قوانین و مقررات ایثارگران

پرداخت پاداش پایان خدمت به مستخدمان مشمول قانون حالت اشتغال به کار بنیاد شهید و امور ایثارگران که به کار مجدد اشتغال دارند (رأی شماره ۷۷۷ مورخ ۷/۱۱/۱۳۹۲ دیوان عدالت اداری)

پرداخت پاداش پایان خدمت به مستخدمان مشمول قانون حالت اشتغال به کار بنیاد شهید و امور ایثارگران که به کار مجدد اشتغال دارند (رأی شماره ۷۷۷ مورخ ۷/۱۱/۱۳۹۲ دیوان عدالت اداری)

تاریخ دادنامه : ۷/۱۱/۱۳۹۲

شماره دادنامه: ۷۷۷

کلاسه پرونده: ۹۱/۴۹۷

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای غلامعباس عظیمی

موضوع شکایت و خواسته: اعلام‌تعارض در آراء صادرشده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار : آقای غلامعباس عظیمی به موجب لایحه‌ای که به شماره ۶۱۲ – ۱۱/۴/۱۳۹۱ ثبت دفتر اندیکاتور هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شده اعلام کرده است که:

احتراماً، به استحضار می‌رساند پیرو طرح شکایت اینجانب غلامعباس عظیمی مبنی بر الزام بنیاد شهید و امور ایثارگران به پرداخت پاداش پایان خدمت که تقدیم شعبه ۲۶ دیوان عدالت اداری شد طی دادنامه شماره ۶۴۶ – ۳۱/۲/۱۳۹۱ منجر به رد دعوا و عدم ورود خواسته شد، اما متأسفانه این حکم برخلاف و متعارض با آراء صادر شده از شعب دیگر دیوان عدالت اداری از جمله رأی شعبه۲۷ دیوان به شماره دادنامه ۲۹۰۳- ۲۷/۱۰/۱۳۹۰ است. زیرا که طی این حکم در موضوع مشابه و شرایط کاملاً یکسان اقدام به صدور رأی به ورود شکایت شده که این امر موجب صدور آراء متهافت و متعارض و ایجاد بلاتکلیفی در حقوق قانونی و استحقاقی شده است. لذا مستنداً به ماده ۴۳ قانون دیوان عدالت اداری خواستار رسیدگی بر اساس عدل و انصاف می باشم.

گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه بیست و ششم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۹۱۰۹۹۸۰۹۰۰۰۰۳۱۰۰ با موضوع دادخواست آقای غلامعباس عظیمی به طرفیت بنیاد شهید و امور ایثارگران و به خواسته الزام به پرداخت پاداش پایان خدمت به موجب دادنامه شماره ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۲۶۰۰۶۴۶- ۳۱/۲/۱۳۹۱، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

شاکی با تقدیم دادخواستی به طرفیت مشتکی‌عنه تقاضای الزام به پرداخت پاداش پایان خدمت را کرده است با توجه به مفاد دادخواست و ملاحظه لایحه جوابیه مشتکی‌عنه ثبت شده به شماره ۵۳۷ – ۲۷/۲/۱۳۹۱ و نظر به این که شاکی کارمند بنیاد شهید و امور ایثارگران الیگودرز بوده است و در تاریخ ۱/۷/۱۳۹۰ بازنشسته شده است از آن جا که پرداخت ۲ حقوق ممنوع است، بالتبع پرداخت ۲ پاداش پایان خدمت نیز ممنوع است بر این اساس شکایت شاکی وارد تشخیص نمی‌شود و قرار رد شکایت صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

ب: شعبه بیست و هفتم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۵۴۱۴۸ با موضوع دادخواست آقای عبدالرحمن ایمانی‌زاده به طرفیت بنیاد شهید و امور ایثارگران و به خواسته الزام به پرداخت پاداش پایان خدمت، وجوه مرخصیهای ذخیره شده، پاداش خدمت سربازی و فوق العاده مسکن به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۲۷۰۲۹۰۳- ۲۷/۱۰/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

با ملاحظه اوراق پرونده و لایحه دفاعیه اداره طرف شکایت نظر به این که شاکی به موجب مفاد حکم کارگزینی شماره ۱۱۱۱/۸۳۰/۵۰۰۹ -۲۶/۱/۱۳۹۰ از تاریخ۲۵/۱۲/۱۳۸۹ با حاکمیت قانون مدیریت خدمات کشوری به افتخار بازنشستگی نایل شده است به استناد ماده ۱۰۷ قانون مذکور به کارمندان مشمول این قانون که بازنشسته می‌شوند به ازای هر سال خدمت یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر «تا سی سال» به اضافه وجوه مربوط به مرخصیهای ذخیره شده پرداخت خواهد شد. با رعایت ماده ۵۹ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران شکایت شاکی وارد و موجه تشخیص به وارد دانستن آن حکم صادر می‌شود. اما در خصوص سایر خواسته‌های شاکی ردیف سوم و چهارم ستون خواسته صرف نظر از صحت و سقم آن با توجه به این که شاکی پس از وصول پاسخ شکایت طی لایحه‌ای که به شماره ۴۰۳۴- ۲۵/۱۰/۱۳۹۰ ثبت دفتر شعبه شده است این قسمت از شکایت خود صرف نظر کرده است. لذا با شرایط موصوف مستنداً به ماده ۳۱ آیین دادرسی دیوان عدالت اداری قرار اسقاط صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می ‎کند.

رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء محرز است.

ثانیاً: مطابق ماده ۱۰۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ مقرر شده است که «به کارمندان مشمول این قانون که بازنشسته می‌شوند به ازای هر سال خدمت یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر (تا سی سال) به اضافه وجوه مربوط به مرخصی‌های ذخیره شده پرداخت خواهد شد…» نظر به این که در پرونده‌های موضوع تعارض، شکات به لحاظ این که مشمول قانون حالت اشتغال مستخدمان شهید، جانباز، ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب سال ۱۳۷۲ بوده‌اند، استحقاق دریافت پاداش پایان خدمت را به لحاظ اشتغال در بنیاد شهید و امور ایثارگران مطابق حکم قانونی یاد شده دارا هستند و استدلال بنیاد شهید و امور ایثارگران در عدم تعلق پرداخت پاداش پایان خدمت به واسطه اشتغال به کار مجدد شکات پس از شمول قانون حالت اشتغال به آنها به دلالت حکم قانونی صدرالذکر، توجیه قانونی ندارد، بنابراین رأی شعبه ۲۷ دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۲۷۰۲۹۰۳-۲۷/۱۰/۱۳۹۰ که بر استحقاق شاکی به دریافت یک پاداش پایان خدمت صادر شده است صحیح و موافق مقررات تشخیص می‌شود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام