آزمون تعیین صلاحیت
مجموعه طرح‌ها و لوایح

طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان

طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان (در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی)

خبر مورخ 12 اسفند 1397

خدادادی در تشریح دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد: رد طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از رد طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که از سوی تعدادی از نمایندگان ارائه شده بود در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

سلمان خدادادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح دستور کار امروز ( یک شنبه، 12 اسفندماه ) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از بررسی طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در نشست امروز  این کمیسیون با حضور کارشناسان مرکز  پژوهش های مجلس، سازمان امور استخدامی و دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت: 4 نفر از نمایندگان به دنبال تصویب قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان طرح اصلاحیه ارائه دادند که در نشست امروز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: البته طراحان در نشست امروز حضور نداشتند در نهایت بعد از توضیحات مفصل و بحث و بررسی مشخص شد که در اصلاحیه مورد جدیدی پیش بینی نشده بنابراین کلیات طرح در نشست امروز رد شد.

متن کامل طرح:

این طرح در جلسه علنی شماره 287 مورخ 28/11/1397 مجلس شورای اسلامی به صورت عادی مطرح گردید و به صورت عادی اعلام وصول گردید.

مقدمه (دلایل توجیهی):

قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مصوب 20/2/1395 و اصلاحیه مورخ 6/6/1397 همانگونه که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند: علی رغم همه محاسن و مزایای که دربردارد، از جمله ورود نیروهای جوانتر به بدنه مدیریتی کشور، متأسفانه به دلیل اطلاق آن در عمل باعث حذف برخی نیروهای مجرب و کارآمدی شده که عملاً جایگزینی آنها بسیار سخت و در مواردی غیرممکن است.

از سوی دیگر برخی عبارت مبهم در قانون موجب استعلامات فراوان از دستگاه های اجرایی و نظارتی گردیده است. لذا طرح ذیل برای نیل به اهداف فوق تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود:

اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

ماده‌واحده- متن ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مصوب 20/ 2/ 1395 به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به عنوان تبصره‌های (2) و (3) به آن الحاق و شماره تبصره‌های بعدی به ترتیب اصلاح می شود:

ماده واحده- به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در قوای مجریه، مقننه و قضائیه،‌ دستگاههای اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر 1386 و موسسات و شرکت‌های وابسته و تابعه آنها و کلیه دستگاه‌هایی که در قوانین بودجه سنواتی دارای ردیف اعتباری هستند، ممنوع می‌باشد.

تبصره 2- افراد بدون جایگزین که کمتر از 65 سال سن دارند با درخواست بالاترین مقام اجرائی دستگاه یا نهاد مربوط و تأیید سران قوا برای مدت حداکثر 5 سال به‌کارگیری می‌شوند.

تبصره 3- اعضای پیوسته فرهنگستان‌های کشور از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان

مقررات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام