آزمون تعیین صلاحیت
وزارت راه و شهرسازی

لایحه پیشنهاد تنقیحی اعلام نسخ قوانین موضوع هواپیمایی کشوری

در راستای تکالیف مقرر در قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور و در تعامل با مجلس شورای اسلامی، تهیه لوایح تنقیحی در موضوعات مختلف در دستور کار قوه مجریه قرار گرفته است. پیش‌نویس قانونی حاضر، نخستین لایحه در این خصوص می‌باشد که با مشارکت فعال و موثر تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط تهیه و تدوین شده است

لایحه پیشنهاد تنقیحی اعلام نسخ قوانین موضوع هواپیمایی کشوری

معاونت حقوقی ریاست جمهوری با ارسال نامه ای اعلام نموده است: «یکصد و ده سال از آغاز دوران قانونگذاری در کشور می‌گذرد و در این مدت حدود ده هزار عنوان قانون، توسط مراجع مختلف قانونگذاری به تصویب رسیده و بر مبنای آنها صدها هزار قاعده حقوقی ناظر بر موضوعات مختلف ایجاد شده است. امروزه مخاطبان قوانین، اعم از آحاد مردم، مدیران و مجریان در ارکان و اجزای مختلف حکومت، با انبوهی از قوانین و مقررات روبرو می‌باشند که اشراف بر تمامی آنها و نیز شناسایی و تفکیک معتبر از نامعتبر برای آنان اگر محال شناخته نشود بی‌تردید امری بسیار دشوار، فنی و نیازمند دانش و تجربه مربوط می‌باشد. تداوم چنین شرایطی اساساً فلسفه وضع قانون و حاکمیت آن را به چالش خواهد کشید و ناکارآمدی دستگاه‌ها را موجب خواهد شد. لذا تنقیح و تدوین قوانین و مقررات، به عنوان مهمترین راهکار حل این معضل، از اهمیتی ویژه برخوردار می‌باشد؛ روشی که در پرتو دانش و تجربه حقوقی بتواند قواعد معتبر مبتنی بر آخرین اراده قانونگذار را مشخص و در اختیار عموم مردم و دستگاه‌های اجرایی قرار دهد. بر این اساس و در راستای تکالیف مقرر در قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور – مصوب 25 /3 /1389- و اصلاحات بعدی آن و در تعامل با مجلس شورای اسلامی، تهیه لوایح تنقیحی در موضوعات مختلف در دستور کار قوه مجریه قرار گرفته است. پیش‌نویس قانونی حاضر، نخستین لایحه در این خصوص می‌باشد که با مشارکت فعال و موثر تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط تهیه و تدوین شده و در آن کلیه قوانین با موضوع «هواپیمایی کشوری»، شناسایی و گردآوری گردیده و قوانینی که منسوخ و فاقد اعتبار بوده‌اند در چهار گروه منسوخ ضمنی، منتفی با اجرای قانون، منسوخ صریح و منتفی با انقضای زمان، دسته‌بندی و در جداولی با تعیین علت نسخ و عدم‌اعتبار، به شرح زیر، جهت سیر مراحل تصویب و تقنینی به هیئت دولت ارایه شده است:

1- قوانینی که در تعارض با قوانین لاحق بوده‌ اما صریحاً نسخ نشده در جدول «قوانین منسوخ ضمنی» با تعیین قانون متعارض، گردآوری شده است.

2- قوانینی که اجرای آن استمرار ندارد و با اجرا منتفی می‌شود، در جدول «قوانین منتفی با اجرای قانون» گردآوری شده است.

3- قوانینی که به موجب قانون لاحق صریحاً و با ذکر نام نسخ شده‌اند، در جدول «قوانین منسوخ صریح» با تعیین قانون ناسخ، گردآوری شده­ است.

4- قوانینی که برای مدت معینی تصویب شده‌اند مانند قوانین بودجه و قوانین آزمایشی، در جدول «قوانین غیرمعتبر با انقضای زمان اجرا» گردآوری شده است».

 
شناسنامه قانون | 52 676 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام