اخبار اداری و استخدامی

تعداد کارمندان دولت با خدمات ارایه شده، همخوانی ندارد

گزارشی هم محمود عسگری آزاد جانشین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری به دولت داده اند بسیار تاسف برانگیز بود، ولی باید بررسی شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» امروز (شنبه) در نخستین جشنواره شهید رجایی در دولت تدبیر و امید که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: ما برای آرامش در منطقه و برای اینکه صدای ملت رساتر به گوش جهانیان برسد و برای آنکه از حقوق مردم در صحنه های بین المللی بهتر دفاع کنیم و برای اینکه ظلم ها، تجاوزها و تعدی ها بر این ملت که متاسفانه در طول تاریخ به ناروا روا شده است، مهار کنیم و جلوی آن را بگیریم، رسالت بس سنگینی بر دوش سربازان خط مقدم دیپلماسی کشور گذاشتیم.

وی ادامه داد: به دلایل حساسیت شرایط و روابط ما با دنیا، ظلم های ناروا و تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی که بر ملت ما تحمیل شده بود، لازم بود در این میدان افسران، سرداران و سربازان دیپلماسی کشور، شب را از روز و روز را از شب نشناسند و کار بزرگ و سنگینی را بر دوش گیرند.

رییس جمهوری همچنین گفت: به آنها خدا قوت و دست مریزاد می گوییم؛ کار بزرگی را تا امروز انجام دادند و کار بزرگ تر و باربزرگ تری پیش رو دارند که همه باید آنها را کمک و تشویق کنیم و به مدد آنها برخیزیم و از خدا توفیق آنها را بخواهیم. بی تردید حمایت مردم و هدایت رهبری بهترین توشه ای است که آنها را به نقطه مقصود راهنمایی کند.

روحانی تاکید کرد: این کار به حول و قوه الهی ادامه خواهد یافت. ما آنی از فرصت و وقت خودمان را در این مسیر (مذاکرات) تلف نخواهیم کرد و همه توان وقدرت خود را به کار می گیریم. این نه به آن معناست که ما از تحریم ترسیده ایم یا می ترسیم، این نه به آن معناست که با تحریم نمی توانیم زندگی کنیم که در همه این یک سال، این دولت با وجود تحریم و ادامه تحریم، کارها را پیش برده است.

وی همچنین اظهارداشت: تحریم، ظلم و تجاوز به حقوق یک ملت است و ما باید جلوی این تجاوز بایستیم و تجاوزگران را به سر جای خود بنشانیم و نگذاریم تجاوز نسبت به این ملت و این کشور ادامه یابد یا تکرار شود، این وظیفه ما است.

وی یادآور شد: جناب آقای دکتر ظریف وزیر امورخارجه ، همه معاونان و همکارانشان در این راه تلاشی گسترده انجام داده اند و من به خوبی می فهمم که این کار چقدر سخت است و هرجا که لازم بوده است، من شخصا هم مسوولیت کار را برعهده گرفتم و هم اگر لازم بوده در این مسیر کمکی انجام دهم مستقیما این کمک را انجام داده ام و اینجا در حضور ملت ایران عرض می کنم که رییس جمهور شخصا بار این مسوولیت را به دوش گرفته است و تا پایان بردوش خواهد گرفت.

رییس جمهوری گفت: ما به لطف حق امیدواریم، می دانیم حمایت مردم همواره ادامه خواهد یافت و می دانیم راهبر دلسوز این انقلاب که تا امروز در کنار این حرکت بوده، مستمرا تا رسیدن به هدف نهایی انشاءالله در کنار این حرکت خواهد بود و از هدایت های ایشان بهره خواهیم برد.

راه ما باید راه شهیدان رجایی و باهنر باشد

روحانی همچنین هفته دولت را که یادآور نام و خاطره و ایثار شهیدان بزرگ رجایی و باهنر و سایر دولتمردانی که اجر و مزد خود را از طریق شهادت و دستیابی به فیض الهی گرفته اند، تبریک و تهنیت گفت و یاد آن عزیزان را گرامی داشت و گفت: شهیدان رجایی و باهنر از دولتمردان نمونه تاریخ این سرزمین بوده اند. راه ما باید راه شهیدان رجایی و باهنر باشد.

وی افزود: یاد امام راحل به عنوان راهبر کاروان بزرگ انقلاب و استقلال و آزادی این سرزمین و یاد همه شهیدانی که با ایثار آنها انقلاب و نهضت اسلامی به پیروزی رسید و یاد شهیدانی که هشت سال از میهن، کشور، نظام و انقلاب دفاع کردند و یاد همه شهیدان، جانبازان، ایثارگران و خانواده های عزیز آنها که در راه این نظام، استقلال و عزت این سرزمین تلاش و ایثار کردند، گرامی می داریم.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: اگر ما بگوییم شهید رجایی و شهید باهنر از دولتمردان نمونه نه تنها، دوران انقلاب بلکه تاریخ این سرزمین بوده اند، چیزی به اغراق و مبالغه نگفته ایم.

روحانی ادامه داد: قبل از انقلاب با این عزیزان از نزدیک آشنا بودم و بعد از انقلاب به دلیل همکاری در مسوولیت های مختلف آنان را می شناختم و تا روزهای پایانی زندگی پر افتخارشان در خلوص، تواضع ،مردمداری ،فداکاری آنها روز به روز این روند رو به افزایش بود.

وی یادآور شد: رجایی رییس جمهور، رجایی نخست وزیر، رجایی نماینده مجلس با رجایی مبارز تحت شکنجه در زندان تا رجایی به تعبیر امام راحل به عنوان دستفروش در بازار هیچ تغییر نکرد. رجایی همان رجایی بود که سراسر زندگی اش رجا بود و امید،پاکی و فداکاری برای این مردم بود.

رییس جمهوری همچنین درباره ویژگی های شهید باهنر گفت: شهید باهنر به عنوان اندیشمند، دانشمند و یک روحانی مبارز از روزی که تلاش می کرد در دوران گذشته برای آموزش و پرورش این سرزمین و تلاش در زمینه کتاب های درسی،در کنار شهید بهشتی و دیگران تا روزی که به عنوان عضو جامعه روحانیت مبارز تهران قبل از انقلاب تلاش می کرد و بعد از انقلاب نیز که مسوولیت های فراوان تا نماینده مجلس و بالاخره نخست وزیر این کشور داشت، همواره همه کارهایش با هنرمندی بود.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: بی هنری در سراسر زندگی این مرد بزرگ دیده نشد. متواضع ،خوش بیان،خلیل، متفکر از ویژگی های وی بود.

روحانی همچنین گفت: روزها و خاطرات فراوانی از این بزرگواران به یاد دارم که بیان و توضیح آن از حوصله مجلس خارج است.

رییس جمهوری ادامه داد: ما به شهید رجایی ها و شهید باهنرها و به همه شهدای بزرگ از دولت اسلامی از اول انقلاب تا امروز افتخار می کنیم؛ به روح بلندشان درود می فرستیم و از خدا می خواهیم که راه و مسیر آنها را ادامه دهیم و اهداف و آرمانهای بلند آنها را که اهداف امام(ره) و ملت بود، پاس بداریم.

وی افزود: این جشنواره به عنوان تجلیل از خدمات برگزیدگان از دستگاه اجرایی است که البته این برگزیدگان کاملا نمادین است والا اگر بخواهیم همه برگزیده ها را در یک فضایی جمع کنیم، هم فضای وسیعی می خواهد و هم زمان بلندی برای نام آنها و تجلیل از آنها نیاز دارد.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم دولت، یعنی همه کارکنان. مقصود از دولت ، هیات دولت یا آن بیست سی نفری نفری که هفته ای چند بار دور یک میز جمع می شوند، آیین نامه تصویب می کنند، برنامه ها را بررسی می کنند و برکشور نظارت می کنند، نیست.

روحانی تصریح کرد: دولت یعنی همه آنهایی که برای اجرای برنامه دولت، مطالبات و خواست مردم به عنوان کارکنان این نظام، تلاش و خدمت می کنند. حتی دولت به معنای عام، اختصاص به دستگاه اجرایی ندارد. همه دستگاهها از قوه مقننه و قضاییه گرفته تا نیروهای مسلح و همه آنهایی که در نهادهای عمومی غیر دولتی تلاش می کنند، همه و همه در مجموع کارکنان دولت هستند.

وی تاکید کرد: هر کاری در کشور انجام می شود، نه کار رییس جمهور است و نه کار وزرا و معاونین؛ آن کار و خدمت تعلق به همه کارکنان دولت دارد، همه دست به دست هم می دهند .

رییس قوه مجریه اضافه کرد: اگر در کنار دولت، قوه مقننه نباشد، قانون لازم در اختیار ما قرار نگیرد، برنامه سالانه را تصویب نکنند، چگونه می توانیم برای مردم عزیزمان خدمت کنیم ؟

روحانی ادامه داد: اگر دستگاه قضایی در کنار ما نباشد، عدالت را مستقر نکند و پناهگاه مظلومین و آنهایی که می خواهند تظلم خواه باشند، نباشد، مگر می توان خدمتی را به این مردم ارایه داد؟

وی تاکید کرد: اگر نیروهای مسلح ایثارگر از مرز و بوم این کشور و از امنیت ملی دفاع نکنند، مگر می توان بدون امنیت ملی و اجتماعی، کاری را در این کشور به سامان رساند؟همه به نحوی در کشور مشغول خدمت و در تلاش هستند.

رییس جمهوری یادآور شد: اگر در این جشنواره از سه وزارتخانه تجلیل شد به آن معنا نبود که بقیه دستگاه ها از وظیفه خود چیزی را کم گذاشته باشند، همه دستگاهها تلاش و خدمت کردند اما در این یک سال که گذشت ما یک برنامه ویژه و بار خاصی را به دلایل شرایط کشورمان بر دوش این سه وزارتخانه گذاشتیم .

بار مادی و معنوی بیماری را باید کم کنیم

به گزارش ایرنا، روحانی در ادامه سخنان خود به معضل بخش سلامت کشور اشاره کرد و افزود: معضل سلامت معضلی بود که از روز اول با آن مواجه شدیم. همه شما کم و بیش در طول زندگی خود، اقوام و نزدیکان به تخت بیمارستان، مراجعه به پزشک، گاهی جراح و دستگاه های آزمایشی مبتلا بوده اند و می دانید که خود بیماری و تحمل بیماری، امید به شفا و ادامه زندگی، به راستی سخت است.

وی با اشاره به سخنی از پیامبر (ص) یادآور شد: پیغمبر (ص) فرمود آدم پیر می شود ولی یکی از چیزهایی که هیچ وقت پیر نمی شود و در دل آدم زنده است، امید به طول حیات است. شما به یک آدم 90 ساله هم که نگاه کنید آن هم دلش می خواهد که به او بگویید خدا بهت عمر بدهد. همانطوری که جوان بیست ساله طول عمر می خواهد، 80 ، 90 و 100 ساله هم طول حیات می خواهد . همه می خواهند زنده باشند و همه می خواهند سالم باشند.

رییس جمهوری اضافه کرد: به قول معروف آن دعایی که همه می کنند و می گویند که دست و پاگیر دیگران نشویم خدایا! یک طوری زنده باشیم و یک طوری پایان زندگی مان باشد یا بعضی ها می گویند خجالت دور و بری ها را نکشیم. بیماری و تحمل بیماری واقعا سخت است، حالا شما سختی ها را با پول و هزینه گزاف این بیماری که در کنار خودش دارد، ضمیمه کنید.

روحانی افزود: گاهی فردی در بیمارستان بستری می شود و ناچار است خودش یا یکی از نزدیکانش و گاهی مجبور می شود همه پس انداز زندگی اش را به خاطر آن بیماری پرداخت کند و چاره ای هم ندارد.

وی ادامه داد: نسبت به بیماران و آنها که نیاز به بیمارستان، پزشک، جراح، دستگاه های تشخیص برای تشخیص بیماری دارند، این وظیفه انسانی همه ما است که مقداری لااقل بار مادی را کم کنیم. بار معنوی اش سخت تر است.

رییس جمهوری اضافه کرد: آن چهره و لبخند پزشک است که می تواند بار معنوی را کم کند. آن امیدی که پزشک به بیمار می دهد می تواند آن بار معنوی را چه نسبت به خود بیمار و چه نسبت به اطرافیان کم کند.

روحانی یادآور شد: بعضی از پزشکان را دیده اید، وقتی اطرافیان می رسند و می پرسند آقای دکتر حال بیمار ما چطور است، می گوید هست، حالا وقت ندارم. نگاه نمی کند و به عجله می رود، یک پزشک هم هست که می پرسند و می گوید بله خوب است امیدتان به خدا باشد دعا کنید. ما همه کارمان را انجام دادیم بازهم انجام می دهیم.

وی گفت: آن بار سنگین روحی و روانی اطرافیان بیمار و بیمار را ، آن پزشکی که با لبخند و با نشاط و روحیه است، کم می کند.

رییس جمهوری ادامه داد: یک بار مادی وجود دارد که پزشک می گوید هر چه خوش اخلاق، جراح خوب، پزشک خوب باشم، پرستار خوبی باشم، دیگر از جیبم چقدر بدهم ؛ دولت باید کمک کند؛ بار سنگینی در این زمینه وجود داشت.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت این تصمیم را در حوزه سلامت گرفت ؛ این تصمیم هم نیاز به این داشت که دولت وقتی در یک بخش بار سنگینی را بر دوش می گیرد باید متوجه بقیه بخش ها باشد تا به آنها فشار فوق العاده وارد نشود، از طرف دیگر آن وزارتخانه ای که این بار را بر دوش می گیرد تنها هزینه، بودجه نیست بلکه نحوه اداره و خرج کردن مهم است که کار بسیار سخت و سنگینی است.

وی با بیان این که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این بار را بر دوش گرفت، اظهارداشت: البته دکتر قاضی زاده هاشمی هم با اصرار فراوان به دولت آمد و جزو وزیرانی است که پس از سه مرتبه درخواست راضی به بر دوش گرفتن بار مسوولیت شد.

رییس جمهوری همچنین گفت: طرح تحول سلامت بار سنگینی بود و دکتر قاضی زاده هاشمی و همکارانش این بار را بر دوش گرفتند.

روحانی یادآور شد: کاری نیست که یک نفر انجام دهد، همه آنهایی که در این زمینه تلاش می کنند تمامی پزشکان، پرستاران و متخصصان این بار مهم را بر دوش گرفتند که کار بسیار بزرگ و سنگینی در حوزه سلامت بود.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: الحمدالله امروز ما این بار مادی را کاهش دادیم و امیدواریم بتوانیم این راه را تا پایان ادامه دهیم، آقای نوبخت و همه بخش های دولت تلاش می کنند که انشاء الله این راه ادامه یابد و خیال مردم مقداری راحت باشد.

روحانی افزود: اکنون که بیمار به بیمارستان مراجعه می کند می بینید که مقداری از بار سنگین آنها سبک شده است؛ برخی از بیماران در آغاز اجرای این طرح در زمان تسویه حساب پولی به آنها برگردانده شد که باورشان نمی شد.

وی ادامه داد: بیماران می گفتند آیا اینجا یک جای دیگر، یک کشور دیگر است؟ آیا اینجا ایران است، آیا اینجا تهران است، اینجا کجاست؟ برخی از همین بیماران در زمان تسویه حساب از شدت خوشحالی اشک می ریختند.

رییس جمهوری با بیان این که لبخند یک بیمار برای همه کافی است، گفت: نمی دانید خدمت به مردم در پیشگاه خداوند چه اجر و مقامی دارد؟

حل مشکلات مردم به انسان روحیه می دهد

روحانی خاطرنشان کرد: بعضی وقت ها انسان که از کار زیاد، نقدهای غیر منصفانه و تخریب ها خسته می شود وقتی با خدای خود حرف می زند و می گوید خدایا توانستم مشکل یک نفر و یک قشر را حل و تمام کنم، آدم روحیه می گیرد.

وی همچنین اظهارداشت: خدا کند همه ما، خادمان این ملت و کارکنان به گونه ای موفق شویم که پایان روز کاری یک خوشحالی معنوی را کسب کنیم؛ خوشحالی معنوی مهم است؛ تنها آن حقوق، مزایا و فوق العاده نیست بلکه آن خوشحالی معنوی مهم است.

رییس جمهوری تصریح کرد: شما که مشکل یک نفر را بیش از وظیفه اداری حل می کنید، احساس معنوی کسب می کنید، وقتی بیشتر خدمت می کنید شب که به منزل می روید طور دیگری هستید و شب که به خواب می روید واقعا سر بر بالین استراحت گذاشته اید.

این کشور متعلق به مردم ایران است، بیت المال از آن مردم است

روحانی همچنین گفت: خدا نکند یک کارمند فردی را بیازارد یا نعوذبالله از کسی رشوه ای دریافت کند؛ چطور می تواند سر بر بالین استراحت بگذارد؛ وی باید سر بر بالین حسرت دنیا و آخرتش بگذارد؛ «یوم الحسرت» روز قیامت روز حسرت است برای آنهایی که از وقت و عمر و سمت خود درست استفاده نکردند.

وی تصریح کرد: نه فقط در زبان بلکه باور ما این شود که این کشور مال ملت ایران است؛ باید باورمان شود این پول بیت المال از آن ملت ایران است.

رییس جمهوری افزود: باید باورمان شود ما خادم مردم هستیم و آمده ایم خدمت کنیم تا این مهم باورمان نشود در عمل نمی توانیم به وظیفه خود عمل کنیم، این وظیفه سنگین است.

روحانی ادامه داد: این دنیا که مهم نیست، جشنواره های رجایی می آید و می رود؛ آن دنیا در پیشگاه خداوند و محضر همه خلق مهم است آنجا ما را می آورند «فی حلال ها حساب و فی حرام ها عقاب».

وی یادآور شد: اگر کار خوب کرده باشیم باید حساب پس دهیم و اگر ظلم کرده باشیم باید عذاب الهی را بکشیم.

رییس دولت تدبیر و امید همچنین در مورد عملکرد وزارت بهداشت گفت: کار بزرگ و سنگینی را این وزارتخانه بر دوش گرفته و امیدواریم ادامه یابد.

روحانی با بیان این که این بار سنگین روی دوش وزات بهداشت، وزیر و همکارانش است، از دکتر هاشمی و همکارانش و همه کسانی که در راه خدمت به مردم در زمینه سلامت در حال تلاش هستند که بخش بهداشت ، درمان و آموزش تشکر و سپاسگزاری کرد.

برخی قدم ها در ماه های آینده شکوفا می شود

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: از یک طرف دنیا فروش نفت ما را تحریم کرده بود که هنوز هم درآن شرایط تحریم هستیم، از طرف دیگر ظرفیت های تولید هم پایین آمده بود.

روحانی با بیان این که وقتی نفت را که نمی توانیم بفروشیم چه دلیلی دارد این همه تلاش برای افزایش ظرفیت کنیم، افزود: متاسفانه ظرفیت هم پایین آمده بود، مشکل سوم این بود که منابع مشترک ما را دیگران بردند، می بردند و ما هم تماشا می کردیم.

وی یادآور شد: البته مشکل مالی، فناوری و حضور نیافتن شرکت های خارجی همه دست به دست هم دادند که البته هنوز هم مشکلات سرجایش است و تمام نشده است،لازم بود چند کار فوری انجام شود.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: نخست این که بتوانیم نفت را سالم بفروشیم نه این که به آقایی بدهیم که نفت را بفروشد و پول آن را بردارد و متوجه نشویم، دو میلیارد، 2 میلیارد و600 میلیون دلار پول مردم کجا است و چه شد؟ البته قوه قضاییه پیگیر موضوع است و آن آقا هم زندان است که امیدواریم پول به بیت المال بازگردد.

روحانی ادامه داد: مهم این بود که بتوانیم نفت را بیش از حدی که قدرت های استکباری به ما تحمیل کرده بودند سالم بفروشیم و حساب شده که در این زمینه قدم های خوبی برداشتیم.

وی تصریح کرد: انشاءالله برخی قدم ها در ماه های آینده بذر افشانده شده، هم شکوفا می شود و به ثمر می رسد.

وی یادآور شد: مساله بعدی میزان ظرفیت بود، وقتی فردا تحریم برداشته شد باید بتوانیم نفت تولید کنیم و بفروشیم بنابراین ظرفیت را می بایست افزایش دهیم که در این زمینه هم قدم های خوبی برداشته شد.

رییس قوه مجریه ادامه داد: مساله دیگر این بود که با تلاش فوق العاده باید منابع مشترک را در نفت و گاز سرمایه گذاری می کردیم، در زمستانی که گذشت دیدم روزهایی که برف سنگین بارید و سرما افزایش یافت چهره آقای بیژن زنگنه وزیر نفت گرفته و گرفته تر می شد و از هواشناسی می پرسید چند روز دیگر هوا چطور می شود زیرا نمی توانست گاز را برساند و می ترسید به جز قطع گاز کارخانه ها و نیروگاه ها، گاز خانه های مردم هم قطع شود.

وی همچنین گفت: مشکل دیگر دولت این بود که بتوانیم گاز را به مقدار لازم تولیدکنیم و دغدغه زمستان هم نداشته باشیم و کم کم هم بتوانیم هر آنچه در تابستان عرضه کردیم در زمستان هم عرضه کنیم و کارخانه ها، نیروگاه ها و همه را تامین کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: آقای زنگنه می گوید تا پایان سال البته ما این را قبول نداریم و امیدواریم تا اول زمستان روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز بر تولید اضافه شود که این کار بزرگی است.

روحانی افزود: انشاءالله سال بعد هم 100 میلیون متر مکعب دیگر اضافه شود و در زمینه نفت هم اگر کسی آن طرف ها مسیرش بیفتد، می بیند که در چاه های نفتی هم دکل هایی اضافه می شود و این هم علامت هایی است که در تولید حرکت می کنیم.

وی همچنین گفت: البته با توجه به کاری که در زمینه مساله بنزین در وزارت نفت و محیط زیست انجام شد امروز می بینیم هوای تهران و تمام شهرهای بزرگی که بنزین یورو 4 مصرف می کنند نسبت به سال گذشته تغییر کرده است.

رییس جمهوری ادامه داد: نمی خواهم بگویم هوا سالم شده است در این زمینه خیلی کار داریم، اما محیط زیست از کارهای سنگینی است که بر دوش این بخش است و روز به روزاین بار سنگین ترمی شود، اما قدم بسیار بزرگی برداشته شده است و ادامه پیدا می کند.

روحانی همچنین به انتخاب وزارتخانه های امور خارجه، بهداشت، نفت به عنوان وزارتخانه های برتر در جشنواره شهید رجایی اشاره کرد و گفت: علت انتخاب این 3 وزارتخانه این است که امسال بار سنگینی بر دوش آنها گذاشتیم، البته معنایش این نیست باری که بردوش بقیه وزارتخانه ها است سبک تر باشد ، به نوبت از بقیه تلاشگران تشکر و تقدیر خواهیم کرد.

تعداد کارمندان دولت با خدمات ارایه شده، همخوانی ندارد

رییس جمهوری همچنین تصریح کرد: خدمتی که به مردم می دهیم حال هر چند عدد که هست باید با تعداد کارمندان دولت متناسب باشد.

روحانی ادامه داد: چند تحقیقی دیدم که البته به این تحقیق ها ایمانی ندارم و نمی توانم بر آنها تکیه کنم، یک تحقیقی می گوید خدمتی که امروز در ایران داده می شود با یک پنجم نیروی کار شدنی است، این موضوع را با کشورهای مختلف که امکانات فنی دارند مقایسه می کنند که ما باید آنها را فراهم کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: ممکن است این تحقیق دقیق باشد یا نباشد، ولی آنچه مسلم است، تعداد کارمندان با خدمت ما هم خوانی ندارد، بحث من این نیست که دولت را چقدر کوچک کنیم، اندازه دولت باید با خدمتی که داده می شود و نیاز جامعه ما متناسب باشد، متناسب سازی شود، قد و قواره دولت خیلی مهم است و باید در این زمینه تلاش و کار شود.

وی خاطر نشان کرد: دوم این که خدمتی که به مردم ارایه می دهیم عادلانه باشد. فردی که پای میز من آمده ، ارباب رجوع است و کار اداری دارد، به کدام جناح رای داده، به من کارمند چه ربطی دارد. برای کدام جناح است، در انتخابات به کدام نامزد رای داده است، به من کارمند چه ربطی دارد، به هرکسی که خواسته رای داده است. مال کدام قومیت است، به من چه ربطی دارد. مذهبش چیست آن هم به من ربطی ندارد.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: بین تمام مردم ایران، شهروندان ایرانی، برای خدماتی که دولت باید به آنها عرضه کند تفاوتی ندارند و همه یکسان هستند.
روحانی تاکید کرد: شیعه، سنی، مسلمان، ارمنی، یهودی، کرد، ترک، بلوچ، ترکمن و عرب هیچ فرقی با هم ندارند. ایرانی، ایرانی است.

وی ادامه داد: ایرانی آمده می خواهد شناسنامه بگیرد، تو چه کار داری. ایرانی آمده می خواهد جواز ساختمان بگیرد، ایرانی آمده می خواهد یک نقل و انتقالی انجام دهد، ایرانی آمده و شکایتی دارد، ایرانی آمده در بانک می خواهد حساب باز کند، ایرانی در بیمارستان خدمت درمانی می خواهد، بین آنها هیچ فرقی وجود ندارد.

رییس قوه مجریه یادآور شد: در عدالت باید همه را برابر و یکسان ببینیم و ما خادم کل ملت ایرانیم. یک بام و دو هوا نمی شود، همانطوری که در شب انتخابات همه مردم ایران را صدا می زنیم و با طبل و دهل و همه قومیت ها و لباس را در تلویزیون نشان می دهیم و از این می پرسیم که آقا، تو رای می دهی و از دیگری می پرسیم تو هم رای می دهی و به این و آن می گوییم از این جناح و آن جناح همه را ردیف می کنیم، چادری و با حجاب و بد حجاب و همه را ردیف می کنیم. این کار باید هر روز باشد. نمی شود شب انتخابات کل ملت ایران را دعوت کنیم و انتخابات که تمام شد، ما هستیم و یک قبیله؛ این گونه نمی شود.

وی تصریح کرد: این برخلاف عدالت، قانون اساسی، توصیه های امام (ره) و رهبر معظم انقلاب است و همه را باید یکسان ببینیم و خالصانه خدمت کنیم به مردم، عادلانه همه را نگاه کنیم.

گزارش عسگری آزاد از استخدامی ها بسیار تاسف برانگیز بود

رییس جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: البته این نکته ای که ما حدود 4 میلیون کارمند داریم، تردید نکنید این عدد بالا است؛ گزارشی هم محمود عسگری آزاد جانشین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری به دولت داده اند بسیار تاسف برانگیز بود، ولی باید بررسی شود.

روحانی افزود: براساس این گزارش در 8 سال گذشته حدود 500 هزار نفر استخدام شده اند که در چارچوب مقررات و قانون، اعلامیه و شرایطی که باید مدنظر قرار می گرفت، نبوده است.

وی ادامه داد: البته باید این موضوع بررسی شود و امیدوارم این عدد هرچه کمتر شود. از این 500 هزار نفر هرچه رقم پایین تر بیاید، من خوشحال می شوم.

وی خاطرنشان کرد: اما من به همه دولتی ها و کارمندها می گویم و خواهش می کنم اگر کسی امروز، دیروز یا در گذشته به حقوق مردم تخلف و تعدی کرده، باید تلاش کنیم با محاسبات قانونی آن را به دست عدالت بسپاریم.

رییس دولت تدبیر و امید همچنین گفت: در این مساله نباید تردید کرد، حق مردم، مال مردم و حقوق مردم است، به دستگاه های مختلف برویم و هرکجا که صالحی در این کار است، کار را به وی واگذار کنیم.

روحانی تصریح کرد:امروز هم ممکن است تخلف انجام شود، باید همین کار را انجام دهیم. دیروز هم اگر تخلف شده باید این کار را در چارچوب قانون و مقررات انجام دهیم.

راه حل نهایی مشکلات، دولت الکترونیک است

رییس قوه مقننه خاطر نشان کرد: البته راه حل مشکلات، دولت الکترونیک است. راه نهایی این است که ارتباط مردم با کارمندها به حداقل تقلیق پیدا کند.

روحانی از «محمدباقر نوبخت» معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری خواست تا در بحث استخدامی ها و اداری که البته مسوولیت مستقیم رییس جمهوری است، همه تلاش خود را بکند و از فناوری های مختلف استفاده کند.

وی همچنین اظهار داشت: رابطه مردم با کارمند باید کم شود و هرچه می توانیم باید ارتباط با پست و ایمیل باشد و هرچه ارتباط مستقیم بیشتر باشد، مشکلات این ارتباط زیادتر و حساسیت های بیشتر می شود.

رییس قوه مجریه اظهار داشت: باید کاری کرد که اگر کسی در اداره ای کار دارد، فقط با یک نفر تماس بگیرد، نه با 20 نفر؛ اگر 20 نفر تکه تکه کار یک نفر را انجام می دهند، یک نفر بنشیند و20 تا کار انجام دهد.

وی با تاکید بر سالم سازی محیط اداری گفت: ما باید محیط اداری اداری سالمی داشته باشیم تا در محیطی سالم بتوانیم خدمت قانونی و درست را به مردم ادا کنیم. راه ما راه شهید رجایی و باهنر و حتی بالاتر، باید راه ما حکومت مولایمان امیر المومنین علی (ع) و سیره نبی پیامبر اعظم (ص) باشد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: آنچه که اینجا به عنوان تشویق چند وزارتخانه انجام شد، کاری نمادین بود و من از همه کارمندان و همه وزارتخانه ها و همه آنهایی که خادم مردم هستند تشکر و قدردانی می کنم.

نخستین جشنواره شهید رجایی در دولت تدبیر و امید امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گشایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام