آزمون تعیین صلاحیت
ارزش استخدامی مدرک

تعیین ارزش استخدامی تحصیلات حوزه‌ای روحانیون اهل تشیع

تعیین ارزش استخدامی تحصیلات حوزه ای روحانیون اهل تشیع (بخشنامه شماره 5505/د مورخ 15/9/1371 سازمان امور اداری و استخدامی کشور)

حوزه های علمیه به عنوان قلب تپنده نظام اسلامی و خاستگاه آموزش و تعلیم علوم و معارف اسلامی به طلاب و روحانیون از دیر زمان تا کنون نقش مؤثر و بسزایی را در تعلیم و تربیت نیروهای متعهد و خدمتگزار به جامعه بر عهده داشته اند. آنچه مسلم است حضور روحانیون محترم که ثمرات این حوزه ها می باشند، در دستگاه های اجرایی دولتی در راستای تحول نظام اداری مغتنم است و سازمان امور اداری و استخدامی کشور به عنوان مسئول برنامه ریزی نظام اداری کشور همواره توجه لازم را در این خصوص داشته است.

از آنجا که از یک سو معلومات مکتسبه از تحصیل در حوزه های علمیه برای انجام وظایف و مسئولیت های تعدادی از مشاغل دولتی مورد نیاز است و هم اینک نیز برخی از فضلای حوزه علمیه با دستگاه های دولتی همکاری دارند و از سوی دیگر وجود این عزیزان در دستگاه ها می تواند به عنوان الگو در جامعه کارکنان دولت مطرح بوده، موجد تغییرات مناسب و مطلوب در رفتار و طرز تلقی در این جامعه باشد، لازم می نمود که برای جبران بخشی از خدمات آنان سطح تحصیلی این افراد با توجه به قانون نظام هماهنگ پرداخت تعیین گردد.

از این رو، با عنایت به آخرین بررسی های انجام شده در نظام تحصیل در حوزه های علمیه از نقطه نظر شرایط ورود، دوره های تحصیلی و منابع مورد تدریس در هر یک از دوره ها و همچنین با کسب نظر از مسئولین و اساتید محترم حوزه های علمیه در اجرای تبصره 6 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت و ماده 5 آیین نامه اجرایی قانون مذکور، سطح تحصیلات حوزوی به شرح ذیل همطراز می گردد.

الف- سطح یک

افرادی که موفق به اتمام لمعتین و اصول همپایه شده یا می شوند در بدو استخدام همانند دارندگان مدارک تحصیلی که مشاغل آنان در گروه ورودی 5 تعیین شده است، تخصیص می یابند.

ب- سطح 2

افرادی که رسائل و مکاسب را به اتمام رسانده یا می رسانند، در بد استخدام همانند دارندگان مدارک تحصیلی که مشاغل آنان در گروه ورودی 7 تعیین شده است، تخصیص می یابند.

ج- سطح 3

افرادی که موفق به اتمام کفایتین شده یا می شوند، در صورتیکه یک رساله علمی را که از جانب هیأت داوران در حوزه علمیه تأیید شده است را ارائه می نمایند، در بدو استخدام همانند دارندگان مدارک تحصیلی که مشاغل آنان در گروه ورودی 9 تعیین شده است تخصیص می یابند.

د- سطح 4

افرادی که دوره خارج فقه و اصول را به مدت 6 سال در حوزه علمیه گذرانیده و یک رساله علمی را که از جانب هیأت وزیران در حوزه علمیه تأیید شده است ارائه می نمایند، در بدو استخدام همانند دارندگان مدارک تحصیلی که مشاغل آنان در گروه ورودی 10 تعیین شده است، تخصیص می یابند.

تذکرات:

1- مرجع تشخیص و تعیین سطوح علمی تحصیلات حوزه ای مدیریت حوزه علیمه قم می باشد.

لازم به توضیح است که تأییدیه های صادر شده از جانب مراجع تعیین شده در بخشنامه های قبلی این سازمان کماکان به قوت خود باقی است، لیکن از تاریخ صدور این بخشنامه، مرجع تشخیص و تعیین سطوح علمی روحانیون منحصراً مدیریت حوزه علمیه قم خواهد بود.

2- روند ارتقاء گروه های بعدی افراد یاد شده، به ترتیب همانند دارندگان مدارک تحصیلی که مشاغل آنان در گروه های ورودی 7، 8، 9 و 10 تعیین شده است می باشد. (با اعمال اصلاح بخشنامه شماره 2353/42/2 مورخ 26/1/1375)

3- مشاغل قابل تصدی روحانیون به شرح پیوست بخشنامه است، ضمناً افراد یاد شده می توانند مشاغلی را که در شرایط احراز آنها مدارک تحصیلی (فوق دیپلم و بالاتر) بصورت عام پیش بینی شده است را احراز نمایند.

4- ضوابط مربوط به نحوه تدوین رساله، انتخاب استاد راهنما و ترکیب اعضاء هیأت داوران و… توسط مدیریت حوزه توین و به اجزاء گذاشته خواهد شد.

تأکید بر این نکته را ضروری می داند که مراد از این ارزش گذاری با توجه به اهداف پیش گفته صرفاً ایجاد تسهیلات لازم در جهت استفاده بیشتر و بهتر از خدمات افراد مزبور، در دستگاه های دولتی است و هدف از آن به هیچ عنوان مقایسه یا همطرازی این تحصیلات با تحصیلات دانشگاهی نیست.

معاون رییس جمهور و دبیر کل سازمان

 

پیوست بند 3 از تذکرات بخشنامه شماره 5505/د مورخ 15/9/1371

رسته آموزشی و فرهنگی:

کارشناس امور آموزشی و پژوهشی- کارشناس تحقیق و برنامه ریزی درسی- کمک کارشناس تحقیق و برنامه ریزی درسی- کارشناس امور فرهنگی- کاردان امور فرهنگی- بررس کتاب- کتابدار- مربی امور آموزشی (که حسب ماهیت مشاغل وزارتخانه متبوع، آموزش های معارف اسلامی، عقیدتی و سیاسی در زمره فعالیت های مستمر آنان است)- کارشناس تهیه و تألیف کتاب های درسی- مدیر امور فرهنگی.

طرح معلمین:

دبیری- آموزگاری- مربی امور تربیتی (مدارس ابتدایی و مدارس متوسطه شامل راهنمایی، دبیرستان، هنرستان و انستیتو)

رسته امور اجتماعی:

مدیر امور دینی- کاردان و کارشناس امور دینی (صرفاً به سازمان اوقاف و حج و زیارت اختصاص یافته است)- کمک کارشناس امور دینی- مدیر اوقاف- کارشناس اوقاف- کاردان اوقاف- کمک کارشناس اوقاف- مدیر دفتر قضایی- تقریرنویس- کارشناس روابط عمومی- کاردان روابط عمومی- کارشناس حقوقی- کاردان حقوقی- کارشناس مدارک و مطبوعات- کاردان مدارک و مطبوعات- مشاور- کمک کارشناس، کاردان و کارشناس کشوری مدنی- کمک کارشناس، کاردان و کارشناس امور امنیتی.

رسته اداری و مالی:

مسئول گزینش

همچنین، بر اساس مصوبه جلسه مورخ 13/7/1367 شورای امور اداری و استخدامی کشور، رشته های شغلی که خواهران طلبه دارای تحصیلات حوزوی می توانند در آنها وارد شوند عبارتند از:

دبیری (دینی و عربی و قرآن)، آموزگاری (دینی و عربی و قرآن)، مربی امور تربیتی (مدارس ابتدایی، مدارس متوسطه).

روند ارتقاء گروه های بعدی افراد یاد شده نیز به ترتیب همانند دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس و مشاغل قابل تصدی آنان به استناد مصوبه جلسه مورخ 8/5/1365 شورای امور اداری و استخدامی کشور به شرح زیر می باشد:

– دبیری (تدریس دروس قرآن، عربی ودینی دانش آموزان سنی مذهب)

– آموزگاری (تدریس دروس قرآن، عربی و دینی دانش آموزان سنی مذهب)

مراجع تشخیص و تعیین سطوح علمی تحصیلات حوزه ای روحانیون اهل تشیع و اهل تسنن عبارتند از:

– برادران روحانی اهل تشیع، شورای مدیریت حوزه علمیه قم

– برادران روحانی اهل تشیع استان خراسان: هیئت امنای دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در شهرستان مشهد

– خواهران طلبه اهل تشیع: جامع الزهرا (س) واقع در شهرستان قم

– برادران روحانی اهل تسنن: دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام