آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

جمشید انصاری: وجود پست‌های بلاتصدی در کشور دلیل کمبود نیرو نیست/ محدودیتی در استخدام و اعطای پست مدیریتی به بانوان وجود ندارد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: تغییر نگاه مردم به اشتغال ضروری است، در کشور ما مردم به ترتیب کار در بدنه دولت، کار در کارخانه‌ها و بعد کار در بخش‌های خدماتی را انتخاب می‌کنند، در حالی که در دنیا ۷۰ درصد ظرفیت‌های شغلی در بخش خدماتی است.

به گزارش ایسنا، جمشید انصاری در نشست خبری که عصر امروز در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: کار دولتی به دلیل ثبات و امنیت شغلی مورد اقبال و استقبال اکثریت تحصیل کردگان کشور قرار دارد، از یک سو نیز هزینه‌های اداری افزایش پیدا کرده و از طرف دیگر همه در کشور می‌خواهند به نوعی کارمند دولت شوند.

جمشید انصاری با اشاره به تغییرات تقسیمات کشور افزود: به صورت مداوم به نوع و تنوع خدمات دولت افزوده می‌شود و نهادهای شهری نیز که ارتقای سیاسی پیدا می‌کنند نیز برای اداره شهرها نیازمند نیروی انسانی هستند.

وی گفت: ما در جاهایی از کشور مازاد نیروی انسانی داریم در حالی که در بخش‌هایی از کشور نیز با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، اما یک از یک سو قانون به ما اجازه نمی‌دهد که کمبود نیروی انسانی خویش در یک نقطه از کشور را از محل مازاد نیروی انسانی در نقطه دیگری از کشور تأمین کنیم و از سویی نیز فرهنگ زندگی مردم اجازه نمی‌دهد نیروی انسانی را از یک بخش کشور به بخش دیگری منتقل کنیم.

انصاری با تأکید بر این نکته که دولت به صورت کلی در بخش‌هایی از کشور ۲۰ درصد مازاد نیرو دارد، اظهار کرد: این میزان مازاد نیرو در حالی است که کشور در برخی نقاط با کمبود نیرو روبرو است و ما تلاش می‌کنیم با کاهش نیرو در بخش‌هایی که مازاد نیرو دارند، مشکل تأمین نیرو را در دیگر نقاط کشور حل کنیم.

در یک برنامه ۵ ساله، ۱۵ درصد نیروی مازاد دولت کاهش پیدا می‌کند

معاون رئیس جمهور به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: دولت درصدد است در یک برنامه ۵ ساله به روش‌های مختلف اجرایی مانند بازنشستگی حدود ۱۵ درصد از نیروی انسانی خویش را در بخش‌هایی که با مازاد نیرو مواجه هستند کاهش دهد و در بخش‌های دیگر که با کمبود مواجه است به استخدام و جذب نیرو اقدام کند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، وجود پست‌های بلاتصدی در کشور را دلیل کمبود نیرو ندانست و اظهار کرد: تأمین نیروی انسانی در دولت بر اساس الزام‌های مشخصی صورت می‌گیرد نه برای پست‌های سازمانی بلاتصدی، دولت گاهی نیاز به اشتغال تمام وقت یک نیرو ندارد، اما برای آن یک پست سازمانی تعریف می‌کند و به نحوی این پست را با مسئولیت اصلی یکی از مستخدمین دولت ادغام می‌کند تا بتواند کارها را پوشش دهد.

جمشید انصاری از اشتغال بیش از ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر در قالب قراردادهای رسمی، پیمانی، کارمعین و کارگری در دولت خبرداد و افزود: این آمار شامل همه حقوق‌بگیران دولتی می‌شود، اما تعداد آن بدون در نظر گرفتن اعضای نیروهای مسلح است، چرا که آنها نیز کارکنان دولت هستند اما در بخش دیگری در آمار لحاظ می‌شوند.

هیچ محدودیتی در استخدام بانوان وجود ندارد

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: در مورد استخدام و جذب بانوان در دولت هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما طبیعی است که در مشاغلی که الزام جنسیتی دارند تنها از یک جنس استخدام صورت بگیرد، برای مثال دولت تنها زنان را به‌عنوان ماما استخدام می‌کند و یا برای شغل محیط‌بانی تنها از نیروی آقا استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد ارتقای شغلی نیز برای استفاده از خانم‌ها در مشاغل مدیریتی هنوز مقاومت‌هایی وجود دارد، البته خود بانوان نیز در این موضوع بی‌تقصیر نیستند و بیشتر بانوان به دنبال مسئولیت‌های سهل‌تر، ساده‌تر و بی‌دغدغه‌تری از شغل مدیریتی هستند، چراکه شغل‌های مدیریتی همواره با سختی‌ها و پیچیدگی‌ها و کار شبانه روزی همراه هستند.

نگاه مردم به موضوع اشتغال تغییر پیدا کند

معاون رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا پیرامون انتظار دولت از مردم، سرمایه‌گذاران و نخبگان در حوزه اشتغال و کارآفرینی گفت: دولت انتظار دارد جوانان ما که عمدتاً فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند نگاه خود به موضوع اشتغال در جامعه را تغییر دهند، نباید توقع داشته باشند که به صرف گرفتن یک مدرک کارشناسی در رشته‌های مختلف زمینه کار برای آنها در بخش دولتی و یا خصوصی ایجاد شود، بلکه آنها باید به دنبال کسب مهارت‌های شغلی باشند.

جمشید انصاری ادامه داد: دولت در این زمینه تلاش‌هایی را آغاز کرده و ممکن است بتواند دوره‌های کارآموزی و کارورزی فارغ‌التحصیلان را در بخش‌های دولتی و حتی خصوصی تسهیل کند که این نیازمند سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی است تا بتوان مهارت‌های شغلی مورد نیاز را طی آن به تحصیل کرده‌های دانشگاهی آموزش داد.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواستار توجه جامعه به واقعیت‌های شغلی کشور شد و اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد نیروی اشتغال کشور در بخش دولتی کار می‌کند و ۹۰ درصد در بخش خصوصی مشغول به کار است، بنابراین دولت فقط می‌تواند حمایت‌های مؤثری برای شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی در جامعه داشته باشد و مشوق‌هایی در نظر بگیرد.

 انصاری با اشاره به اینکه در بخش خدمات می‌توان با سرمایه‌گذاری سرانه کمتری شغل بیشتر ایجاد کرد، ادامه داد: استان قزوین یکی از استان‌های صنعتی و موفق بوده و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی آن صورت گرفته است، استان قزوین یکی از آن استان‌هایی است که باید به سمت فعال کردن مشاغل در بخش خدماتی برود و اگر جهت‌گیری ایجاد شغل در این استان به سمت بخش خدماتی منتقل شود قطعاً می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری استان مؤثر باشد.

 

 

دنیا و ایران به دوران پیش از برجام باز نخواهد گشت

 

 

معاون رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد: آنچه که امروز با روی کار آمدن ترامپ در ایالات متحده آمریکا به‌وجود آمده است حتماً پیامدهایی برای روابط و مناسبات این کشور با دیگر کشورها در پی‌خواهد داشت، اما در مورد اینکه برجام و قراردادهای اقتصادی بعد از آن با اقدامات آمریکا متوقف خواهد شد، نظر دولت این است که برجام یک سند حقوقی محکم بین‌المللی است و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده و یک کشور به تنهایی نمی‌تواند اجرای آن را با اخلال روبرو کند.

 

وی ادامه داد: شرکای غیر آمریکایی ما بارها اعلام کردند که متعهد به برجام هستند و حتی نخست‌وزیر نزدیک‌ترین کشور اروپایی به آمریکا یعنی انگلیس نیز در دیدار با ترامپ توصیه کرده که آمریکا به برجام پایبند بماند. آمریکا ممکن است کار را برای ما سخت و زمان‌بر کند، اما قطعاً دنیا و ایران به دوران قبل از برجام باز نخواهد گشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام