بودجه 92

آیین‌نامه اجرایی بند (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور

آیین‌نامه اجرایی بند (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور (تصويبنامه شماره ۱۳۶۴۱۸/ت۴۹۷۱۲هـ مورخ ۱۲/۸/۱۳۹۲ هيأت وزيران)

وزارت نیرو- وزارت نفت- وزارت امور اقتصادی و دارایی

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور

هیئـت وزیران در جلـسه مورخ ۱/۸/۱۳۹۲ بـنا به پیـشنهاد مشـترک شماره ۱۰۰/۲۰/۲۴۷۹۹/۹۲ مورخ ۹/۵/۱۳۹۲ وزارتخانه‌های نیرو و نفت و تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد بند (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی بند (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور

ماده ۱- در این آیین‌نامه، اصلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- طرح : هر یک از طرح‌های افزایش راندمان، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش تلفات و بهینه‌سازی مصرف.

ب- طرح‌های افزایش راندمان: طرح‌هایی که اجرای آنها موجب افزایش راندمان نیروگاه‌ها می‌گردد.

ج- طرح‌های توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر: طرح‌هایی که منجر به احداث و توسعه مولدهای برق استفاده‌کننده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گردد.

د-‌ طرح‌های کاهش تلفات: طرح‌های احداث و بهینه‌سازی تأسیسات خطوط و پست در شـبکه‌های انتقال، فوق توزیع و توزیع که منجر به کاهش تلفات انرژی شبکه برق می‌گردد و همچنین طرح‌های اصلاحی که منجر به کاهش مصرف داخلی نیروگاه‌ها می‌شود.

هـ- طرح‌های بهینه‌سازی مصرف: طرح‌هایی که منجر به اصلاح الگوی مصرف و کاهش مصرف انرژی مشترکین می‌گردد.

و- معاونت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور.

ز- شرکت توانیر: شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران.

ماده ۲- وزارت نیرو مجاز است از طریق شرکت توانیر در سقف مقرر در بند (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور نسبت به انعقاد قرارداد بیع متقابل با احتساب هزینه‌های تبعی آن با متقاضیان سرمایـه‌گذاری در طرح‌ها اقدام نـماید. میزان صرفه‌جویی ناشی از اجرای هر طرح توسط وزارتخانه‌های نیرو و نفت مطابق مقررات ماده (۴) این آیین‌نامه تعیین می‌گردد و به تأیید معاونت می‌رسد.

تبصره- کلیه طرح‌ها باید با شرایط فنی و استانداردهای ابلاغی وزارت نیرو مطابقت داشته باشد.

ماده ۳- نحوه انعقاد قرارداد در نیروگاه‌ها به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف- نیروگاه‌های دولتی: انتخاب سرمایه‌گذار در نیروگاه‌های دولتی برای اجرای هر طرح توسط وزارت نیرو از طریق شرکت توانیر با برگزاری مناقصه تعیین می‌گردد. سقف مناقصه برای هر طرح معادل مقدار سوخت مایع (نفت گاز) صرفه‌جویی شده ناشی از اجرای هر طرح در مدت دو سال می‌باشد و براساس ماده (۴) تعیین می‌گردد.

ب- نیروگاه‌های غیردولتی: قرارداد بیع متقابل در نیروگاه‌های متعلق به بخش غیردولتی با مالک نیروگاه و یا سرمایه‌گذار معرفی شده از طرف وی با رعایت تبصره (۲) ماده (۴) صورت می‌گیرد.

ماده ۴- سقـف مناقصه و قرارداد در طرح‌های افزایش راندمان در نیروگاه‌های حرارتـی و نصـب بخـش بخار در نیـروگاه‌های سیـکل ترکیبـی، بر اسـاس رابـطه (۱۰٭ R )/(۲ ٭   B ٭۸۷۶۰ ٭ C )= F تعیین می‌گردد که در آن:

F = مقدار نفت گاز صرفه‌جویی شده بر حسب لیتر در طرح‌های نصب بخش بخار در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در طی دو سال (در نیروگاه‌های بخاری، میزان نفت کوره صرفه‌جویی شده ملاک است.)

C = قدرت عملی واحد احداثی بر حسب کیلووات.

B = متوسط ضریب بهره‌برداری (معادل متوسط ضریب بهره‌برداری از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشور در سال ۱۳۹۱).

R = متوسط راندمان نیروگاه‌های گازی کشور در سال ۱۳۹۱.

تبصره ۱- برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های دولتی به منظور تعیین میزان سوخت منظور شده به عنوان قیمـت پایه با رعایت سقف موضوع این ماده، دوره بهره‌برداری به گونه‌ای تعیین می‌شود که ارزش سوخت منظور شده براساس قیمت فوب خلیج‌فارس که توسط وزارت نفت اعلام می‌شود، در زمان برگزاری مناقصه، بتواند سرمایه‌گذاری در دوره موردنظر (مجموع دوره احداث و دوره بهره‌برداری که صرفه‌جویی سوخت پیش‌بینی شده حاصل می‌گردد) را پوشـش دهد. برق تولیدی واحد بخار متعلق به شرکت توانیر و یا شرکت‌های تابعه بوده و سرمایه‌گذار هیچگونه حق مالکیتی در تأسیسات احداثی و برق تولیدی نخواهد داشت.

تبصره ۲- برای سرمایه‌گذاری‌هایی که مالکیت تأسیسات احداثی متعلق به بخش غیردولتی است، به منظور تعیین میزان سوخت منظور شده در قرارداد (با رعایت سقف موضوع این ماده)، دوره بهره‌برداری به گونه‌ای محاسبه می‌شود که ارزش سوخت براساس قیمت فوب خلیج فارس که توسط وزارت نفت اعلام می‌شود در زمان عقد قرارداد، بتواند اصل سرمایه‌گذاری را پوشش دهد. بخش غیردولتی باید متعهد گردد میزان برق مندرج در قرارداد را بدون دریافت وجه در اختیار شرکت توانیر قرار دهد.

ماده ۵- سقف مناقصه برای طرح‌های کاهش‌تلفات براساس رابطه ( ۱۰ ٭R )/( ۲۴ ٭E )= F تعیین می‌گردد، که در آن:

F = مقدار نفت گاز صرفه‌جویی شده بر حسب لیتر در طی دو سال.

E = مقدار انرژی بازیافت‌شده ماهانه (برحسب کیلووات ساعت) ناشی از اجرای طرح‌های کاهش تلفات.

R = متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور درابتدای سال ۱۳۹۲.

تبصره ۱- میزان سوخت منظور شده به عنوان پایه مناقصه (با رعایت سقف موضوع این ماده)، به گونه‌ای تعیین می‌شود که ارزش سوخت منظور شده براساس قیمت فوب خلیج‌فارس که توسط وزارت نفت اعلام می‌شود در زمان برگزاری مناقصه، بتواند اصل سرمایه‌گذاری در دوره احداث را پوشش دهد.

تبصره ۲- طرح‌های موضوع این ماده مشمول استفاده از ظرفیت قانونی موضوع بند (ز) ماده (۱۳۳) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران نمی‌باشد.

ماده ۶- وزارت نیرو مجاز است از طریق شرکت توانیر با کلیه سرمایه‌گذاران متقاضی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، قرارداد بیع متقابل منعقد نماید. میزان سوخت منظور شده در قـرارداد براساس صرفه‌جویی سوخت ناشی از تولید دو سال نیروگاه محاسبه می‌شود. در طی سالهای یادشده، قیمت برق خریداری‌شده از سرمایه‌گذار بدون پرداخت سهم سوخت صرفه‌جویی شده، خواهد بود.

ماده ۷- وزارت نیرو موظف است از طریق شرکت توانیر برای سرمایه‌گذارانی که نسبت به بهینه‌سـازی مصرف برق از طـریق تولید تجـهیزات با افزایش کارایی انرژی به مقیاس A و بالاتر اقدام می‌نمایند، سوخت صرفه‌جویی شده ناشی از برق مصرف نشده در اثر افزایش مقیاس (کارایی انرژی) این تجهیزات را برای یک دوره حداکثر دو سال اول تولید، به شرط آنکه سرمایه‌گذار تجهیزات خود را با قیمت قبل از افزایش کارایی به بازار داخلی عرضه نماید، به سرمایه‌گذار تحویل نماید.

ماده ۸- شرکت توانیر موظف است حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به معرفی طرح‌ها با اولویت اجرای طرح‌های نصب بخش بخار در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که دارای بالاترین ضریب تولید در سال ۱۳۹۱ در شبکه برق کشور بوده‌اند، در قالب فراخوان عمومی براساس ضوابط مندرج در این آیین‌نامه اقدام نماید.

ماده ۹- میزان سوخت قابل تحویل در مقاطع سه ماهه پس از اجرا و راه‌اندازی عملیاتی متناسب با استانداردهای عملیاتی وزارت نیرو، برای طرح‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش راندمان در نیـروگاه‌های حرارتی و نصب پخش بخار در نیروگاه‌های گازی به تناسب برق تولیدی واحدهای احداثی جدید، برای طرح‌های کاهش تلفات به تناسب درصد بهره‌برداری از طرح و برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف براساس برق صرفه‌جویی شده توسط وزارت نیرو محاسبه و به وزارت نفت اعلام می‌گردد.

ماده ۱۰- شرکت ملی نفت ایران مکلف است در قبال تعهد ایجادشده، سوخت مایع صرفه‌جویی شده و یا معادل ارزش روز سوخت مایع در زمان تحویل را به صورت نفت خام به سرمایه‌گذار تحویل نماید. سرمایه‌گذار مجاز است براساس رویه‌های جاری و در چارچوب قوانین و مقررات مربوط نسبت به صدور سوخت تحویلی به خارج از کشور با هماهنگی شرکت ملی نفت ایران اقدام نماید.

ماده ۱۱- وزارت نفت موظف است از طریق شرکت‌های تابعه و براساس قرارداد منعقده بین وزارت نیرو و سرمایه‌گذار، به میزان سوخت مایع صرفه‌جویی‌شده و یا معادل آن نفت خام را (که هر سه ماه یکبار پس از اجرا و راه‌اندازی عملیاتی متناسب با استانداردهای عملیاتی وزارت نیرو، توسط وزارت یادشده اعلام می‌شود) ظرف یک ماه پس از اعلام وزارت نیرو و تأیید معاونت به سرمایه‌گذار تحویل نماید.

تبصره- وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه مربوط، ارزش روز سوخت مایع (نفت گاز) یا معادل ارزش آن نفت خام تحویلی به سرمایه‌گذار را به حساب بدهکار دولت (خزانه) موضوع جزء (۱ـ۳) بند (۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور ثبت و جهت تسویه حساب به خزانه‌داری کل کشور و معاونت اعلام می‌نماید.

ماده ۱۲- سازمان خصوصی‌سازی موظف است با هماهنگی وزارت نیرو شرایط لازم برای اجرای طرح‌های افزایش راندمان را در نیروگاه‌هایی که در لیست واگذاری قرار گرفته‌اند ، فراهم نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور- اسحاق جهانگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام