مقررات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

آیین‌نامه نحوه هزینه بودجه شوراهای اسلامی کشور

آیین‌نامه نحوه هزینه بودجه شوراهای اسلامی کشور (تصویبنامه  شماره ۶۳۴۸۷/ت۳۴۹۹۱هـ مورخ ۱۹/۳/۱۳۹۲ هیأت وزیران)

وزارت کشور- شورای‌ عالی استانها

هیئت‌وزیران در جلسه مورخ ۲۹/۲/۱۳۹۲ بنا به پیشنهاد شورای عالی استانها و به‌استناد بند (۶) ماده (۷۸) مکرر (۲) الحاقی قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ – مصوب ۱۳۸۲- آیین‌نامه نحوه هزینه بودجه شوراهای اسلامی کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه نحوه هزینه بودجه شوراهای اسلامی کشور

ماده ۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط بکار می‌روند:

الف- شورا: شوراهای اسلامی روستا (عشایر)، بخش، شهر، شهرستان، استان و شورای عالی استانها

ب- بودجه: پیش‌بینی و برآورد هزینه‌ها، خدمات، برنامه‌ها و عملیات معینی که برای یک سال مالی شورا با رعایت قوانین و مقررات مربوط به تأیید شورای مربوط می‌رسد.

پ- اعتبار: مبلغی که برای مصرف یا مصارف معین به منظور نیل به اهداف شورا در بودجه پیش‌بینی می‌شود.

ت- پیش پرداخت: مبلغی که پیش از انجام کار و تعهد براساس قرارداد منعقد شده با اخذ تضمین معتبر و تأیید شورا از محل اعتبارات مصوب شورا پرداخت می‌شود و میزان آن در هیچ صورتی بیش از بیست‌وپنج درصد مبلغ کل نخواهد بود.

ماده ۲- سال مالی شورا یک سال شمسی است که از اول فروردین ماه هر سال شروع و به پایان اسفند ماه همان سال ختم می‌شود و برای سال اول استثنائاً از تاریخ تشکیل و شروع فعالیت تا پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود.

ماده ۳- مسئولیت تنظیم بودجه شورا و نظارت بر حسن اجرای آن و تنظیم متمم و تفریغ بودجه بر عهده رییس شورای مربوط است.

ماده ۴- رییس شورا تا آخر خرداد ماه سال بعد، تفریغ بودجه و صورتهای مالی شورا و دبیرخانه را به هیئت رئیسه شورا ارایه می‌نماید. شورا موظف است تا پانزدهم تیر ماه نسبت به صورتهای مالی شورا و دبیرخانه اعلام نظر و تصمیم مقتضی را اتخاذ نماید.

ماده ۵- رییس شورا می‌تواند با تصویب شورا، اعتبارات مصوب در بودجه را برای هر یک از موارد هزینه و یا فعالیتهای داخل در یک وظیفه تا ده درصد کاهش یا افزایش دهد به نحوی که از اعتبار کلی بودجه مصوب برای آن وظیفه تجاوز ننماید.

ماده ۶- مراحل پرداخت هزینه‌های شورا به شرح زیر تعیین می‌شود:

۱- تشخیص

۲- تأمین اعتبار

۳- تعهد

۴- تسجیل

۵ – حواله

تبصره- اختیار و مسئولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و حواله به عهده رییس شورا یا یکی از اعضای شورا به انتخاب شورا و مسئولیت تأمین اعتبار و تطبیق پرداخت با مقررات به عهده مسئول امور مالی شورای مربوط می‌باشد.

ماده ۷- حسابهای بانکی شورا در یکی از بانکهای مجاز کشور افتتاح می‌شود. افتتاح حساب بانکی به نام شورا با پیشنهاد رییس شورا و تصویب شورا امکانپذیر است.

ماده ۸- پرداختهای شورا با اسناد مثبته انجام می‌گیرد. در مورد هزینه‌هایی که تنظیم اسناد مثبته آن قبل از پرداخت میسر نباشد ممکن است بطور علی‌الحساب پرداخت و اسناد هزینه آن در اسرع وقت تکمیل و به حساب قطعی منظور گردد. نوع و میزان هزینه‌هایی که به صورت علی‌الحساب قابل پرداخت است و طرز استفاده از تنخواه‌گردان پرداخت به موجب دستورالعملی است که به تصویب وزیر کشور می‌رسد.

ماده ۹- حسابرسی و ممیزی از حسابهای هزینه‌ای شورا با انتخاب حسابرس رسمی عضو جامعه حسابداران رسمی منتخب شورا انجام خواهد شد.

تبصره ۱- حسابرس مکلف است یک نسخه از گزارش حسابرسی را به شورای مافوق و یک نسخه دیگر را به وزارت کشور (واحدهای تابع استانی و شهرستانی حسب مورد) ارسال نماید.

تبصره ۲- در مواردی که گزارش حسابرس متضمن سوء استفاده و حیف و میل اموال شورای مربوط باشد، شورای مافوق و وزارت کشور مکلفند مراتب را با مدارک و مستندات به مراجع قانونی اعلام نمایند.

ماده ۱۰- انجام معاملات، مشمول بخش امور معاملات قانون آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها – مصوب ۱۳۴۶-  و اصلاحات بعدی آن خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور- محمدرضا رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام