استخدام و تبدیل وضعیت

لزوم رعایت احکام قانونی مربوط به استخدام در دستگاه‌های اجرایی

لزوم رعایت احکام مقرر در قانون مدیریت خدمات کشوری در ورود به خدمت و استخدام در دستگاههای اجرایی (دادنامه شماره 1788 مورخ 22/10/1393 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری)

تاریخ دادنامه : ۲۲/۱۰/۱۳۹۳

شماره دادنامه: ۱۷۸۸

کلاسه پرونده : ۹۳/۸۲۷

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : آقای فتاح دهقان پیر

موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار : آقای فتاح دهقان پیر به موجب درخواستی اعلام کرده است که:

احتراماً، به استحضار می‌رساند اینجانب فتاح دهقان‌پیر طی کلاسه پرونده ۹۱۰۹۹۸۰۹۰۰۰۹۷۴۶۷، دادخواستی به طرفیت سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به خواسته حکم به الزام استخدام اینجانب در دستگاه اجرایی به دلیل فوت مرحوم پدرم در حین انجام وظیفه و مشمول شدن بنده طی بخشنامه شماره ۱۳۱۱۰۰/۴۳۳۴۶- ۱/۷/۱۳۸۸ هیأت وزیران به شعبه ۱۳ تقدیم که متأسفانه حکم به رد دادخواست بنده صادر شده است و این در حالی است که در شعب ۱۰ و ۲۱ حکم به ورود شکایت به شماره کلاسه‌های ۱۰/۹۰۳۷۲۶ به نام خانم گیتی داوری، ۹۰۳۸۹۸ به نام خانم آمنه کاظمی، ۵۸۹۵۱ -۱۷/۸/۱۳۸۹ به نام عبدالکریم حسینی، ۳۱/۸۹/۱۱۳ به نام عباسعلی غفارزاده صادر شده است، لذا عاجزانه از آن ریاست تقاضای رسیدگی به درخواست اینجانب مورد تقاضاست.

گردش کار پرونده‌ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه سیزدهم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۹۱۰۹۹۸۰۹۰۰۰۹۷۴۶۷ با موضوع دادخواست آقای فتاح دهقان پیر به طرفیت ۱- معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور ۲- اداره کل جهاد کشاورزی استان ایلام و به خواسته الزام به استخدام در اجرای مصوبه شماره ۱۳۱۱۰۰/۴۳۳۴۶- ۱/۷/۱۳۸۸ هیأت وزیران، به موجب دادنامه شماره ۹۲۰۹۹۷۰۹۰۱۳۰۰۱۴۴- ۲۷/۱/۱۳۹۲، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

نظر به اوراق پرونده و مقررات ماده ۴۵ تبصره ذیل ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری و نامه شماره ۲۷۸۰۹۶/۴۳۳۴۶- ۵/۱۲/۱۳۸۹ که با افزودن «با رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری» به مصوبه مذکور اضافه شده است، با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه از آن جا که شاکی دلیل قانونی بر (الزام به استخدام) ارائه نداده است شکایت وی را وارد نمی‌داند و به رد شکایت شاکی حکم صادر می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

ب: شعبه دهم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۹۴۰۹۲ با موضوع دادخواست خانم گیتی داوری به طرفیت ۱- استانداری استان ایلام ۲- اداره کل راه و ترابری استان ایلام و به خواسته الزام به تبدیل وضعیت استخدامی در اجرای مصوبه شماره ۱۳۱۱۰۰/۴۳۳۴۶ – ۱/۷/۱۳۸۸ هیأت وزیران به موجب دادنامه شماره ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۱۰۰۱۶۵۶- ۲۹/۸/۱۳۹۱، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

با عنایت به محتویات پرونده و اظهارات شاکی به شرح دادخواست و ضمائم آن و مفاد لایحه طرف شکایت که تحت شماره ۱۴۴۷- ۶/۷/۱۳۹۱ ثبت دفتر شده و با بررسی دلایل و مدارک ابرازی از ناحیه طرفین نظر به این که پدر شاکی از کارکنان اداره مشتکی‌عنه بوده که در حین انجام وظیفه فوت کرده و اداره خ-وانده نیز دفاع مؤثری به عمل نیاورده است. لذا بنا به مراتب فوق، شاکی مشمول مصوبه شماره ۱۳۱۱۰۰/۴۳۳۴۶- ۲/۷/ ۱۳۸۸ هیأت وزیران است. شکایت مطروح وارد تشخیص و به الزام خوانده به اجابت خواسته به شرح متن دادخواست حکم صادر می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

ج: شعبه دهم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۹۸۳۸۳ با موضوع دادخواست خانم آمنه کاظمی به طرفیت ۱- اداره راه و شهرسازی استان ایلام ۲- معاونت برنامه‌ریزی استانداری استان ایلام و به خواسته الزام به استخدام در اجرای مصوبه شماره ۱۳۱۱۰۰/۴۳۳۴۶- ۱/۷/۱۳۸۸ هیأت وزیران به موجب دادنامه شماره ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۱۰۰۲۳۵۷- ۱۷/۱۱/۱۳۹۱، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

شاکی با تقدیم دادخواست چنین عنوان داشته است که پدر وی مرحوم آقای ولی کاظمی از کارمندان رسمی اداره خوانده که در حین انجام مأموریت در اثر تصادف فوت کرده، تقاضای اعمال مفاد بخشنامه‌ای که به کارگیری احد از فرزندان متوفی یا بازنشسته را در اولویت استخدام قرار داده شده، با بررسی محتویات پرونده و مفاد لایحه طرف شکایت که تحت شماره ۱۹۴۹-۲۲/۳/۱۳۹۱ ثبت دفتر شده نظر به این که طبق مفاد بخشنامه شماره ۱۳۱۱۰۰/۴۳۳۴۶- ۱۸/۷/۱۳۸۸ صادر شده از ناحیه معاون اول ریاست جمهوری شاکی دارای حق مکتسبه است و اداره خوانده دفاع موجهی به عمل نیاورده است. علی‌هذا شکایت مطروح وارد تشخیص و مستنداً به ماده ۱۳ و ۷ از قانون دیوان عدالت اداری به وارد دانستن شکایت و الزام خواندگان به اجابت خواسته خواهان حکم صادر می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

د: شعبه دهم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۵۸۹۵۱ با موضوع دادخواست آقای سید عبدالکریم حسینی به طرفیت ۱- معاونت برنامه‌ریزی استانداری شهرستان کهگیلویه و بویراحمد ۲- اداره کل راه و ترابری شهرستان کهگیلویه و بویراحمد به خواسته الزام به استخدام در اجرای مصوبه شماره ۱۳۱۱۰۰/۴۳۳۴۶- ۱/۷/۱۳۸۸ هیأت‌وزیران، به موجب دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۱۰۰۱۶۳۲ -۲۰/۱۱/۱۳۸۹، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

با توجه به محتوای پرونده و مدارک ارائه شده که پدر شاکی در حین انجام وظیفه فوت کرده است و از کارکنان اداره مشتکی‌عنه بوده است با توجه به لایحه و مصوبه شماره ۱۳۱۱۰۰/۴۳۳۴۶- ۱/۷/۱۳۸۸ هیأت دولت و این که از سوی اداره مشتکی‌عنه دفاع موجهی به عمل نیامده است. شکایت شاکی وارد و به الزام اجرای خواسته شاکی حکم صادر و اعلام می‌نماید. رأی دیوان قطعی است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می‌کند.

رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء محرز است.

ثانیاً: با توجه به این که چگونگی ورود به خدمت و استخدام در دستگاههای اجرایی موضوع قانون مدیریت خدمات کشوری در مواد ۳۲، ۴۲، ۴۳، ۴۴ و ۴۵ آن قانون تعیین تکلیف شده است و مفاد مصوبه شماره ۱۳۱۱۰۰/۴۳۳۴۶- ۱/۷/۱۳۸۸ هیأت وزیران که در حاکمیت قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شده است نمی‌تواند برخلاف قانون تکلیف ایجاد کند و در مصوبه شماره ۲۷۸۰۹۶/۴۳۳۴۶- ۵/۱۲/۱۳۸۹ هیأت وزیران که اصلاحی مصوبه پیش گفته هیأت وزیران است بر رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح و تأکید شده است، بنابراین به غیر از احکام مقرر در قانون مدیریت خدمات کشوری، ورود به خدمت و استخدام در دستگاههای اجرایی موضوع قانون امکان‌پذیر نیست و رأی صادر شده از سوی شعبه ۱۳ دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۲۰۹۹۷۰۹۰۱۳۰۰۱۴۴-۲۷/۱/۱۳۹۲ که شکایت شاکی را وارد ندانسته است صحیح و موافق مقررات تشخیص می‌شود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام