آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی: دستگاه‌های اجرایی مسئول ثبت تاریخ خود هستند

همایش تاریخ شفاهی صبح امروز (دوشنبه) با حضور اشرف بروجردی مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و محسن حاجی میرزایی دبیر هیأت دولت در محل ساختمان آرشیو ملی برگزار شد.

شناسنامه قانون | 150815680908734000

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، بروجردی در آغاز سخنان خود ضمن سپاسگزاری و تکریم اصحاب معرفت و فرهنگ از زحمات کسانی که در ثبت هویت این سرزمین و تولید اسنادی که آیندگان از آن بهره خواهند برد قدردانی کرد.

او گفت: تلاش های دست اندر کاران در زمینه ثبت وقایع تاریخی به ما میراثی می دهد که بتوانیم به پشتوانه آنها بگوییم امت ما سرشار از فهم و درایت و معرفت است؛ میراثی که ما نیز باید آن را برای آیندگان به ودیعه بگذاریم. این امر مسولیتی سنگین است و تلاش همه دستگاه های اجرایی و افراد که در نهادهای تصمیم گیر در ساختار نظام اسلامی با دستورالعمل و اقداماتی انجام می دهند، شایان تجلیل و تشکر است.

بروجردی با اشاره به قرآن کریم که مهم ترین باور فرد مسلمان در آن نهفته است، آن را سرشار از نشانه ها و مفاهیمی دانست که به خوبی نشانگر بار مسولیت ما برای به میراث گذاشتن دانسته ها برای آیندگان است که به موجب آن اهل تعقل پند گرفته و به اطرافیان و آیندگان انتقال دهند.

وي داستان انبیا را نمونه ای برای تدبر و تعقل و آموزندگی خواند که وجه عبرت و پندآموزی برای حال و آیندگان است و افزود: روایت های متعدد واقعه کربلا را به عنوان نمونه می توان مثال زد که نیاز انسان را به درک از حقیقت و فکر و باور صحیح نشان می دهد.

مشاور ریاست جمهور و رییس سازمان کتابخانه ملی در ادامه گفت: مسولانی که در دستگاه‌های اجرایی رویکردها و گفته‌ها را به ترسیم درآورده و به یادداشت تبدیل می‌کنند به عنوان پشتوانه ملت برای آیندگان آن را به ودیعه می گذارند.

او افزود: در بیان تاریخ واقعیت ها و حقایق نهفته است. وقایع گفته می شوند و حقایق پنهان می مانند. با توجه به اینکه امروزه مراکز بسیار و افراد زیادی مشغول تاریخ نگاری هستند، امر بیان حقیقت در تاریخ واقعی اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که تاریخ‌نگار می تواند با رویکرد خود تاریخ را به گونه ای دیگر غیر از آنچه حقیقت دارد نمایش دهد.

او افزود: کار سخت تاریخ نگاران به خصوص در حوزه تاریخ شفاهی این است که امکان به فراموشی سپ‍رده شدن حافظه ها وجود دارد و از این رو است که دستگاه های اجرایی مسول هستند به طور مرتب و مکرر تاریخ دستگاه های ذیربط خود را بنویسند.

بروجردی در پایان ضمن تشکر از حضور حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت در این همایش خواستار ادامه توفیق و نتیجه بخشی هشتمین کارگاه تاریخ شفاهی شده و ابراز امیدواری کرد تا حاصل اقدامات و تلاش های گذشته را به بحث و مقایسه گذاشته تا بتوان بهترین روش ها را از آن استخراج کرد. چراکه با ارزیابی نظریات مختلف بهترین ها از آن متولد می شود و طی آن اندیشه نوینی متولد می شود که می تواند راه گشا باشد.

حاجی میرزایی دبیر هیات دولت در ادامه این همایش گفت: یکی از دغدغه هایی که ذهن اندیشمندان را به خود مشغول کرده این است که فرآیند ‍‍پیشرفت چگونه اتفاق می افتد.

او در ادامه گفت: با پی بردن به این موضوع می توانیم تفاوت به موفقیت رسیدن همه جوامع را بررسی کنیم و از طرفی هم نیز برای رسیدن به موفقیت باید این موضوعات را بدانیم و بشناسیم.

حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه دنیا شاهد تحولات لحظه ای گوناگون است گفت: اندیشمندان معتقد هستند ظرفیت یادگیری جامعه هر چقدر افزایش پیدا کند، جامعه پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

دبیر هیات دولت با بیان اینکه یادگیری برای جامعه مانند نفس کشیدن است اضافه کرد: اگر مانند نفس کشیدن، جامعه لحظه ای از یادگیری غافل باشد، با کاستی روبرو می شود.

او افزود: تاریخ شفاهی گام مثبتی برای یادگیری جامعه است و این موضوع مقدمه ای برای مدیریت دانش در جامعه خواهد بود. همه ما باید بیاموزیم که چگونه باید از ظرفیت ها استفاده کنیم.

حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه منابع طبیعی و نیروی انسانی ظرفیت های جامعه محسوب می شوند افزود: شاخصه یادگیری امکان استفاده بهتر از هردو ظرفیت را فراهم می کند.

وی افزود: اندیشمندان معتقدند ناب ترین دانش از حاصل تجربیات انسان ها به دست می آید. انسان ناتوان کسی است که از افراد یاد نمی گیرد و انسان ناتوان تر کسی است که از خودش هم یاد نمی گیرد. هیچ کس نمی تواند مانند خود انسان، خود را مورد ارزیابی قرار دهد.

حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه استخراج نهفته در تجربیات، مدیریت دانش تلقی می شود افزود: ما نیازمند این دانش هستیم تا تجربیات گذشتگان را فراموش نکنیم و اشتباهات آن ها را تکرار نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام