آزمون تعیین صلاحیت
وزارت آموزش و پرورش

دستورالعمل ماده 20 قانون تأسيس و اداره مدارس، مراكز آموزشي و مراكز پرورشي غيردولتي (مصوبه شماره شماره30141/120 مورخ ۲۰/۴/۱۳۹۰) هشتصد و بيست و نهمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش تاريخ 18/8/1389)

1ـ در اجراي ماده 20 قانون تأسيس و اداره مدارس، مراكز آموزشي و مراكز پرورشي غيردولتي مصوب مجلس شوراي اسلامي تاريخ 6/5/1387، در مدت اجراي آزمايشي قانون مذكور، موسس يا موسسان مراكز آموزشي غيردولتي1 موظفند سالانه (سال مالي) 5 درصد از شهريه دريافتي از ثبت‌نام‌شدگان را به وزارت آموزش و پرورش پرداخت نمايند.

2ـ سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي موظف است حداكثر ظرف مدت يك ماه « دستورالعمل چگونگي هزينه‌كرد وجوه دريافتي» را با رعايت نكات ذيل تهيه و پس از تأييد شوراي نظارت مركزي ابلاغ نمايد.

1ـ2ـ تهيه برنامه‌ها و نرم‌افزارهاي لازم براي بررسي، كنترل و انطباق فعاليت‌هاي اداري، آموزشي، تربيتي و مالي مدارس و مراكز آموزشي غيردولتي با قوانين و مقررات ذي‌ربط.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ به استناد ماده 2 قانون تأسيس و اداره مدارس، مراكز آموزشي و مراكز پرورشي غيردولتي مركزي است كه به منظور افزايش توان علمي و تخصصي و يا كسب مهارت‌هاي فني و حرفه‌اي بدون ارائه مدرك تحصيلي رسمي فعاليت مي‌نمايد، از قبيل آموزشگاه‌هاي علمي آزاد، آموزشگاه زبان خارجي، آموزشگاه فني و حرفه‌اي و كاردانش.

2ـ2ـ نظارت مستمر بر عملكرد مدارس، مراكز آموزشي و مراكز پرورشي غيردولتي با استفاده از روش‌هاي علمي ارزشيابي تضمين كيفيت و نيز اعزام هيأت‌هاي نظارتي در سطح ستاد، استان، شهرستان، مناطق و نواحي.

تبصره ـ عوامل نظارت بر مراكز مذكور از بين متخصصين امور آموزشي و پرورشي و ترجيحاً از بين فرهنگيان بازنشسته انتخاب مي‌شوند.

3ـ2ـ طـراحي و اجراي برنامه‌هاي توانمنـدساز مدرسين و نيروهاي شاغل در مـدارس و مراكز و ارتقاء صلاحيت‌هاي حرفـه‌اي ايشان از طريق برگـزاري دوره‌هاي آموزشي.

4ـ2ـ درجه‌بنـدي و رتبه‌بندي مدارس و مـراكز آموزشي غـيردولتي به منظور استانداردسازي سطح ارائه خدمات.

5 ـ2ـ اقدام‌پژوهي و آسيب‌شناسي وضع موجود و انجام مطالعات تطبيقي به منظور كيفيت‌بخشي در محتوا و روش‌ها و تبيين تاثير آن در فرايند تعليم و تربيت دانش‌آموزان با همكاري پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش 

6ـ2ـ شناسايي و معرفي نوآوري‌ها و خلاقيت‌هاي موسسين، مديران و معلمان مراكز از طريق طراحي و اجراي جشنواره‌ها، همايش‌ها و فراخوان‌ها.

7ـ2ـ بررسي روش‌هاي متداول آموزشي و پرورشي در مراكز آموزشي غيردولتي و ارائه روش‌ها و برنامه‌هاي نوين و كارآمد.

8 ـ2ـ پرداخت حق‌الزحمه عوامل اجرايي نظارت.

9ـ2ـ كمك به تامين امكانات و تجهيزات لازم براي مدارس و مراكز آموزشي غيردولتي ترجيحاً در مناطق كمتر برخوردار.

1۰ـ2ـ تأمين منابع مالي بابت برگزاري كلاس‌هاي آموزشي و تشكيل جلسات و گردهمايي‌ها.

11ـ2ـ ساير موارد با تاييد وزير.

3ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است 90% از مبالغ دريافتي را به حساب ادارات كل آموزش و پرورش استان واريز نمايد. وجوه واريزي براي كيفيت‌بخشي به مراكز غيردولتي و همچنين ادامه تحصيل دانش‌آموزان كم‌برخوردار و مستعد در مدارس غيردولتي با كيفيت مطلوب، هزينه خواهدشد.

تبصره ـ مجموعه ابتكارات و نوآوري‌ها و خلاقيت‌هاي مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي غيردولتي به منظور كيفيت‌بخشي ساير مراكز دولتي و غيردولتي همه‌ساله توسط سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي شناسايي و تدوين و در اختيار موسسان قرار گيرد.

موضوع: دستورالعمل ماده 20 قانون تأسيس و اداره مدارس، مراكز آموزشي و مراكز پرورشي غيردولتي در هشتصد و بيست و نهمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش تاريخ 18/8/1389 به تصويب رسيد

دبير شورا ‌ـ مهدي نويد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام