مجموعه طرح‌ها و لوایحتعطیلات و مرخصی

طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور

طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور (در حال تصویب در مجلس شورای اسلامی)

خبر مورخ 13 مهر 1397

آخرین وضعیت طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور در مجلس

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی آخرین وضعیت طرح ساماندهی تعطیلات کشور را تشریح کرد.

سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور در مجلس، گفت: طرح مذکور برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های پارلمان ارجاع شده است.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس همه نظرات دانشگاهیان، جامعه‌شناسان و کارشناسان حوزه‌های اجتماعی و سیاسی را دریافت و جمع‌بندی کرده است، افزود: آخرین مذاکره‌ای که بنده با مسئولین مرکز پژوهش‌های پارلمان داشته‌ام قرار است تا ظرف یک ماه آینده جمع‌بندی خود را به کمیسیون اجتماعی ارائه دهند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: پس از ارائه گزارش مرکز پژوهش‌های قوه مقننه به کمیسیون، این طرح در صحن کمیسیون اجتماعی بررسی و گزارش آن برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.

خدادادی در تشریح علت ارجاع این طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: طرح مذکور به‌دلیل اینکه حذف هر یک از تعطیلات رسمی کشور از تقویم تبعات اجتماعی، سیاسی و مذهبی مختلفی دارد بنابراین ضروری بود تا برای کار کارشناسی بیشتر به مرکز پژوهش‌ها ارجاع شود.

وی در تشریح طرح مذکور اظهار داشت: در این طرح آمده است تا تعطیلی روز 29 اسفند (روز ملی شدن صنعت نفت) و همچنین روز 13 فروردین (روز طبیعت) حذف شود.

نماینده مردم ملکان در مجلس اضافه کرد: همچنین در این طرح پیشنهاد شده که شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها تعطیل شود و همچنین تعطیلی روز 14 و 15 خرداد حذف و فقط عزای عمومی باشد.

خدادادی در پایان با بیان اینکه تعطیلات رسمی کشور زیاد است، گفت: لازم است تا تعطیلات ساماندهی شوند؛ اعضای کمیسیون اجتماعی منتظر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هستند تا آن را بررسی و گزارش جامع و کاملی را برای ارزیابی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس کنند.

خبر مورخ 6 بهمن 1395

به گزارش شناسنامه، طرح اصلاح لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور مصوب 1359 که به امضای 19 نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی گردیده است.

ساماندهی تعطیلات رسمی کشور

مقدمه (دلایل توجیهی):

بر اساس منویات مقام معظم رهبری در خصوص ساماندهی تعطیلات و پاسخ به این سؤال که واقعیت مسأله تعطیلات در ایران چیست؟ در واقع افزایش تعطیلات بدون افزایش در بهره وری و کار مفید به اقتصاد ملی آسیب جدی وارد نموده است به طوری که هزینه دستمزد پرداختی به نیروی کار شاغل در روزهای تعطیل بیش از بیست و یک درصد (21%) هزینه تولید در ایران را افزایش داده و هر روز تعطیلی با توجه به پایین بودن بهره وری میلیاردها تومان به اقتصاد کشور لطمه وارد نموده است.

عنوان طرح:

اصلاح لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور مصوب 1359

ماده 1- عنوان «لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور» به «قانون تعطیلات رسمی کشور» اصلاح می شود.

ماده 2- در ماده (1) عبارت «4 فروردین» به «5 فروردین» اصلاح و عبارت «12 فروردین- روز جمهوری اسلامی» و «15 خرداد» حذف می شود.

ماده 3- یک ماده به عنوان ماده (4) قانون به شرح زیر الحاق می شود:

«ماده 5- شنبه ها به جای پنجشنبه ها برای همه ادارات و نهادهایی که بنا به تشخیص مراجع ذی ربط نیاز به تعطیلی دارند، تعطیل می باشد.»

ماده 5- ماده (7) قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی (ر) به عنوان ماده (6) این قانون و قانون تعطیلی روز شهادت امام هشتم (ع) به عنوان ماده (7) این قانون قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام