اخبار اداری و استخدامی

حسین آرامی: تقاضا برای طرح آمایش سرزمین وجود ندارد.

رئیس امور آمایش و توسعه منطقه‌ای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: تقاضا سبب عملیاتی شدن یک پژوهش می‌شود اما در کشور ما هنوز تقاضا برای اجرای طرح آمایش سرزمین وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه شاخص پژوه، حسین آرامی در همایش آمایش سرزمین و توسعه پایدار در پژوهشگاه شاخص‌پژوه با بیان اینکه برنامه‌ریزی منطقه‌ای نباید از برنامه آمایش سرزمین جدا باشد، اظهار کرد: میان طرح آمایش سرزمین و برنامه‌ریزی منطقه‌ای وجه تفاوت و اشتراک دارند که وجه تفاوت آن بار معنایی است که هر کدام از این کلمات دارند.

وی افزود: بخشی از انتظاراتی که از برنامه آمایش سرزمین انتظار می‌رود معلول برنامه‌ریزی منطقه‌ای است و چون در کشور ما برنامه‌ریزی منطقه‌ای وجود ندارد بار سنگینی بر دوش طرح آمایش سرزمین افتاده است.

رئیس امور آمایش و توسعه منطقه‌ای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تصریح کرد: کشور ما هنوز در معانی و تعریف آمایش سرزمین دچار اختلاف نظرهایی است و در واقع در کشورهای متفاوت نیز معانی متفاوت پیدا می‌کند به این معنا که هر کشور بر اساس نیازهای خود بر ان مفهوم‌گذاری می‌کند.

آرامی از آسیب‌های وارده بر طرح آمایش سرزمین را عدم وجود تقاضا دانست و گفت: تقاضا محوری موضوع مهمی بوده که سبب عملیاتی شدن یک پژوهش می‌شود و این در حالی است که در کشور ما هنوز تقاضا برای اجرای طرح آمایش سرزمین وجود ندارد.

وی ادامه داد: در ایران با موجی بودن مسائل و تصمیمات روبه‌رو هستیم و با سرکار آمدن مسئولان جدید برنامه‌ها تغییر می‌کند و همین سبب ناپایداری طرح آمایش سرزمین شده است.

رئیس امور آمایش و توسعه منطقه‌ای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم باید مطالبات دراز مدت خود را از جامعه بخواهند،بیان کرد: طی 8 سال گذشته که مرکز تحقیقات عمومی آمایش متوقف شد هیچ مطالبه‌ای از سوی مردم، نمایند‌گان مجلس و رسانه‌ها در خصوص ان نشد در صورتی که مردم باید مطالبات خود را از مسئولین بخواهند و در صورت عدم درخواست سکوت آنها نشانه رضایت است و پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

وی دیگر آسیب‌هایی که در مطالعات آمایش سرزمین با آن مواجه هستیم پدیده‌ گسست در مطالعات دانست و افزود: طی 45 سال گذشته که تحقیقات بر روی طرح آمایش سرزمین انجام می‌شده است وقفه‌های بسیاری در آن رخ داده و این سبب می‌شود این طرح بی‌نتیجه بماند.

آرامی سه مولفه انسان، فضا و فعالیت‌ را مولفه‌های ذاتی و تاریخی آمایش نام برد و افزود: انسان تاکنون در مجموعه مطالعات آمایش مفهوم جمعیت را داشت و هیچ‌وقت مطالعات متوجه ابعاد کیفی آن مطرح نبود در صورتی که طبق سیاست‌های آمایشی که توسط رهبر معظم انقلاب تدوین شده، انسان با تمام ابعاد هویتی در پیشبرد اهداف آمایش نقش دارد.

وی ادامه داد: جغرافیا نیز امری مطلق نبوده و تجزیه و تحلیل مستمر لازم دارد و تغییرات اقلیمی که در حال حاضر رخ داده است بسیار جدی بوده و هر روز بیشتر ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس امور آمایش و توسعه منطقه‌ای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه خلاء مطالعات در ایران بسیار جدی است، بیان کرد: لازمه توسعه ایران مردم دوستی، ایران دوستی و اسلام دوستی است.

وی گفت: انتخاب مشاورین مناسب، حضور فعال کارفرما و به‌کارگیری ظرفیت‌ها از عوامل مهمی هستند که در انجام مطالعات و اجرای طرح‌های آمایش سرزمین بسیار تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام