اخبار اداری و استخدامی

کاهش حقوق بازنشستگان هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد

سخنگوی دولت گفت: دوره آزمایشی اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری پایان یافته است و ما آن را با انجام اصلاحاتی یکشنبه هفته آینده تقدیم مجلس می کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: برخی سایت های خبری در روزهای اخیر اعلام کردند که قرار است حقوق بازنشستگان از این پس 20 تا30 درصد کاهش یابد که این سخن، اطلاع رسانی نادرست و غیرواقعی است و چنین اتفاقی هیچگاه نخواهد افتاد.سخنگوی دولت ادامه داد: در مورد دغدغه و نگرانی که یکی دو رسانه با انتخاب تیتر برای بازنشستگان ایجاد کردند، توضیح می دهم.

نوبخت با بیان این که کسر اضافه کار برای حقوق بازنشستگان با دو برداشت مختلف مواجه است، تصریح کرد: این قانون باید به صراحت بیان می کرد که از این به بعد دیگر نباید کسر از حقوق انجام شود و شاید جملات باید شفاف تر بود که ما این قانون را اصلاح کرده ایم و به مجلس ارسال می کنیم.

وی اضافه کرد: ما به عنوان یک کار اساسی این قانون را به مجلس ارسال می کنیم و منتظر نظر نهایی مجلس هستیم.

نوبخت خاطر نشان کرد: اگر نمایندگان محترم مجلس نسبت به این موضوع ابهام دارند و می خواهند شفاف تر عمل کنند، دستشان باز است، ما نیز در دولت اگر نظری داریم بر اساس ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری است و تلاش داریم برای اصلاح و جلوگیری از این دو برداشت، اصلاحیه قانون را در هفته آینده تقدیم مجلس می کنیم.

سخنگوی دولت توضیح داد: بازنشستگان مثل زمان اشتغال می توانند از دو قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری پیروی کنند و صندوق های آنها هم صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی است.

نوبخت با بیان اینکه معمولا کارمندان رسمی از صندوق بازنشستگی کشوری استنفاده می کنند و تابع قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، گفت: کارمندان پیمانی یا قراردادی هم نوعا از صندوق تامین اجتماعی برخوردار می شوند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون پرداختی های بازنشستگی این دو مجموعه متفاوت بوده است، اظهار داشت: به طوری که کارمندان رسمی از ساعات اضافه کار آنها حق بیمه کسر نمی شد تا در موقع بازنشستگی به آنها پرداخت شود، بنابراین بعضی از دستگاه ها اضافه کار کم می دادند، برخی اضافه کار می دادند و برخی از دستگاه ها ممکن است اضافه کار برای پرسنل رسمی خود نداشته باشند.

نوبخت ادامه داد: اما کسانی که شامل قانون تامین اجتماعی بودند و از اضافه کارشان کسورات بازنشستگی کسر می شد، هنگام بازنشستگی این کسورات به آنها داده می شد تا اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 86 تصویب و بعد از مدتی اجرایی شد.

وی با بیان این که در این قانون برای یکسان سازی پرداخت ها حکمی در ماده 106 مطرح و تصویب شد، توضیح داد: ماده 106 قانون می گوید مبنای محاسبه کسور بازنشستگی و برای محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این قانون حقوق ثابت به اضافه فوق العاده های مستمر و فوق العاده بند 10 ماده 68 این قانون است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی افزود: بر این اساس، محاسبه حقوق بازنشستگی طبق قانون مدیریت خدمات کشوری بر مبنای حقوق ثابت به اضافه فوق العاده های مستمر کارکنان تعریف شده است.

نوبخت اضافه کرد: بعد از این قانون، قانون برنامه پنجم اجرایی شد، قانون موخره نسبت به قانون قبلی ارجحیت دارد، در ماده 59 برنامه پنجم تصریح شده آن دسته از کارکنان دستگاه ها که مشمول قانون تامین اجتماعی هستند از هر جهت از جمله شرایط بازنشستگی و سایر مزایا تابع قانون مدیریت خدمات کشوری و اصلاحات آن هستند.

وی تصریح کرد: همه این قوانین حاکی از آن است که بر پایه این قانون نباید برای بازنشستگی از اضافه کار کسر شود، قبلی هایی هم که کسر شد به آنها پرداخت شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری یادآور شد: بعضی از دستگاه ها بعد از اجرای این قانون همچنان نسبت به کسر از اضافه کارها اقدام کردند، استدلال آنها این بود که چون ما تابع قانون تامین اجتماعی هستیم پس می توانیم از این قانون تابعیت نکنیم.

نوبخت اضافه کرد: شیوه های متفاوت دستگاه ها در این باره به استعلام هایی از معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری منجر شد؛ این معاونت شورایی به نام «شورای توسعه مدیریت» دارد که طبق قانون، در موارد ابهامی، این شورا به عنوان مرجع اظهار نظر کرده و رفع ابهام می کند.

وی با تاکید بر این که قانون صراحت دارد از زمان اجرا در سال 88 دیگر نباید از اضافه کار برای بازنشستگی کسر شود، گفت: شورای توسعه مدیریت همانگونه که قانون گفته است، جواب استعلام ها را به صورت بخشنامه داد.

سخنگوی دولت افزود: این پاسخ از نظر یکی- دو رسانه به سوژه تبدیل شد که قرار است حقوق بازنشستگان 20 تا30 درصد از کسر شود. برای گروه زیادی از بازنشستگان که رسمی بودند قبل از این قانون هم کسر نمی شد، فقط یک گروه تامین اجتماعی بودند که آن هم گفته شد هر چه از اینها کسر شده برای اینکه حقی ضایع نشود به آنها پرداخت شود.

نوبخت با بیان این که برخی از نمایندگان تفسیرشان این بود که باید کسر می شد و برخی نمایندگان می گفتند نباید کسر می شد، خاطر نشان کرد: به جای اینکه این درهم تنیدگی ایجاد شود، منتظر قانون می مانیم. از نظر ما بسیار صریح است و نمی دانم شخصیت های محترم رسانه ای از کجا 20 تا 30 درصد کاهش حقوق را آورده اند؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام