اخبار اداری و استخدامی

دستور روحانی در خصوص اجرای قانون جامع ایثارگران

دکتر روحانی: دستور اجرای قانون جامع ایثارگران صادر شده است.

قانون جامع خدمات ایثارگران در 8 فصل تنظیم شده که براساس فصل اول آن واژه‌هایی نظیر، ایثارگر، شهید، مفقود الاثر، جانباز، آزاده، اسیر، خانواده شاهد و خانواده‌ ایثارگر به صورت دقیق تعریف و تبیین می‌شود.

همچنین براساس این قانون، منظور از واژه‌ خدمات، مجموعه‌ای از تسهیلات و امتیازی است که دولت به پاس جزئی از رشادت‌ها و از خود گذشتگی‌های ایثارگران مشمول این قانون به آنان ارائه می‌کند.

در فصل دوم این قانون که به مسکن اختصاص دارد شرایط واگذاری مسکن و تسهیلات بانکی به ایثارگران مشخص خواهد شد و در فصل سوم که به بهداشت و درمان ایثارگران اختصاص دارد حدود خدمات بیمه درمانی همگانی و ارائه خدمات خاص درمانی به جانبازان و نوع عملکرد دستگاه‌های مربوط به بهداشت ایثارگران تعیین خواهد شد.

شناسنامه قانون | IMAGE635290377007343750

رییس جمهور در دیدار خانواده شهدا و ایثارگران هرمزگان گفت: ان شاءالله در همین ماه اسفند که البته ماه سختی نیز برای دولت است، بخشی از بدهی ها به خانواده های شهدا پرداخت خواهد شد و این کار در سال بعد نیز ادامه خواهد یافت و دولت اجرای این قانون را وظیفه خود می داند و در حد توان آن را اجرا خواهد کرد.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اینکه دولت در حد توان و با افتخار در خدمت خانواده های ایثارگران خواهد بود، گفت: قانون جامع ایثارگران به هر حال سالهاست که منتظر اجرا باقی مانده اما در جلسه دولت به جناب آقای شهیدی گفته ام و در اینجا هم اعلام می کنم که دستور اجرای آن صادر شده و دولت گام به گام و در حد توان به حول و قوه الهی آن را اجرا خواهد کرد.

این در حالی است که پیش از این، امین زاده، معاون حقوقی رییس جمهور در پاسخ به مکاتبه حجت الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی، رییس بنیاد شهید در خصوص نحوه اجرایی کردن این قانون، اجرای آن را منوط به تأمین مالی و تدوین آیین نامه های اجرایی لازم نموده است؛ در حالی که این امر تا کنون تحقق نیافته است.

الهام امین زاده، معاون حقوقی رییس جمهور، اخیراً طی بخشنامه شماره 153881/21146 مورخ 4/10/1392 مفاد مکاتبه خود با آقای شهیدی محلاتی در این باره را به صورت بخشنامه به کلیه دستگاه های اجرایی اعلام کرده و تا تأمین اعتبار مالی مورد نیاز و تدوین آیین نامه های قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، آن را قابل اجرا ندانسته است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس، از اجرایی شدن لایحه جامع خدمات ایثارگران خبر داد و گفت: با توجه به پیگیری‌های دولت و مجلس،‌ قرار است از اوایل سال آینده این لایحه اجرایی شود. 

امیر خجسته در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت،‌ درباره آخرین وضعیت اجرای لایحه جامع خدمات ایثارگران،‌ افزود: با پیگیری‌های دولت و مجلس‌ قرار است این لایحه از اوایل سال 93 شکل اجرایی به خود گیرد.

نماینده مردم همدان،‌ فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی،‌ با تاکید بر اینکه لایحه جامع خدمات ایثارگران حق ایثارگران است، ادامه داد: با توجه به بودجه‌ای که در مجلس به ایثارگران اخصاص داده شد اعضای فراکسیون ایثارگران طی جلساتی با دکتر روحانی و معاون اول وی و همچنین نوبخت معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور در خواست داشتند تا این لایحه هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با انتقاد از اینکه اجرایی شدن دیرهنگام لایحه جامع خدمات ایثارگران ظلم بزرگی به این قشر از جامعه و خانواده شهدا بود،‌ تصریح کرد: متاسفانه با وجود آنکه این لایحه در سال 92 تصویب شد اما هیچ بخشی از آن اجرا نشد که همین امر مشکلاتی را برای ایثارگران پدید آورد.

خجسته درباره پیگیری معوقات ایثارگران، افزود: سالیان سال است که ایثارگران منتظر دریافت مطالبات خود هستند و بر این اساس با پیگیری‌های فراکسیون ایثارگران مجلس و همکاری حجت‌الاسلام شهیدی رئیس جدید بنیاد شهید قسط اول این مطالبات پرداخت شد و قرار است قسط دوم این معوقات نیز هرچه سریع‌تر پرداخت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام