فروشگاه کتاب استخدامی اداری ها
اخبار اداری و استخدامی

دکتر نوبخت: تفکیک وزارت‌خانه‌ها ادامه دارد/ طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه مخالف صریح قانون اساسی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر محمدباقر نوبخت طبق سنت جلسات گذشته با ارائه آماری از وضعیت اقتصادی کشور جلسه پرسش و پاسخ سخنگوی دولت را آغاز کرد.

شناسنامه قانون | nobakht6

او درباره رشد اقتصادی کشور بر اساس سال پایه 90 گفت: مرکز آمار ایران رشد اقتصادی را با محاسبه نفت 11.1 درصد اعلام کرد و رشد اقتصادی بدون نفت را 6.4 درصد اعلام کرد. رشد گروه کشاورزی 2 درصد و رشد گروه صنعت 18.1 درصد است. رشد نفت و گاز طبیعی بیش از 35 درصد است و رشد بخش ساختمان منفی 12 درصد و رشد خدمات 5.9 درصد است.

وی در ادامه گفت: سال پایه اگر از سال 76 به سال 90 منتقل شود، منطقی و واقع‌گرایانه‌تر است.

او با اشاره به اینکه نرخ تورم تیرماه 7.6 است گفت: به نسبت خردادماه، 2دهم واحد درصد افزوده‌شده. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در تیرماه با نیم درصد تقلیل به 7.4 درصد رسیده است.

دکتر نوبخت گفت: این افزایش اندک مربوط به افزایش‌های چندماهه بوده و می‌توان گفت نرخ تورم حدود 7 درصد باقی‌مانده و دولت تلاش می‌کند نرخ تورم را تک‌رقمی نگه دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه دولت دنبال ایجاد 950 هزار شغل جدید در کشور است، گفت: درصورتی‌که به این هدف نرسیم ضمن افزایش تعداد بیکاران، شاهد کاهش رشد اقتصادی خواهیم بود.

خرید تضمینی گندم ادامه دارد

دکتر نوبخت گزارشی هم درباره خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم 1300 تومان ارائه کرد و گفت: پرداخت یارانه روی خرید گندم باعث می‌شود سالانه 15000 میلیارد تومان پرداخت کنیم. شاید کسی توصیه کند با واردات گندم، هزینه کمتری متحمل می‌شویم ولی ما این ارقام را جزء هزینه‌های جاری نمی‌دانیم. برخی دوستان می‌گویند هزینه جاری زیاد می‌شود، ولی بگویید کدام هزینه جاری را باید کم کرد.

او با اشاره به اینکه نمی‌توان از حقوق معلمان یا بازنشستگان کاست، گفت: نمی‌شود از سیستم بهداشت یا بودجه دفاعی کشور کم کرد. عده‌ای می‌گویند چرا به گندم یارانه می‌دهید. ما ازنظر مبانی با واردات گندم موافق نیستیم. اقتصاد ما در چهارچوب اقتصاد مقاومتی فعال است و واردات گندم قابل‌قبول نیست.

دکتر نوبخت با ارائه گزارش خرید 7 میلیون و 250 هزار تن گندم گفت: ارزش این خرید 9 هزار و 490 میلیارد تومان است که تاکنون 7 هزار و 730 میلیارد تومان آن پرداخت‌شده است. این خرید زمانی از سوی دولت انجام می‌شود که ماه‌های اول سال است و ورودی خزانه با کندی مواجه است و طرح‌های عمرانی با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

دکتر نوبخت گفت: هر دو میزان رشد اقتصادی بر پایه سال‌های 76 و 90 محاسبه می‌شود. ازاین‌پس می‌خواهیم آمار اقتصادی بر پایه سال 90 عنوان شود.

وی با اشاره به آمار تحویل 52 هزار و 313 دستگاه تاکسی نو به ناوگان حمل‌ونقل گفت: تعداد حواله‌های صادره ممکن است بسیار بیشتر باشد ولی ما جایگزینی نهایی تاکسی را مدنظر داریم.

تکذیب مشورت گرفتن از شهرام جزایری

دکتر نوبخت در پاسخ به یک سؤال درباره کمک گرفتن از شهرام جزایری گفت: دولت از طریق اهرم‌های بودجه‌ای در حال تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی است. بنابراین این سخنان، نادرست و مخدوش کردن فعالیت‌های دولت است. مردم از این سخنان زیاد شنیدند و در انتخابات، تصمیم گرفتند و رأی قاطع‌تر خود را به دکتر روحانی دادند و ایشان بر سر پیمان با مردم هستند.

واکنش دولت به تحریم‌های آمریکا

خبرنگاری درباره احتمال افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه پرسید. سخنگوی دولت گفت: در ارتباط با هر نوع نقض برجام اعم از اعمال تحریم‌هایی که در برجام لغو شده، باید گفت این مسائل قطعاً نقض برجام است و کمیته‌ای مرتباً این مسائل را رصد می‌کند. در هفته‌های گذشته موارد اجرای برجام بررسی شد. تردید نکنید از حقوق ملی نخواهیم گذشت و در صورت دریافت گزارش رسمی از کارگروه مربوطه، اقدام قاطع انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به بیانیه اخیر کاخ سفید گفت: مداخله در احکام قوه قضاییه ایران، بی‌اساس است و پاسخ ما روشن است که به درشت‌گویی هیچ توجهی نمی‌کنیم.

دلیل افزایش مصرف بنزین

سؤالی درباره دلیل افزایش مصرف بنزین پرسیده شد. سخنگوی دولت گفت: آنچه وزارت نفت بیان کرد، منطقی است، تعداد خودروها افزایش‌یافته و سوخت هم بیشتر مصرف می‌شود. همچنین باید در نظر داشت کارت سوخت در صورتی مصرف را کم می‌کند که سقف برای مصرف گذاشته شود. صرف داشتن کارت سوخت، مصرف را کم نمی‌کند.

او درباره تبدیل واحد ریال به تومان گفت: قانون پولی ما مربوط به 50 سال پیش است. این قانون به‌روز شده و تحویل مجلس شد. در یکی از مواد این قانون، تبدیل ریال به تومان مطرح‌شده. برخی افراد به بقیه 80 ماده توجه نمی‌کنند. البته می‌توانند روی این ماده موافقت یا مخالفت کنند. مجلس خواهان تغییر قانون پولی کشور بود. بهتر است ما و مجلس استدلال کنیم تا مردم قضاوت کنند چه کسی منطقی‌تر صحبت می‌کند.

او با اشاره به اینکه پول رسمی ریال است ولی در دادوستد، مردم با تومان عمل می‌کنند، توضیح داد: همیشه ما هم اعداد و ارقام را برحسب تومان می‌خوانیم. همان چیزی که مردم سالیان سال عمل می‌کنند را می‌گوییم. برخی می‌گویند می‌خواهیم تورم ایجاد کنیم یا همه پول‌ها را عوض کنیم. اصلاً این‌طور نیست. رفته‌رفته می‌شود همراه با سیاست نو کردن اسکناس‌ها، اقدام به تغییر واحد پولی کنیم. قرار نیست پول‌های رایج از دور خارج‌شده یا 3000 میلیارد تومان خرج تغییر اسکناس‌ها و مسکوکات کنیم. این تغییر ارتباطی با بحث صفرهای واحد پولی ندارد، فقط می‌خواهیم محاسبات را منطقی‌تر کنیم. البته چه اشکالی دارد رسانه ملی مصاحبه کند ولی تخفیف دادن اصلاح قانون مالی و پولی به تغییر ریال به تومان درست نیست.

او در ادامه گفت: اصلاح قانون پولی و بانکی فقط تبدیل ریال به تومان نیست. 80 و چند ماده در حال تغییر است و دولت منطق روشنی دارد.

نظر دولت درباره طرح توزیع مواد مخدر

سؤالی درباره طرح توزیع مواد مخدر توسط دولت مطرح شد. دکتر نوبخت گفت: اجازه بدهید مجلسیان دراین‌باره اظهارنظر کنند و وقتی بحث جدی شد، دولت پشت تریبون اظهارنظر خواهد کرد.

برنامه دولت برای بنزین چیست؟

خبرنگاری درباره برنامه دولت برای مصرف بنزین پرسید. سخنگوی دولت گفت: ما طرحی برای محدودسازی مصرف بنزین نداریم. همچنین در بحث هدفمندی یارانه‌ها در آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده 14 قانون بودجه در دست اجراست و می‌توان پس از تصویب این آیین‌نامه نسبت به همه موارد با قاطعیت نظر داد.

دکتر نوبخت درباره حج امسال گفت: مسئولان سعودی تأکید کرده‌اند بر تعهدات خود درباره حجاج پایبند هستند.

تداوم تعامل دولت با سایر قوا

اقدامات دولت برای حفظ وحدت قوا، بخش دیگری از سخنان سخنگوی دولت بود. دکتر نوبخت گفت: جلسات دوجانبه بین رئیس‌جمهور و روسای قوا به همراه میزبانی آقای دکتر روحانی از نمایندگان محترم مجلس که اخیراً برگزار شد نشان‌دهنده وحدت قواست. همچنین در شورای عالی امنیت ملی، روسای قوا درباره مسائل کشور مشغول رایزنی هستند و با صمیمیت مشغول حل‌وفصل مشکلات کشور هستند.

او درباره حضور اقلیت‌ها در کابینه جدید گفت: هیچ منعی برای حضور شایستگان در کابینه وجود ندارد. امیدواریم همان‌طور که الان شایستگان به کشور خدمت می‌کنند، در آینده هم این‌طور باشد. امیدواریم چینش کابینه تا پایان این ماه، مشخص‌شده و ان‌شاء‌الله مجلس هم کابینه جدید را قطعی کند. هم‌اکنون چند مدیر سازمان برنامه‌وبودجه از برادران اهل سنت و خانم‌های پرتلاش همکار ما هستند و در صورت لزوم این مسائل قابل‌گسترش است. اصلاً تفکیک‌های مذهبی، قومی و جنسیتی وجود ندارد.

تبدیل سازمان برنامه‌وبودجه به وزارتخانه

دکتر نوبخت درباره تبدیل سازمان برنامه‌وبودجه به وزارتخانه گفت: امور اداری و استخدامی کشور متعلق به شخص رئیس‌جمهور است. لذا تبدیل سازمان برنامه‌وبودجه به وزارتخانه قابل‌طرح نیست و بعید است هیئت‌رئیسه مجلس آن را بپذیرد چون مخالف صریح قانون اساسی است.

دیدار رئیس‌جمهور با مجلسیان

سؤالی درباره سهم خواهی مجلس از رئیس‌جمهور مطرح شد. دکتر نوبخت گفت: این سخنان سخیف است. دیدار رئیس‌جمهور با نمایندگان مجلس فرصت آشنایی نزدیک با نظرات آن‌هاست. عدم تشکیل جلسه فراکسیونی از مجلس با رئیس‌جمهور به معنی بی‌توجهی به فراکسیون‌ها نیست. ما از نظرات همه باخبریم و آقای رئیس‌جمهور با توجه به نظرات ارزشمند هر 3 فراکسیون کابینه آینده را تعیین خواهد کرد.

تفکیک وزارتخانه‌ها ادامه دارد

دکتر نوبخت درباره تفکیک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر سهم دولت به ایجاد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد، مأموریت دولت نیز تنها سیاست‌گذاری خواهد کرد. الان وزارت صنعت مجدداً مدیریت برخی واحدهای تولیدی را در اختیار دارد. ضمن احترام به نمایندگان می‌پرسم در امور اجرایی دست ما بیشتر در کار است یا نمایندگان محترم در مجلس؟

او در ادامه به تفکیک وزارتخانه‌های راه، مسکن و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد.

منشور حقوق شهروندی اجرایی می‌شود

سؤالی درباره منشور حقوق شهروندی مطرح شد. سخنگوی دولت گفت: رئیس‌جمهور ضامن اجرای قانون اساسی است و نوشتن حقوق شهروندی در منشور مربوطه هم قابل‌تحسین است. اینکه باید از همکاری قوه قضاییه استفاده شود، سخن درستی است. باید همه کارها را با همدیگر انجام دهیم. این‌طور نیست ما به کمک قوه قضاییه نیاز نداشته باشیم. ظرفیت بزرگ قانونی در قوه قضاییه وجود دارد که ما از این ظرفیت برای احقاق حقوق شهروندی استفاده خواهیم کرد. این منشور که حقوق شهروندان در آن آورده شده، با همکاری قوای دیگر اجرا خواهد شد.

چرا سقف وام مسکن زوج‌ها افزایش نیافت؟

خبرنگاری درباره عدم اجرای مصوبه افزایش سقف وام مسکن زوج‌ها پرسید. دکتر نوبخت پاسخ داد: حضور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در شورای پول و اعتبار به همین دلیل است تا بر اجرای مصوبات نظارت کند. امروز جلسه شورای پول و اعتبار است و مسئله را در این شورا دنبال می‌کنیم و به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

بهانه‌جویی آمریکا در اجرای برجام

سؤالی درباره اقدامات اخیر آمریکا برای مخدوش کردن برجام مطرح شد. دکتر نوبخت در پاسخ گفت: توضیح واضحات است که اغراض دولت آمریکا برای مانع‌تراشی در اجرای برجام را بیان کنیم. آن‌ها جز قدرت و اقتدار از سوی جمهوری اسلامی ایران نخواهند شنید. در منافع ملی همه کنار همدیگر هستیم و جایگاه قانونی شورای عالی امنیت برای رصد و بررسی انجام برجام مشخص است.

نامه اقتصاددان‌ها درباره ترکیب اقتصادی دولت

خبرنگاری درباره نامه 70 اقتصاددان به دولت و تغییرات احتمالی دولت سؤال کرد. دکتر نوبخت در پاسخ گفت: نفیا یا اثباتا مسائلی درباره افراد بیان می‌شود. همه این اظهارات مثبت است. ان‌شاء‌الله ترکیبی برای کابینه فراهم خواهد شد تا کارها بهتر انجام شود. ممکن است اقتصاددان‌های دیگری نظرات دیگری داشته باشند. هدف همه خدمت است ولی راهه‌ای مختلفی پیشنهاد می‌شود. ما برای همه احترام قائلیم و همه نظرات را آقای رئیس‌جمهور می‌شنوند.

تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها

سؤالی درباره تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد. دکتر نوبخت گفت: همه مصادیق کارهای این سازمان روی کاغذ موجود است. هرماهه منابع و مصارف مشخص است. تحقیق و تفحص یعنی چه؟ همه‌چیز شفاف است و من نهایتاً در جلسه آینده همه منابع و مصارف را روی سایت سخنگو قرار می‌دهم.

او در ادامه گفت: اینکه بیان می‌شود چرا پول تولید داده نشد، در قانون مشخص است. هم‌اکنون 5 هزار میلیارد تومان از خزانه برمی‌داریم تا به‌صورت نقدی روی یارانه نقدی بگذاریم و به مردم بدهیم. دیگر پولی نمی‌ماند. مگر اینکه پرداخت یارانه را به زیر 30 هزار میلیارد تومان کاهش دهیم. سال گذشته 765 میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای طرح تحول سلامت و نظام تولید کمک شد. البته تحقیق و تفحص حق مجلس است و این سازمان هم سؤالات مجلس را به‌دقت پاسخ خواهد داد.

او درباره تضمین برخی وام‌ها از طریق یارانه هم توضیح داد: این‌طور نیست امسال سال پایانی پرداخت یارانه باشد. امسال احکام بودجه مشخص است و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه ششم هم رهنمودهایی درباره هدفمندی یارانه‌ها بود. لذا برای بانک‌ها نگرانی برای قطع یارانه وجود ندارد.

ارزیابی تیم اقتصادی دولت

خبرنگاری درباره ارزیابی تیم اقتصادی دولت از دکتر نوبخت سؤال کرد. او گفت: می‌شود اظهارنظر غیر کارشناسی کرد اما منطقی آن است ببینیم چه مأموریتی به این تیم داده شد. سال 92 تورم و رشد اقتصادی مشخص بود که در تورم بالا و رکود شدید، کشور را تحویل گرفتند و قرار شد رشد را افزایش داده و تورم را کم کنند. این بزرگ‌ترین مأموریت تیم اقتصادی بود ولی قیمت نفت از بالای 108 دلار به زیر 45 دلار رسیده است. برخی دوستان می‌گویند تیم اقتصادی دولت ضعیف است. باید پرسید پس چه کسانی شاخص‌های اقتصادی، رشد و تورم را تغییر دادند؟ تورم بالای 40 درصد به 7 درصد تقلیل یافته. رشد اقتصادی از منفی 7 درصد به 11.1درصد مثبت رسیده است.

او در ادامه گفت: کل مشاغل ایجادشده دولت سابق 10 هزار فرصت شغلی بود الان بالای 1.5 میلیون فرصت شغلی ایجادشده. این‌که برای دولت آینده ما تیم موفق‌تری می‌خواهیم، انتظار نابجایی نیست. آقای رئیس‌جمهور هم مطمئناً افراد بهتر را به کار خواهد گرفت.

دکتر نوبخت در ادامه توضیح داد: کشور دو درآمد دارد. یکی مالیات و دیگری فروش نفت. در نظام مالی به فروش نفت، واگذاری دارایی سرمایه‌ای می‌گویند. همچنین از محل فروش اوراق مشارکت هم می‌توان در شرایط سخت، درآمد کسب کرد. اگر درآمد بیشتری کسب شود، فعالیت‌ها هم بهتر خواهد شد. عنصر اصلی که می‌خواهیم دولت وابسته به آن نباشد، نفت است. نکته اینجاست این منبع به‌طور واقعی در دولت یازدهم کاهش‌یافته نه اینکه به دلیل ناتوانی و ضعف تیم اقتصادی، درآمدها کم شده باشد، کاهش قیمت نفت، ضعف تیم اقتصادی دولت نیست.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: ما رکورد تولید را با 3 میلیون و 901 هزار بشکه تولید نفت، شکستیم. باید سرمایه‌گذاری وسیع انجام گیرد تا تولید هم افزایش یابد. در این شرایط، باید به نگاه اجتماعی هم پرداخت. بازنشستگان، آموزش‌وپرورش و بهداشت و درمان را هم باید دید. تقلیل درآمدهای نفتی، بعضاً با نرخ تسعیر و برابری نرخ دلار و ریال جبران می‌شود. ولی این کار هم آثار سوء زیادی دارد. دولت یازدهم نمی‌خواست نرخ تسعیر را بالا ببرد. نرخ ارز تقریباً همان است. با این وضع شما باید دخل‌وخرج را متعادل کنید. پرداخت به طرح‌های عمرانی هم با افزایش قابل‌توجهی تداوم یافت. آقای رئیس‌جمهور خود را متعهد به کارا مدتر کردن دولت می‌دانند. حضور افراد قوی‌تر در کابینه، پاسخ مناسبی به مردم است. همین امروز آقای معاون اول به کرمانشاه رفته‌اند و از راه‌آهنی که ظرف روزهای آینده افتتاح می‌شود، بازدید خواهد کرد. مسیرهای راه‌آهن به شهرهای دیگر هم در دست اجراست.

او در ادامه گفت: درآمدهای کشور را همه می‌دانیم و حتی یک قرارداد نفتی که بسته می‌شود مردم شاهدند بر دولت چه می‌گذرد. ما به کسانی که نسبت به همه‌چیز دولت نظر می‌دهند، احترام می‌گذاریم. اگر کسی دستی بر آتش ندارد و از دور تحلیل می‌کند، این را هم آقای رئیس‌جمهور می‌داند. خواهش می‌کنم سروران اندکی عملیاتی‌تر سخن بگویند. تیم اقتصادی دولت باید این سروران را دعوت کرده و تمنا کند راهکارهای خود را برای برون‌رفت از مشکلات و سرعت بخشیدن به رونق اقتصادی، بیان کنند.

دکتر نوبخت درباره جذب منابع و فناوری خارجی گفت: تیم اقتصادی دولت اساساً اعتقاد دارد برای رشد و بهبود وضعیت اقتصادی باید از منابع خارجی استفاده شود. این موضوع در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری هم تأکید شده است. همچنین برای دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی باید بسترسازی و رفع تحریم شود. باید موانع سیاسی هم برداشته شود. نکته دیگر اصلاح ساختارهاست. در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هر آنچه مانع جذب سرمایه شود، برداشته‌شده. طرف ایرانی آمادگی دارد مشارکت بخش خارجی را تسهیل کند تا از منابع و فناوری خارجی استفاده کند.

مشارکت همه قوا و نهادها برای پیشرفت کشور لازم است

دکتر نوبخت درباره جلسه فرماندهان سپاه پاسداران با دکتر روحانی گفت: نفس جلسه بسیار خوب و مناسب بود. برای انجام کارهای بزرگ باید همه قوا و نهادها در کنار همدیگر فعالیت کنند.

او در ادامه گفت: برای پیشرفت کشور مشارکت همه قوا و نهادها لازم است.

نظارت بر قرارداد توتال ادامه دارد

دکتر نوبخت درباره جلسه هیئت نظارت بر قراردادهای نفتی گفت: دو جلسه در هیئت مخصوص نظارت بر قراردادهای نفتی برگزار شد و قوه قضاییه درخواست ملاقات سوم داشته است. متن قراردادها در اختیار دادستان کل کشور و روسای قوا قرارگرفته و امیدواریم کارها انجام شود. قرار شد جلسه یک هفته دیگر تمدید شود. بنده هم عضو آن هیئت هستم و در صورت عدم تمدید مجدد، اطلاع‌رسانی خواهم کرد.

استخدام در آموزش‌وپرورش

خبرنگاری درباره استخدام آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش‌وپرورش سؤال کرد. دکتر نوبخت گفت: برای روح شهیده بزرگوار نهضت سوادآموزی که در مجلس به شهادت رسید، علو درجات را خواهانیم. اخیراً هم آزمون استخدامی برگزارشده و وزارت آموزش‌وپرورش حسب نیاز خود از بین آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش‌دبستانی از طریق سازمان امور اداری و استخدامی، اقدام به استخدام خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام