آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

بازدید معاون قوانین مجلس شورای اسلامی از سامانه قوانین

بازدید معاون قوانین رئیس مجلس شورای اسلامی از سامانه قوانین

جناب آقای دکتر امیدوار رضایی معاون قوانین رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از مدیران معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از سامانه ملی قوانین و مقررات در جلسه هم اندیشی با مدیران معاونت حقوقی و سامانه قوانین و مقررات شرکت کردند.

پیرو جلسات مشترک برگزار شده مابین مدیران معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مدیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز سه شنبه ٨ بهمن ماه ، جناب آقای دکتر امیدوار رضایی معاون قوانین رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از مدیران مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از سامانه ملی قوانین و مقررات از نزدیک با مراحل ورود اطلاعات به این سامانه آشنا شده و با کارشناسان و همکاران آن گفتگو کردند.

در ادامه جلسه هم اندیشی با مدیران معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری سامانه ملی قوانین و مقررات در حضور خانم دکتر الهام امین زاده معاون حقوقی رییس جمهوری و دکتر امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

خانم دکتر الهام امین زاده در این جلسه همفکری و همسویی موجود بین معاونت های حقوقی و قوانین دولت و مجلس را کم نظیر و فرصتی طلایی توصیف کرد و گفت: در حال حاضر معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت قوانین مجلس درک مشترک و واحدی از اهمیت کار مهم و سرنوشت ساز تنقیح قوانین دارند و باید با استفاده از این فرصت برای ادامه این کار ریل گذاری مناسبی صورت گیرد، تا آیندگان هم بتوانند همین مسیر را ادامه دهند.

دکتر امیدوار رضایی نیز معاونتهای حقوقی و قوانین دولت و مجلس را چراغ راه دستگاه های اجرایی و تقنینی عنوان کرد و اظهار داشت: ممکن است معاونت حقوقی یک وزارتخانه در ارزیابی حقوقی خود ناخواسته بخشی نگری کند و در اینجا اهمیت جایگاه معاونت حقوقی ریاست جمهوری آشکار می شود که با نگاهی کلان مسائل حقوقی و قانونی را رصد می کند تا بررسی های حقوقی، به صورت فرابخشی انجام و ارائه شود. معاونت قوانین مجلس کاملا تمایل داشته و ضروری می داند که از توان و همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری و به ویژه معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات استفاده کند.

در این جلسه با اشاره به اینکه تنقیح و تدوین قوانین فرآیندی است که آغاز آن از مجریان و پایان آن قوه قانون گذاری است ضمن آنکه بخش های حقوقی دستگاه های دولتی و مجلس باید بیشتر در این فرآیند مورد توجه قرار بگیرند، ضرورت همکاری و تعامل نزدیک معاونت قوانین مجلس و معاونت حقوقی ریاست جمهوری فراتر از خط کشی های اداری موجود مورد تاکید ویژه قرار گرفت و عنوان شد که بخشی از کاستی های موجود در مساله تنقیح قوانین ناشی از جدایی و دوگانگی بخش های مرتبط با تنقیح قوانین در مجلس و دولت است.

اصلاح شیوه های قانون‌گذاری به عنوان مقدمه تنقیح دقیق تر قوانین، حتی حین طراحی، بررسی و تصویب قوانین از دیگر موارد مطرح در جلسه بود که دکتر امیدوار رضایی درباره این مساله به طراحی شیوه نامه تدوین طرح از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و پیشنهاد داد که این اقدام به همه نهادهای دارای اختیار قانونگذاری در سطوح ملی و خرد تعمیم داده شود.

در این جلسه طرفین به توافق رسیدند تا کمیته مشترکی برای اجرایی نمودن تعامل میان دو قوه در خصوص تنقیح قوانین ایجاد شود.

در این جلسه همچنین گزارش مشروحی از سامانه جامع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران به آدرس www.dotic.ir ارائه شد که ضمن جمع آوری همه قوانین تصویب شده از سال ١٢٨٥ هجری شمسی، اقدام به ایجاد ارتباط بین همه قوانین تصویب و اصلاح شده درباره موضوعات واحد و ارائه یکجای آنها به اضافه موارد نسخ شده این قوانین کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام