اخبار اداری و استخدامی

آماری از آزمون استخدام ٢هزار و ٨٠٠ نفری دولت

آزمون استخدامی متمرکز دولت از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور، قرار است خرداد امسال برگزار شود.

داوطلبان، اما در این‌روزها مشغول ثبت‌نام برای شرکت در آزمونی هستند که ١٣دستگاه دولتی از طریق  آن، سعی در استخدام نیرو‌های جدید دارند؛ سازمان‌هایی همچون، دستگاه‌های اجرایی خراسان‌شمالی، دیوان عدالت اداری، سازمان امور مالیاتی، سازمان پزشکی‌قانونی، سازمان ثبت‌احوال، سازمان دامپزشکی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان سنجش آموزش کشور، سازمان علمی و تحقیقاتی وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری، سازمان ملی بهره‌وری ایران، سازمان هواپیمایی کشوری، مرکز اورژانس تهران و وزارت امور اقتصادی و دارایی، ١٣سازمانی هستند که هرکدام با سهمیه‌های مشخص با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون‌هایی برای استخدام در اول خرداد سال‌جاری برگزار می‌کنند.

شناسنامه قانون | 487735 565

اما بررسی آماری «شرق» از دو هزار و ٨٠٠ کد استخدام و جزییات آنها نشان از سهم ناچیز زنان در مقابل مردان دارد. به‌طوری‌‌که از مجموعه دوهزارو٨٠٠سهمیه استخدامی ١٣دستگاه دولتی نام‌برده، دوهزارو٢٨٤سهمیه استخدامی صرفا برای مردان، ٥٠٠سهمیه مشترک میان مردان و زنان (جذب بالاترین رتبه‌ها در آزمون بدون قید جنیست) و تنها ١٦سهمیه صرفا برای زنان در نظر گرفته شده است. به‌عبارت دیگر ٨٢درصد از سهمیه‌های استخدام صرفا برای مردان، بیش از ٥/١٧درصد از سهمیه استخدام مشترک میان زنان و مردان و کمتر از یک‌درصد از سهمیه استخدام، صرفا برای زنان است.

ازسوی‌دیگر از میان ١٣دستگاهی که جزییات آزمون استخدامی آنها در سایت سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است، سازمان‌هایی همچون سازمان امور مالیاتی، سازمان پزشکی‌قانونی، سازمان دامپزشکی، سازمان علمی و تحقیقات وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری، مرکز اورژانس تهران، سازمان هواپیمایی و دستگاه‌های اجرایی خراسان‌شمالی بیشترین سهمیه را صرفا برای مردان دارند.

به‌طوری‌‌که سازمان امور مالیاتی از مجموع هزارو٤٨٤سهمیه استخدامی، هزارو٤٣٤سهمیه را صرفا برای مردان؛ سازمان پزشکی‌قانونی از مجموع ٣٢٢سهمیه استخدامی، ٢١٢سهمیه را صرفا برای مردان؛ سازمان دامپزشکی از مجموع ٢٧٥سهمیه استخدامی، ١٨٥سهمیه را صرفا برای مردان؛ سازمان علمی و تحقیقاتی وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری از مجموع صدسهمیه استخدامی، ٩٤سهمیه را صرفا برای مردان؛ سازمان هواپیمایی کشوری از مجموع ٢٢سهمیه استخدامی، ٢١سهمیه را صرفا برای مردان؛ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از مجموع ٣١سهمیه استخدامی، ٢٠سهمیه را صرفا برای مردان و مرکز اورژانس تهران تمامی سهمیه استخدامی ٢١٢نفری خود را صرفا به مردان اختصاص داده است. نکته قابل‌توجه دیگر آن است که از ١٣شغلی که قید جنسیت زن‌بودن در آنها الزامی است، هفت‌مورد آن به شغل پزشکی‌قانونی بازمی‌گردد که گویا سیاستمداران چاره‌ای جز استخدام زنان در این سمت نداشته‌اند، شش‌مورد دیگر هم استخدام در اداره زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی است.

شناسنامه قانون | 487736 993

این اختلاف در استخدام زنان و مردان درحالی است که براساس گزارش «اقتصاد نیوز» از آخرین گزارشی که مرکز آمار از نرخ بیکاری ارایه داده است، نرخ بیکاری زنان، دوبرابر مردان است. همچنین براساس آخرین گزارش مرکز آمار از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار پاییز٩٣، نرخ بیکاری مردان ١٥ تا ٢٩ساله، ٩/١٧درصد است. این درحالی است که نرخ بیکاری زنان در همین دوره ٣٩درصد، یعنی دوبرابر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام