بیمه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی- ریالی (بخشنامه شماره 139848/92 مورخ 12/05/1392 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران)

دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی- ریالی (بخشنامه شماره 139848/92 مورخ 12/05/1392 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران)

جهت اطلاع مدیران عامل محترم کلیه بانک های دولتی، غیردولتی (به استثنای بانک های قرض الحسنه مهر ایران و رسالت)، شرکت دولتی پست بانک و مؤسسه اعتباری توسعه ارسال گردید.

با سلام؛

احتراماً، به استحضار می رساند؛ پیرو ابلاغ بخشنامه شماره 244700/91 مورخ 15/9/1391 با عنوان «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی-ریالی» و نیز بخشنامه شماره 277102/91 مورخ 17/10/1391 با عنوان «ضوابط ناظر بر تعرفه های بانکی اعتبار اسنادی داخلی- ریالی» به آن بانک/ مؤسسه اعتباری غیربانکی، با هدف تبیین و ارائه تمامی رویدادهای مالی مرتبط با اعتبار اسنادی داخلی- ریالی و همچنین ایجاد وحدت رویه در نحوه ثبت حسابداری رویدادهای مزبور، دستورالعملی تحت عنوان «دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی- ریالی»، مشتمل بر سه بخش، به شرح زیر تهیه و تدوین و در نهمین جلسه مورخ25/3/1392 کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصویب گردید:

– بخش اول: عملیات حسابداری اعتبار اسنادی داخلی- ریالی در قالب عقد مرابحه؛

– بخش دوم: عملیات حسابداری اعتبار اسنادی داخلی- ریالی در قالب عقد استصناع؛

– بخش سوم: عملیات حسابداری تنزیل اعتبار اسنادی داخلی- ریالی مدت دار در قالب عقد خرید دین.

در دستورالعمل مورد اشاره تلاش شده است، تمامی رویدادهای مالی مرتبط با فرآیند اعتبار اسنادی داخلی- ریالی در بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، بالاخص بانک گشایش کننده و بانک تنزیل کننده به نحو مطلوبی ملحوظ نظر قرار گیرد و از رهگذر آن، وحدت رویه، ثبت دقیق رویدادهای مالی مربوط به اعتبار اسنادی داخلی- ریالی و نهایتاً ارتقاء شفافیت صورت های مالی شبکه بانکی کشور حاصل گردد.

بدیهی است، با عنایت به فراز پایانی دستورالعمل مورد اشاره مبنی بر لازم الاجراء بودن مفاد آن در خصوص اعتیارات اسنادی داخل- ریالی که از تاریخ 15/10/1391 به بعد گشایش شده اند، آن بانک/ مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است؛ در چارچوب مفاد بندهای (39) و (40) استاندارد حسابداری شماره (6) با عنوان «گزارش عملکرد مالی»، ثبت های حسابداری اصلاحی لازم را وفق مفاد دستورالعمل ابلاغی، در دفاتر خود اعمال نماید.

با عنایت به موارد فوق، ضمن ارسال یک نسخه از «دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی- ریالی»، خواهشمند است دستور فرمایند، ضمن تهمید مقدمات اجرای موارد مطروحه، مراتب به قید تسریع، به تمامی واحدهای ذی ربط آن بانک/ مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن، تأکید و نظارت دقیق گردد.

اداره مطالعات و مقررات بانکی

مرتضی ستاک – محمد خدایاری

فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام