آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

اخبار افزایش 50 درصدی سقف حداکثر امتیاز قانون مدیریت خدمات کشوری

امسال درحالی آزمون چهارمین دوره استخدام فراگیر دستگاه‌های دولتی در کشور برگزار می‌شود که اشتغال‌زایی در صدر مسوولیت‌های حساس دولت در سال جاری قرار دارد.

شناسنامه قانون | ansari43

امسال درحالی آزمون چهارمین دوره استخدام فراگیر دستگاه‌های دولتی در کشور برگزار می‌شود که اشتغال‌زایی در صدر مسوولیت‌های حساس دولت در سال جاری قرار دارد. بر این اساس طبق گفته رییس سازمان اداری و استخدامی کشور امسال حدود 11هزار نفر از طریق آزمون استخدامی فراگیر جذب 15دستگاه اجرایی کشور خواهند شد.

جمشید انصاری در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: 50 درصد این استخدام‌ها مربوط به آموزش و پرورش و مابقی مربوط به سایر دستگاه‌ها ازجمله سازمان پزشکی قانونی، سازمان دامپزشکی، وزارت امور خارجه، بیمه مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مسکن و سازمان بنادر و دریانوردی است.

وی تصریح کرد: چهارمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور سوم شهریور امسال در تهران و مراکز استان‌ها به صورت همزمان برگزار می‌شود و کارت شرکت در این آزمون که مراحل ثبت‌نام آن انجام شده در تاریخ 31 مرداد ماه روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh. org قرار می‌گیرد.

انصاری تصریح کرد: اغلب قریب به اتفاق شغل‌ها، محدودیت جنسیتی برای پذیرش ندارند و برای داوطلبان زن و مرد امکان رقابت وجود دارد.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: قبل از دولت یازدهم، برخی دستگاه‌های اجرایی مجوزهایی از مجلس شورای اسلامی یا دولت وقت گرفته و از افزایش موضوع بند الف ماده 50 قانون توسعه پنجم(مصوب 1389) در مورد افزایش امتیازات حقوق مبنا استفاده کردند؛ درحالی که برخی که تقریبا نصف کارکنان دولت را در برمی‌گیرند از این افزایش‌ها استفاده نکردند.

انصاری افزود: برای برقراری عدالت در پرداختی به کارکنان دولت، مصوبه هیات وزیران در مورد افزایش 50 درصدی سقف حداکثر امتیاز مواد 65، 66، 68 و 71 قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح می‌کند، افزایش‎‌های موضوع این مصوبه پس از کسر افزایش‌های قبلی قابل اعمال است.

مطابق بند الف ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه، هیات وزیران به عنوان مرجع تصویب افزایش سالانه ضریب حقوق کارکنان مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری (به نحوی که درج تفاوت تطبیق موضوع فصل دهم قانون یاد شده مانع افزایش نباشد) و تصویب افزایش جداول و امتیازات و میزان فوق‌العاده‌های موضوع فصل دهم قانون یاد شده(در مورد حقوق و مزایا) ازجمله تسری فوق‌العاده ایثارگری در مورد فرزندان شهدا حداکثر تا 50 درصد  و تعیین عیدی و پاداش 6 ماهه فقط برای کارکنانی که به تشخیص دستگاه مربوط خدمات برجسته انجام داده‌اند و تعیین موارد و سقف کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم با رعایت ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود. مصوبات هیات وزیران، شورای حقوق و دستمزد و شورای توسعه مدیریت در سقف اعتبارات مصوب مندرج در بودجه‌های سنواتی است.

انصاری اضافه کرد: دستگاه‌هایی که از این افزایش‌ها استفاده نکرده‌اند پس از طی مراحل قانونی می‌توانند آن را برای کارکنان خود برقرار کنند اما تاکنون هیچ دستگاهی این مراحل را سپری نکرده است.

با وجود این به گفته این مقام مسوول، مصوبه هیات وزیران در مورد افزایش 50 درصدی سقف حداکثر امتیاز مواد 65، 66، 68 و 71 قانون مدیریت خدمات کشوری فقط سقف امتیازات را اضافه کرده و تکلیفی در مورد افزایش حقوق کارکنان ایجاد نمی‌کند بلکه یک اختیار می‌دهد.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: این اختیار را دولت قبلا هم داشت حتی در برخی موارد کمتر از سقف موجود استفاده شده بود که سقف اضافه شد. مثلا در جدولی تا 6 هزار امتیاز اختیار داشتیم و هنوز به آن نرسیده بودیم که سقف 9هزار امتیاز شد. اما وقتی سقف را بالا می‌برند هیچ الزامی برای استفاده از آن اختیار ایجاد نمی‌شود.

انصاری با اشاره به اینکه تصمیم‌های دولت براساس واقعیات نظام اداری و بودجه‌یی کشور گرفته می‌شود ضمن تاکید بر اینکه مصوبه مذکور، الزامی برای اینکه مبلغی به حکم فردی اضافه شود، ایجاد نمی‌کند، ادامه داد: تصمیم‌گیری درباره افزایش امتیازهای کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری روال عادی خودش را دارد و تصمیم‌گیری در این باره که هر گروه از کارکنان در دستگاه اجرایی به چه میزان از افزایش امتیازات بهره‌مند بشود، مراحل قانونی خودش را دارد که باید طی شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ابلاغ مصوبه افزایش سقف امتیازات حقوق مبنای کارکنان دستگاه‌های مشمول مدیریت خدمات کشوری در اسفند ماه 1395 مراحل قانونی که باید برای افزایش امتیازات کارکنان انجام شود اکنون به کجا رسیده، گفت: کارکنان هر دستگاهی باید از بخش اداری دستگاه خود سوال کنند و چنانچه دستگاهی در اجرای این بخشنامه‌ها ابهامی دارد باید به طور رسمی از سازمان اداری و استخدامی کشور سوال کند.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به این سوال که تکلیف مستمری بازنشستگی کسانی که از سال 1396 بازنشسته می‌شوند و از اضافه کار آنها تا سال 1393 حق بیمه کسر شده است، چیست، گفت: باید این سوال را از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بپرسید، موضوع به صندوق‌های بازنشستگی مربوط است.

این درحالی است که با پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هیات وزیران آیین‌نامه اجرایی قسمت دوم ماده 59 قانون برنامه 5 ‌ساله پنجم توسعه در مورد نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی کارکنان مشمول تامین اجتماعی که تا 17تیر ماه 1393 از اضافه کار آنها کسور بازنشستگی کسر شده را تصویب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام