازمندان باز باشد.

 از زنان و جوانان در کابینه استفاده می شود

دکتر نوبخت درباره استفاده از ظرفیت مدیریتی اقشار مختلف در دولت آینده گفت: آقای رئیس جمهور مصمم هستند از اشخاصی با سن کمتر برای کابینه آینده استفاده کنند. همچنین مجوز استخدام 2هزار نیروی جوان را به عنوان مشاور جوان گرفتیم تا در کنار مدیران بمانند و تجربه اندوزی کنند. آقای رئیس جمهور همچنین دستور دادند از ظرفیت مدیریتی زنان و جوانان در دستگاه های اجرایی استفاده شود. همین هفته 3-4 نفر از مدیران زن در سازمان برنامه و بودجه جایگزین آقایان می شوند.

 تشکیل وزارت گردشگری در دستور کار نیست

خبرنگاری درباره وزارت گردشگری پرسید، سخنگوی دولت جواب داد: این مسئله در مجلس بررسی می شد و جزء سیاستهای دولت نیست، ولی درباره ادغامهای وزارتخانه ها، طرحی در دولت در دست بررسی است تا احیانا تغییراتی در وضعیت فعلی رخ دهد.

وی در ادامه گفت: از وعده های آقای رئیس جمهور، تشکیل سازمان جوانان بود و دولت در صدد شکل‌دهی این سازمان است و بسترهای قانونی را فراهم می کند. نمی شود گفت لایحه تشکیل این سازمان هفته آینده به مجلس می رود یا نه.

 اعتراضات به قطع یارانه ها هر ماه بررسی می شود

دکتر نوبخت درباره برقراری یارانه برخی از افراد گفت: یارانه نقدی حدود 4.5 میلیون نفر قطع شده بود که به دلیل اعتراض تعداد زیادی از آنها، یارانه حدود 1.5 میلیون نفر برقرار شد. سازمان هدفمندی یارانه ها هر ماه اعتراضات را بررسی و در صورت صحیح بودن، یارانه ها را برقرار می کند.

مشکلاتی که انتخابات گذشته داشت

خبرنگاری درباره مشکلات اجرایی انتخابات پرسید که باعث شد تعداد زیادی از هموطنان رای ندهند. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: در فرآیند اخذ رای نکاتی بود که توسط وزیر کشور هم اعلام شد. یکی از بارزترین موانعِ رای دادن افراد به ویژه کسانی که در ساعات پایانی 29 اردیبهشت به شعب مراجعه کرده بودند این بود که در سنوات گذشته، کسانی که در شعبه بودند، شعبه مقید به اخذ رای از آنها بود. امسال این بحث مطرح شد که چون انتخابات روز جمعه باید باشد، اگر از 12 شب یک دقیقه هم بگذرد، روز بعد است و رای‌گیری بعد از ساعت 12 قانونی نیست. وزیر کشور نظر داشت در همه فرآیند اخذ رای، نظرات شورای نگهبان و هیات نظارت اجرا شود تا حرف و حدیثی پیش نیاید، برای همین از نیمه شب به بعد با وجود حضور مردم، اخذ رای به عمل نیامد.

وی در ادامه در خصوص اجرای وعده های انتخاباتی دکتر روحانی گفت: انشالله شاهد تحقق وعده های آقای رئیس جمهور در همه مواردی که قول دادند، خواهیم بود. برخی از رفتارهای سیاسی کارمندان فرمانداری ها از سوی رقبا به عنوان تخلف عنوان شده و از آن شکایت کرده اند. هر یک از رقبا اعتراضاتی داشتند که اگر آنها را سر هم بگذارید، یک انبار کاغذ می شود، ولی اینکه آیا اقدامات، خلاف قانون بوده یا نه، باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان باشیم.

او اولویت های دولت دوازدهم را در چند محور برشمرد. به گفته دکتر نوبخت، اشتغالزایی و ایجاد کار، اولین اولویت دولت است. همچنین محیط زیست و مسئله آب در دستور کار قرار دارد. مسایلی مانند کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی هم در دستور کار قرار دارد. اولویتهای مکان محور از جمله عمران و آبادانی در منطقه مکران هم مد نظر است.

ساعات کار اداری در ماه مبارک کم نمی شود

خبرنگاری درباره کاهش ساعات کار اداری در ماه مبارک رمضان سئوال کرد. سخنگوی دولت در این باره گفت: کارکنان دولت باید طبق قانون 44 ساعت در هفته کار کنند. مجلس هم یک بار این مسئله را بررسی کرد و رای نداد. الان توافق شده یک ساعت وقت معمول ناهار همکاران ما که در ماه مبارک نیست را در انتهای زمان اداری، زودتر بروند. این را هم در نظر بگیرید نباید بگذاریم کار مردم زمین بماند. می شود گفت همه باید یک ساعت کار کنند، ولی آثار سوء اقتصادی زیادی دارد. همچنین برای تعطیلی روز شنبه آینده هم تصمیمی گرفته نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام