اخبار اداری و استخدامی

حاجی بابایی در نشست خبری با خبرنگاران: برنامه ششم بار مالی ندارد/نظارت و پاسخگویی از ویژگی‌های مهم برنامه ششم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن قدردانی از رسانه‌ها برای پوشش مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: برنامه ششم توسعه یک برنامه ویژه است و در طول 37 سال گذشته و قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی و در 10 برنامه دیگر توسعه نیز چنین برنامه‌ای نوشته نشده است.

http://shenasname.ir/images/ax-khabar/45059_Orig.jpg

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه ششم توسعه با همکاری مجلس و دولت تدوین و آماده شد و با توجه به اینکه برنامه‌‌ای به مجلس ارائه نشده بود و تنها لایحه‌ای از برخی احکام بود کار گسترده‌ای را کمیسیون تلفیق برنامه از 26 مرداد ماه سال جاری شروع کرد و این نگرانی را داشت که کار به اتمام نرسد اما اما اصلاحاتی صورت گرفت .

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: دکتر لاریجانی نامه‌ای را در رابطه با برنامه ششم توسعه مبنی بر اینکه دولت کار برنامه توسعه را انجام بدهد یا مجلس را نزد مقام معظم رهبری فرستادند که ایشان تأکید داشتند مملکت نیاز به برنامه دارد و اولویت این کار با دولت است و اگر اتفاق نیفتاد شکل دوم انجام شود.

حاجی بابایی ادامه داد: در جلسه‌ای که با مسئولان دولت انجام شد جمع‌بندی نهایی صورت گرفت و مجلس با همکاری دولت کار تدوین برنامه ششم را آغاز کرد که حدود 5 ماه و 2 روز این کار به طول انجامید و در صحن مجلس مصوب شد البته هنوز کار به اتمام نرسیده و حتی امروز بنده در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشتم و همچنین در جلسه شورای نگهبان نیز توضیحات لازم را ارائه می‌دهم.

وی افزود: موضوع مطابقت برنامه ششم با سیاست‌های کلی مورد بررسی است و امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام ماده 43 مصوب مجلس بررسی شد پس می‌توان گفت کار رسیدگی برنامه ششم همچنان ادامه دارد.

80 درصد اولویت‌های مجلس مطابق با اولویت‌های دولت است

حاجی بابایی گفت: برنامه ششم توسعه دارای 22 اولویت است البته ما به مانند لوایح گذشته کار را از صفر تا صد شروع نکردیم و بررسی‌هایی انجام شد.

وی ادامه داد: دولت حدود 20 اولویت را برای برنامه ششم تعیین کرده بود و ما در مجلس تنها چند اولویت به اولویت‌های دولت اضافه کردیم.

حاجی بابایی با بیان اینکه شفافیت،‌ نظارت و پاسخگویی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه ششم توسعه است، گفت: اولویت‌هایی مانند عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد اقتصادی، مباحث مربوط به فضای مجازی، آسیب‌های اجتماعی و بخش فرهنگ در برنامه ششم توسعه از سوی مجلس اضافه شد و باید توجه داشت 80 درصد اولویت‌های مجلس همان اولویت‌های تعیین شده از سوی دولت است و جداولی که ما در این رابطه در برنامه داریم مطابق با جداول دولت است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: از جداول 1 تا 4 تنها در بخش‌های کمی مانند کشاورزی تفاوت وجود دارد و در کمیسیون رشد 8 درصدی برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شد این در حالی است که نظر دولت روی 5 درصد بود. تفاوت بعدی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری است، سرمایه‌گذاری سالانه 770 هزار میلیارد تومان مصوب است که قبلا از سوی دولت 724 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود و دولت این رقم به 680 هزار میلیارد  تومان اصلاح کرد اما در مصوبه مجلس این میزان به 770 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

حاجی بابایی افزود: 35 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به 65 میلیارد دلار افزایش یافت و 105 هزار میلیارد تومان به 199 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در رابطه با رشد سرمایه 21.4 درصدی مطابقت وجود داشت، همچنین نرخ بیکاری اعلامی از سوی دولت ابتدا 7 اعلام کرد و سپس در کمیسیون اصلاحیه ارائه کرد که در سال 96 نرخ بیکاری 12.6 خواهد بود  و ما سالانه اگر 0.8 درصد آن را کاهش دهیم در پایان برنامه به 8.6 درصد خواهد رسید که مورد توافق بین ما و دولت بود.

وی ادامه داد: تورم 7.9 درصدی، از دیگر موارد مطرح در برنامه بود و در خصوص بهره‌وری همان نظر دولت که 2.8 درصد بود ملاک قرار داده شد و تمام شاخص های دیگری که وجود دارد عینا نظر دولت مبنا قرار داده شد. در جدول شماره 4 که در رابطه به درآمدها و مصارف است همان جدول ارائه شده از سوی دولت است.

حاجی بابایی تصریح کرد: جدول شماره 4 در انتهای بررسی تمامی مصوبات مورد تصویب قرار گرفت بر اساس این جدول درآمدها و هزینه‌ها یک ریال هم با هم تفاوتی ندارد بنابراین این برنامه هیچ بار مالی در پی نخواهد داشت و بحث بار مالی در برنامه ششم در نشستی با دکتر لاریجانی بررسی شد که یکی از آنها بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی بود و کمیسیون تلفیق با توافق با دولت در این خصوص مصوبه داشت.

وی ادامه داد: بحث 88 هزار میلیارد تومان خوراک پتروشیمی‌ها که عنوان می‌شد بار مالی دارد بنده خود پیشنهاد حذف این ماده را ارائه کردم که حذف شد و 170 هزار میلیارد تومان بحث راه ایجاد بار مالی می‌کند و در جلسه‌ این موضوع نیز بررسی شد و تنها یک میلیارد دلار برای راه‌آهن اختصاص داده شد که بار مالی محسوب نمی‌شود به دلیل اینکه از حساب ذخیره ارزی از محل منابع عمرانی دولت صرف خواهد شد.

حاجی بابایی گفت: آنچه که درباره ایثارگران در برنامه مصوب شد بر اساس توافق دولت و کمیسیون و نیروهای مسلح بود بنابراین درباره صدا و سیما و قوه قضاییه نیز ارقامی که گفته شد بار مالی محسوب نمی شود به دلیل اینکه داخل درآمد و هزینه‌ها لحاظ شده است.

وی ادامه داد: دیدگاه ما این است ایجاد منابع مالی فراوان برای دولت در برنامه صورت گیرد. حدود 90 هزار میلیارد تومان درآمد در سرمایه‌گذاری‌های دولت لحاظ شد و  90 هزار میلیارد تومان در بحث هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه قرار گرفت.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه افزود: در هدفمندی یارانه‌ها 90 هزار میلیارد تومان افزایش داشتیم نباید فراموش کرد ماده 49 در رابطه با هدفمندی یارانه ها در بودجه مطرح نبود و بر این اساس سقف بودجه دولت در سال 96 باید 90 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و بعد از بررسی مشخص شد بین 77 تا 80 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی است که حدود 40 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز نشده بود و طبق جدولی که ما ارائه کردیم باید به خزانه واریز شود.

وی افزود: همچنین به مجلس در رابطه با شرکت‌های ایدرو، ایمیدرو و سازمان صنایع کوچک مصوبه‌ای داشتیم که دولت را مکلف به برداشت از صندوق توسعه می‌کند تا در این خصوص به دولت کمک شود. علاوه بر این در بحث حقوق‌های نجومی و محدودیت‌هایی ایجاد شده که این امر برای دولت درآمدزایی می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

تقویت روابط چندجانبه اقتصادی با کشورها در برنامه ششم

حاجی بابایی ادامه داد: تدوین قوانین نظارتی محکم برای بانک مرکزی در برنامه ششم لحاظ شد. ما همچنین تمامی دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی را موظف کردیم حساب‌شان را از بانک مرکزی بگیرند و همه در جریان پولی بانک مرکزی قرار گیرند و وزارتخانه ها از ایجاد بار مالی برای دولت منع شدند. این امر فضایی را برای ایجاد منابع جدید برای دولت باز می‌کند، همچنین برای خصوصی‌سازی به دولت مجوز دادیم.

حاجی بابایی افزود: خلق منابع از گام‌های بلند برنامه ششم برای کمک به دولت است. ما 50 حکم برای درآمدزایی دولت در برنامه ششم پیش‌بینی کردیم و تمام توان خود را به کار گرفتیم تا دولت تحت فشار مازاد درآمد یا افزایش بار مالی قرار نگیرد بلکه دستش باز شود.

وی گفت: از جمله سیاست‌های تعیین کننده برنامه ششم می‌توان به شفافیت، نظارت و پاسخگویی است. ما مقرر کردیم از حقوق‌ها تا معاملات دولت تا تمام سیستم قراردادی کل بانک مرکزی، بانک‌ها و وزارتخانه‌ها به سامانه مجهز شوند و اطلاعات‌شان را برخط در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهند.

رییس کمیسیون تلفیق گفت: لایحه برنامه ششم مردمی، عدالت‌خواهانه و موجب تحکیم رابطه مردم و حاکمیت است، این برنامه تهدیدها را برطرف و فرصت‌های جدید ایجاد می‌کند. در این برنامه اقشار کم‌درآمد مورد توجه قرار گرفتند. از جمله گام‌هایی برای سه دهک پایین جامعه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند برداشته شده است. در حال حاضر میانگین حقوق این افراد 80 هزار تومان است که در برنامه ششم به 180 هزار تومان یعنی یک پنجم حقوق تامین اجتماعی افزایش می‌یابد و یارانه خانوار نیز به آن ها علاوه بر این حمایت پرداخت خواهد شد. ایجاد اشتغال برای 100 هزار نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از کارهای مهم و کلیدی در برنامه ششم به شمار می‌رود.  ما همچنین گام‌هایی را برای توانمندسازی فقرا و محرومین برداشتیم.

تلاش برای جلوگیری از گرانی در برنامه ششم

حاجی بابایی گفت: در هیچ جای برنامه ششم گران کردن قیمت‌ها دیده نمی‌شود، به جز ماده مربوط به هدفمندی یارانه‌ها که این هم بر اساس مصوبه قبلی مجلس پیش‌بینی شده و در صحن مجلس جایگزین دولت رأی آورد که یک تفاوت هایی با مصوبه کمیسیون داشت. ما در برنامه ششم به موضوع خصوصی‌سازی نیز توجه ویژه‌ای داشتیم و برای خصوصی‌سازی بیمه‌ها به جز بیمه ایران و بیمه مرکزی و همچنین واگذاری تصدی شرکت‌های هواپیمایی قدم‌هایی برداشته‌ایم. همچنین در بحث محیط کسب و کار و بهره‌وری احکامی صادر شد تا بتوانیم رتبه کسب و کارمان را از 120 به 70 برسانیم.

برنامه ششم موجب تحکیم رابطه مردم و حاکمیت است

وی با اشاره به احکام پیش‌بینی شده برای بخش کشاورزی از جمله 15 درصد تسهیلات این بخش، صندوق حمایت از کشاورزان، وام کشاورزان و خرید تضمینی، افزود: در بخش صنعت و معدن گام‌های ویژه‌ای برداشته شد. شورای معادن استان‌ها تنظیم شد و 40 درصد تسهیلات اعطایی بانک‌ها را در اختیار صنعت و معدن قرار دادیم.

حاجی بابایی گفت: در زمینه هوا و فضا و صنایع موشکی هم سعی کردیم دولت را مکلف کنیم گام‌های بلندی برای صنعت هوا و فضا و موشکی بردارد و در بحث انرژی هسته‌ای با توجه به تهدیدات اقدامات مناسبی را تدارک ببیند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه دولت مکلف به حمایت از فلسطین و مقاومت و تقویت روابط چندجانبه اقتصادی با کشورها در برنامه ششم شد، افزود: همچنین 100 حکم در برنامه ششم برای پاسخگو کردن قوه قضاییه، رفع مشکلات و اقدامات ملموس دستگاه‌های قضایی در نظر گرفته شده است.

حاجی بابایی گفت: ما همچنین الزامات سرمایه‌گذاری در کشور را تعیین کردیم زیرا 770 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازمند الزاماتی است. بر همین اساس موانع سرمایه‌گذاری را برداشتیم و سرمایه‌گذاری خارجی را تا جایی که می‌شد افزایش دادیم و ما برای بخش های تعاونی، خصوصی و موسسات عمومی غیردولتی تمهیداتی اتخاذ کردیم.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم به سرمایه گذاری و شرایط بیمه ای توجه شد، افزود: به نظر می‌رسد برنامه ششم با این 22 اولویت و 20 فصلی که تعریف شده نتیجه کار صدها کارشناس از دولت، مجلس، مرکز پژوهش‌ها و سایر نهادهاست که در کمیسیون‌های تخصصی حضور پیدا کردند، ثانیا کمیسیون‌های تخصصی گزارشات را به تلفیق ارائه کردند و چهار کمیته تلفیق مصوبات کمیسیون‌ها را بررسی و به کمیسیون ارائه کردند. همچنین 20 دانشگاه برتر و 30 شخصیت کارشناس و متخصص و پنل‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف و همچنین وزرای کابینه در خصوص برنامه اعلام نظر کردند.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه ششم موجب رونق اقتصادی و به حرکت در آمدن چرخ اقتصاد کشور خواهد شد، افزود: برنامه ششم برای تورم، نرخ اشتغال و بیکاری، محیط کسب و کار و ضریب جینی 34 دهم درصد، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی و مسائل گوناگون برنامه جدی دارد و قدم‌های خوبی برداشته است.

توجه به همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه

وی با اشاره به توجه به همسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه داد: کسانی که بحث بار مالی را مطرح می کنند باید بصورت شفاف موضوع وجدول و آمار را مشخص کنند که در چه بخشی بار مالی ایجاد شده و بار مالی اضافی با منابع لحاظ شده مساوی است بنابراین بار مالی در برنامه صفر است.

حاجی بابایی در پاسخ به سوالی مبنی بر مالی مصوبه مجلس دررابطه با بازنشستگی پیش از موعد زنان، افزود: در جداول یک و دو و چهار و جدول سه حدود 80درصد با دولت هماهنگ است و بار مالی تعریف شده است، براساس مصوبه درباره با بازنشستگی پیش از موعد زنان، 50 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد در حالیکه اکنون حدود 940 هزار نفر خانم کارمند است که 520 هزار نفر آنها در آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند و از این تعداد 270 هزار نفر زیر 20 سال سابقه دارند.

وی گفت: بنده در سال 91 وزیر آموزش و پرورش بودم بخشنامه کردم که 9 هزار نفر سهمیه برای بازنشستگی بالای 20 سال وجود دارد اما چندصد نفر بیشتر از این امر استقبال نکردند.

هو کردن مصوبه مجلس با آمار غیرواقعی، وهن دستگاه‌های نظارتی است

حاجی بابایی تصریح کرد: کسی که با 20 سال سابقه بازنشسته می‌شود حقوق 20 روزه هم دریافت می‌کند و در طول 12 ماهی که در محل کار خود حاضر نیست حقوق کامل برای دستگاه‌ ذخیره می‌شود پس این به نفع دستگاه‌هاست و صندوق‌های بازنشستگی هم از این کار ضرر نمی‌کنند اما آیا ما باید ورشکستگی صندوق‌ها را به پای کارمندان بگذاریم؟ طبیعی است اگر کارمندی 30 سال کار کند بهتر است اما متاسفانه روند استخدامی ما با ایراد مواجه است حتی نظر من این بود که آقایانی که بیماری صعب‌العلاج دارند براساس گواهی پزشکی بتوانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند و با 20 سال سابقه بازنشسته شوند.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم  یادآور شد: هو کردن مصوبه مجلس با آمار و ارقام غیرواقعی، وهن مجلس،دستگاه‌های نظارتی و کارشناسی است و این آمار و ارقام غیرواقعی برای فشار به مجلس است و متاسفانه عده‌ای با آمارهای غیرواقعی می‌خواهند مجلس از مصوبات عدالت‌خواهانه‌اش و مردمی دست بردارد اما مجلس محکم ایستاده است و تمام توان بکار گرفته شده به دولت فشار وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام